Jag hade problem med att få min Viking Bio att tända ordentligt, ett par minuter efter låga så slocknade lågan och brännaren gjorde ny tändnig. Jag härledde detta till att det blev ett veck på slangen från skruven ner till brännaren och där la sig en del sågspån och stoppade upp pelletsen som la sig i slangen och inte åkte ner i brännaren. Ibland lossnade hela "kakan" och nära på släckte lågan som senare aldrig repar sig. Jag åtgärdade detta med att korta av slangen så det blev lite mer "backe rätt ner" i brännaren samt kollade att skruven lutar 40 grader.
Efter detta så går brännaren i alla fall utan några stopp. Jag får en stor och fin låga en stund efter tändningen, den syns i "hela" titt-glaset. Sen helt plötsligt så verkar det som om nästa "giv" med pellets halv-släcker lågan och det ser ut i titt-glaset som om lågan försvann och det far en massa "gnistor" ut ur brännarröret. Lågan repar sig en aning, nästa giv gör ingen skillnad, lågan tar sig mer och mer och är strax "full" igen - och så kan det vara 5-10 giv med pellets, sen börjar det om från början, nästa giv nära på släcker lågan....
Men SÅ ska det väl inte vara...

Upplever det som om det går åt för mycket pellets. Kan det vara så att den matar för mycket pellets som visserligen blir uppeldat men mest glöder bort istället för att under perfekta förhållanden brinna som det ska? Det finns i princip ingen direkt oförbränd pellets i pannan (i askan).
Kanske ger skruven ojämn matning av pelletsen och att det för det mesta kommer för lite (mot vad den kan ge); och då brinner det bra; men sen kommer det en "normal" laddning som nästan släcker lågan?
Åtgärd? Ska jag minska/öka pelletsmatningen? Andra förslag?
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.