Snö på taket.

Skriv svar
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Snö på taket.

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Har någon märkt/mätt om det blir mindre förbrukning om det kommer en massa snö? (Har hört att det skall isolera)

/Eric
sunkman
Entusiast!

Inlägg av sunkman »

det bör ju göra det tycker jag
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
Pete
Prima virke

Inlägg av Pete »

Om inte annat så ser hur välisolerat det är om snön ligger kvar på taket eller tinar, jämför med grannarnas tak :)

/Pete
Värmebaronen Star 75 cm turbulatorer och Viking B16GL Mafa mini och Såbi säck
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Har man kall vind som de flesta har kan det ju inte isolera nått..
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Pete
Prima virke

Inlägg av Pete »

Har du dåligt isolerad vind smälter snön på taket, var med och byggde ett radhus i unga år (småa) och där såg man tydligt dom som slarvat med isoleringen av vinden.

/Pete
Värmebaronen Star 75 cm turbulatorer och Viking B16GL Mafa mini och Såbi säck
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Har ju "brutet" tak (Min avatar kanske ger en bild av ordet jag söker :) )

Den del som är ovanför vinden ligger snön kvar på, med den smälter bort under "brytet", där ovanvåningen kommer mot taket.
Kruse
Prima virke

Inlägg av Kruse »

Eric Hjalmarsson skrev:Har ju "brutet" tak (Min avatar kanske ger en bild av ordet jag söker :) )
Det heter Mansardtak och kommer från franskans "toit en mansarde" som betyder "brutet tak". Där är nederdelen av taket även yttervägg till övervåningen och du har en liten kallvind under översta delen. Det är nog därför snön ligger kvar där.
Har likadant tak själv men där ligger snön kvar även på sidan, hela huset tilläggsisolerades invändigt -75 så det kan vara därför.
EcoTec A4, Gustavsberg VP937 -75, draglucka KW 012, veckoförråd 300L.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Andreas Hansson skrev:Har man kall vind som de flesta har kan det ju inte isolera nått..
Kan det inte? Rimligen blir ju den kalla vinden mindre kall med snötäcke på taket, vilket i sin tur borde medföra att även huset nedanför den kalla vinden kyls mindre.
pitch
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av pitch »

ABSO skrev:
Andreas Hansson skrev:Har man kall vind som de flesta har kan det ju inte isolera nått..
Kan det inte? Rimligen blir ju den kalla vinden mindre kall med snötäcke på taket, vilket i sin tur borde medföra att även huset nedanför den kalla vinden kyls mindre.
Jag kan bara instämma ABSO och välkommen tbx till forumet...long time no see :wink:

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ABSO skrev:
Instämmer o välkommen åter ABSO.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar