Skador på brännaren..

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
krons
Späd planta

Inlägg av krons »

Hur ofta rengör ni mellan yttre och inre brännar rör?
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Vid behov.
Jag tar oftast ur brännaren från luckan när jag skall aska ur brännaren och då brukar jag rensa yttre brännnarrör om det behövs, kanske 1 ggr/år.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

krons skrev:Hur ofta rengör ni mellan yttre och inre brännar rör?
Enligt skötselanvisningarna från Värmebaronen som jag har skall det göras varannan gång man sotar ur brännaren. Jag brukar försöka göra det minst 1 gång per månad under högsäsongen. Tar ju inte mer än max en minut att göra faktiskt.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Ante
Gallringsobjekt

Brännarrör & rosterproblem

Inlägg av Ante »

Tyvärr verkar det som om Värmebaronen har stora problem med sina eldberörda delar. Är väldigt vanligt med skadade rör och för all del även kort livslängd på roster.
Tillverkaren hänvisar till att brännaren skall justeras av sakkunnig med intrument, och visst är det en poäng i det men hur skall en sakkunnig kunna garantera att pelletskvalitet, draget i anläggningen, skruvens matning mfl. parametrar ALLTID är exakt lika som när brännaren justerades in.
Jag tycker det verkar som om Värmebaronen får ta tag i problemet och tex. som tillbehör för en måttlig peng tillhandahålla ett brännarrör och roster i värmetåligt gjutjärn.
Ett nytt brännarrör som kostar ca 600 kr samt ett eller flera roster á 300 kr/st per eldningssäsong ingen bra totalekonomi.
Dessa skador kommer förr eller senare på alla Värmebaronens brännare, speciellt de som går på högfart & en årsförbrukning på 6-8 ton pellets.
Enligt tillverkaren gäller inte garantin på brännarröret, vilket i och för sig kan vara riktigt om det är att anse som en slitdel men som konsument tycker man ju att grejerna ska hålla längre än vad de gör.

Någon annan som har råkat ut för dessa problem och har en annan åsikt?
Nibe City & Värmebaronens Viking Bio
mathias.holmgren
Frö

Visst är vi flera

Inlägg av mathias.holmgren »

Hej!
Det första inlägget i detta ämne var en fråga om fler råkat ut för samma problem. Det har jag. Men sprickan i mitt rör är inte lika stor som dem jag ser på bilderna. Inte ännu i alla fall. Jag har mejlat Värmebaronen för att få deras svar på vad som blivit fel och vad jag kan göra åt det, men ännu inte fått något svar. Jag skickade dem mitt mejl för 4 dagar sedan. intressant att läsa andras erfarenheter här på forumet.
CTC 1100 Ekonomi
Viking Bio
300 l förråd och skruv
Matte
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Märkligt hur det kan skilja, jag kör fortfarande på original roster som dock ser ganska skamfilat ut nu efter 3,5 säsong. Jag har kört ungefär sexton pallar säck genom den nu. Brännarröret har en spricka överst i framkant som blev under första säsongen men har inte förvärrats märkbart.
Jag köpte ett nytt roster i oktober för att ha till hands när detta inte var användbart längre men det ligger fortfarande stand by.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Skriv svar