Snö på taket.
-
- Lärjunge!
Snö på taket.
Har någon märkt/mätt om det blir mindre förbrukning om det kommer en massa snö? (Har hört att det skall isolera)
/Eric
/Eric
-
- Pannrumshärskare!
-
- Lärjunge!
Det heter Mansardtak och kommer från franskans "toit en mansarde" som betyder "brutet tak". Där är nederdelen av taket även yttervägg till övervåningen och du har en liten kallvind under översta delen. Det är nog därför snön ligger kvar där.Eric Hjalmarsson skrev:Har ju "brutet" tak (Min avatar kanske ger en bild av ordet jag söker)
Har likadant tak själv men där ligger snön kvar även på sidan, hela huset tilläggsisolerades invändigt -75 så det kan vara därför.
EcoTec A4, Gustavsberg VP937 -75, draglucka KW 012, veckoförråd 300L.
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Jag kan bara instämma ABSO och välkommen tbx till forumet...long time no seeABSO skrev:Kan det inte? Rimligen blir ju den kalla vinden mindre kall med snötäcke på taket, vilket i sin tur borde medföra att även huset nedanför den kalla vinden kyls mindre.Andreas Hansson skrev:Har man kall vind som de flesta har kan det ju inte isolera nått..

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Instämmer o välkommen åter ABSO..ABSO skrev:
Kan det inte? Rimligen blir ju den kalla vinden mindre kall med snötäcke på taket, vilket i sin tur borde medföra att även huset nedanför den kalla vinden kyls mindre.

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd