Skruv i veckoförråd

Skriv svar
Stefan74
Ungskog

Skruv i veckoförråd

Inlägg av Stefan74 »

När jag monterade ner min skruv ur bulkförrådet fann jag att den hade ett stålrör monterat i centrum av skruven. Detta rör var där skruven låg horisontellt mot golvet. Sedan slutade röret av förklarliga skäl när böjen kom och skruven vinklar upp emot pannan. Nu när jag bygger mitt veckoförråd, ska man då ha detta rör i skruven som blir av rak modell då den har en vinkel på cirka 30-40 grader? Skonar man pelletsen? Det känns som det är mycket glapp mellan skruven och röret och att det borde bli bättre matning med ett rör med mindre diameter. Allt är ju standard så det ska väl vara så. Någon som har byggt veckoförråd och har några bra tips?
Värmebaronen Joker / Ecotec A3 / Externförråd 4m3.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jag tror att skruv med "kärnrör" matar bättre och jämnare än en skruv utan detta rör, gäller naturligtvis ej böjda skruvar.

Eller är det någon som har provat och kommit fram till annat resultat?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Stefan74
Ungskog

Inlägg av Stefan74 »

Då ska man alltså ha i röret i skruven även när den lutar?
Värmebaronen Joker / Ecotec A3 / Externförråd 4m3.
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

Tjena..
min skruv är själva kärnröret ihopsvetsat med gängorna finns liksom inget glapp som det ser ut längst ner iallfall.. har du ingen bild på din så man kan kika på?
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

spliffan skrev:Tjena..
min skruv är själva kärnröret ihopsvetsat med gängorna finns liksom inget glapp som det ser ut längst ner iallfall.. har du ingen bild på din så man kan kika på?
Om det är mig du menar så har jag ännu ingen bild att visa men det kommer, den som väntar på något gott..........

På mina skruvar är också "skruvvingarna" fastsvetsade på kärnröret .
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

När jag köper in skruvsatserna och monterar ihop så medföljer två kärnor.
En är för liggande intag och den är lång, ca 20 cm, den andra är för en lutande skruv och den är 70mm.

Vid liggande skruv tar öppningen in mer pellets än en lutande skruv, därför den längre kärnan., så om du skall luta skruven så skall du kapa av röret till 70 mm.
Risken är annars att skruven inte matar tillräckligt mycket om du har det långa röret kvar.

Det är värre att göra tvärtom, att lägga en skruv i ett bulkförråd med det korta röret, då är risken att skruven tar in för mycket pellats och går för tungt.

//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Skriv svar