Vilken Panna/brännarkomb.skulle ni ta om ni fick välja fritt

joa
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 21 feb, 2005 09:13

Vilken Panna/brännarkomb.skulle ni ta om ni fick välja fritt

Inlägg av joa »

Hade tidigare en Focus Eco V-40 panna tillsammans med en Iwabo 30 Kw innan pannrummet brann :(
Vet inte hur Folksam kommer att agera, men vilka kombinationer av nya prylar skulle ni välja och varför??

//Jocke
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 389
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Jag hoppas verkligen inte Folksam behandlar er som många jag känner som enbart fått problem med dom när det strulat.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

Biomatic 20+

Bara för att det är så himla gött 8)
Thermia Biomatic 20+
joa
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 21 feb, 2005 09:13

Inlägg av joa »

Någon med ideér??
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Fråga folksam.
De gör ju en massa utspel om bilar, Värmepumpar mm.
De vore nog mycket intresserade av att göra något liknande nu när så många kommer att gå över till pellets. Kanske du måste fråga folksam centralt men det är nog ingen nackdel för dig om din lokala skadereglerare får ett samtal från högre instans.
De hade en pressrelese om värmepumpskador 2005-11-24.
finns på www.folksam.se under press
kontaktpersonerna för den informationen :
Jan Snaar, miljöchef Folksam, tel 08-772 65 63, 0708-31 69 63
Karl-Eric Larsson, byggteknisk chef Folksam, tel 08-772 85 43, 0708-31 65 43
Presschef: Lars Åkerkvist, tel 08-772 60 77, 0708-31 60 07

Jag skulle ringt och resonerat om behovet av en likadan uppföljning för pelletsbrännare och också givit detaljinfo om just ditt fall. Samt sagt att just ditt fall är på pellets.info forumet. Och att många på forumet är nyfikna på folksams principiella hantering av skador på pelletsanläggningar.

Lycka till!
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Med risk för att vara tråkig: Biomatic 20+ för dokumenterat bra verkningsgrad. Även om det kan gå fel ibland verkar Thermia ta hand om problem om dyker upp.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
marask
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 15 dec, 2005 16:34
Ort: Stenungsund

Inlägg av marask »

Jag skulle nog ha valt en kombination av Blueflame och viessman, om jag har förstått det hela rätt så skall det vara en bra kombination.

För mer info om ett enklare test som gjorts, läs följande
http://www.tunab.se/html/download/viess.pdf

För mer info om Blueflame som brännare kan jag hänvisa till följande
http://www.tunab.se

Själv kör jag med Blueflame och CTC total -85 och är nöjd, men jag har
inget att jämföra med.
CTC Total -85, BlueFlame brännare, veckoförråd
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Bra fråga som du sökert får lika många förslag som det finns kombinationer :wink:
Men du skulle ju kunna vända på frågan och tänka på hur du vill att helheten skall fungera. Vill du pyssla på med pannan en g/vecka eller inte ? Skall du köra säckar eller bulk ? Och vad är budgeten.

Visst ser kombinationen med Blueflame och viessman bra ut, men det jag tycker man skall tänka på, framförallt vid nyinstallation är underhållsintervallen med uraskning och sotning. Då har man ju möjligheten att välja vilken bekvämlighet man vill ha

Även om det är lättåtkomligt att sota, så skall det ju iallafall göras ganska ofta. Så är det ju för att bibehålla en hög verkningsgrad på denna typ av panna.

För att höja statusen på pelletseldning så är:
1. Rätt byggt pelletsförråd för bulktankning
2. Långa gångtider mellan asktömning och helst automatisk sotning.
Då är det ju heller inget argument för vp branchen "att det är jobbigt" med pellets.

Min uppfattning och vad jag får för typ av föfrågningar så är det numera oljeeldare som inte är intresserade av att hålla på i pannrummet överhuvudtaget, och då är inte veckosotning något alternativ. Man väljer hellre en lättskött anläggning och vill ofta ha en årsservice av anläggningen.

Sedan kommer ju den ekonomiska aspekten in, då det blir en dyrare anläggning, men det är ju ett val man för göra.

Att enbart kolla på verkningsgrad vid nysotad panna på t.ex en liten oljepanna, som sotar igen efter några dagar är inte rätt påstår jag. Hur bra är verkningsgraden efter tre fyra dagar ? Är den betydligt lägre så är det ju plus minus noll...
Man skall hellre se till helheten med tillsyn, pris, referenser, och driftsäkerheten.

Första året är det ju ganska kul att sota och bära säckar, men handen på hjärtat...hur kul är det efter tre-fyra år ?

MVH MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
jodd
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:04
Ort: Borås

Inlägg av jodd »

satsa på ett välkännt märke med kvallite, jag valde janfire men kunde lika väl valt thermia eller ecotec. tänk på dina behov.

jag gillar combifire pannan då den är as lätt att sota.

lycka till
Janfire flex-a, Combifire 40, Pellistore,
MafaFlex skruv, Såbi Pellets
Magnus
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 18:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Magnus »

Budgetvariant:
Begagnad CTC 1100 med Viking Bio.

Såg just att man kan få en sån panna för 4000:- och brännaren ligger väl på ca 14000:- tror jag.
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
joa
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 21 feb, 2005 09:13

Inlägg av joa »

Budget är inte aktuellt eftersom det är ett försäkringsärende med en 3 år gammal anläggning. Hela systemet installerades då.
Nu får vi se hur bolaget agerar, men det är väl ett motsvarande som skall installeras.
Hoppas bara inte att de säger att det skall vara exakt samma.
Har dock en del argument för att kunna få byta. Vi får se vad de säger.

//Jocke
Sixten
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 23:12

Inlägg av Sixten »

Skulle jag köpa panna idag skulle jag kolla in Janfire NH väldigt noga.Kör en Combifire med sotningsspak idag,som är så mycket mera lättskött än bekantingarnas.Men det var visst någon mer panna på gång med liknande automatsotning som Janfire.Enkel och genial konstruktion.
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Effecta har tagit fram en panna med automatsotning. En magnetventil som slår till ett par gånger när rökgastempen sjunker.

Kul att det kommer flera pannor med lite automatik !

//MH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

MatsH skrev:Min uppfattning och vad jag får för typ av föfrågningar så är det numera oljeeldare som inte är intresserade av att hålla på i pannrummet överhuvudtaget, och då är inte veckosotning något alternativ. Man väljer hellre en lättskött anläggning och vill ofta ha en årsservice av anläggningen.
Fast har man den inställningen så ska man väl köpa sig en värmepump och ingenting annat. Det går ju inte att komma ifrån att pelletspannor faktiskt kräver viss översyn.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

MatsH skrev:...En magnetventil som slår till ett par gånger när rökgastempen sjunker.
Vad händer när magnetventilen slår till?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skriv svar