Kom med synpunkter påNibe vedex 3000.

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
mith
Ungskog

Kom med synpunkter påNibe vedex 3000.

Inlägg av mith »

Hej

Jag behöver hjälp att välja ny vedpanna, min nuvarade läcker. Vad anser ni om denna panna? Med laddomat utrustning eller ej? Kommer att anv. mina 2x500liters acctankar. Denna panna är den enda som ryms på djupet med en ev pelletsbrännare.

Tacksam för svar

Mikael

Umeå
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

När man väljer ack tank till en bef panna så brukar man räkna eldstads volymen gånger 16-18. Vedex 3000 har en eldstads volym på 95 liter * 17 =1600L. Du kan alltså minst hänga på en till 500L tank. Då slipper du elda så ofta kanske

Jag har aldrig sett några tester på pannan så det är ju svårt att veta verkningsgrad o sånt.

Ctc v35 verkar annars vara en bra liten panna
http://www.ctcvarme.se/enertech/p259/p259_swe.php
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Tanken (!) är ju att tanken ska kunna ta emot energin i minst ett fullt inlägg med ved också.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Jag hade en sån i tre vintrar och på det stora hela funkade det bra
Två hemsvetsade tankar på totalt 1.6m3, och då eldade jag ett och ett halvt inlägg för att "tanka" tankarna. Skulle ha behövt 500 liter till för att klara mig ett dygn då det var kallt ute.
Dåligt isolerat hus på 150m2(Ingen isolering i väggarna förutom timret, och 10 cm spån på vinden hjälpte till att förbruka värmen...)

Ibland puffade det ut en del rök genom sekundärlufthålen, men det kanske det gör på många vedpannor.
Skulle även vilja ha en större vedpåfyllningslucka, då jag ideligen slog i tummen då jag la in ved, men det var ju inte pannans fel...

Till pannan kopplades en termisk ventil och en cirkpump, men en laddomat 21 skall det vara, då pannan börjar koka efter ca 5 minuter vid strömavbrott.

Keramiken höll inte så länge tyckte jag. Bytte keramiken delvis två gånger.

Nu är den ersatt av en pelletspanna.

//MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Skriv svar