Dragregulator och shunt frågor

marask
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 15 dec, 2005 16:34
Ort: Stenungsund

Inlägg av marask »

Ett stort tack till alla som kommet med tips och ideer till mina problem.

Nu i julhelgen så löstes mina problem, exakt hur jag gjorde är jag inte helt säker på.

Jag lossade shunten och tryckte lite på pinnen som skall styra shunten, min tanke var att den hade fastnat, efter det så märkte jag att den
började röra på sig. Sen pillade jag lite allmänt i pannan.

Har även märkt en betydande minskning i förbrukningen efter detta.

Fick datorhaveri i julhelgen så jag har inte kunnat svara tidigare.

Men ett stort tack till alla.
CTC Total -85, BlueFlame brännare, veckoförråd
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Inlägg av lennart wiklund »

pitch skrev:
Patrik skrev:Förstår inte alls varför rökgashastigheten skulle öka med turbilatorer. Dessa kallas ju till och med "rökbromsar" vilket försvårar för röken.
För att få ut värmen så bromsar man samt omleder rökgaserna lite.
Turbulatorer har väl funktionen att skapa turbulens bland rökgaserna, inte att bromsa.
Jag kan på sätt och vis hålla med MP om att rökgaserna då rör sig snabbare men kanske inte genom pannan totalt sett men pga att de far omkring mer i tuberna för att mer av den hetare gasen ska få kontakt med väggarna.
Skulle man vilja bromsa gaserna får man väl minska på pannans "utblås" istället eller tänker jag helt åt h*vete efter all julmat?

God Jul!

/Pitch
Helt fel tänker du ju inte,Visst bromsas rökgaserna av turbulatorer detta är väl självklart!

dessutom bör de väl få det vid spiralformat utförande längre väg att gå,detta för att avleda mera värme till pannans värmeupptagande delar.

Men det gäller att vara noga med sotningen oxå!Sådana underverk som en nysotad panna kommer de dock inte upp till,inte i min panna då.
Men visst gör de en enorm skillnad.

lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Håller med Pitchs resonemang här ovan. Avsikten med turbulatorer måste vara att få turbulent strömning och därmed bättre värmeöverföring till pannan, inte att bromsa rökgaserna, det finns spjäll för sådant.
Däremot kan ju turbulatorerna ha en bromsande effekt på rökgaserna, har själv svårt att tänka mig att gaserna kan gå lika fort genom en spiralformad turbulator, som genom ett tomt rör!
Detta tror jag dock är en bieffekt, och inget man egentligen eftersträvar med turbulatorer.
Någon talar om ökade gashastigheter och det kan man kanske få lokalt, om arean minskar i kanalerna? Eller med virvelbildning = turbulens?
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Skriv svar