Varför byta till pellets??
Varför byta till pellets??
Undrar om ni kan förläng mina tankar.
Min olja är i det närmaste slut. Valet står mellan att besiktiga tanken och fylla på med billig olja för ung samma kWpris som för pellets. Det blir lite jobb med att tömma tankar och köra runt med fat, men väldigt billigt och det är bara att fortsätta att köra med pannan. Räknar med att kunna fylla min 3 kubikstank till det priset.
Eller att byta till pellets och investera 25-60´ för att kunna utnyttja bidraget. Undrar när det tar slut? Det är väl många som skall byta antar jag. Är det uppdelat på ett visst belopp varje år eller är det en klumpsumma för 2006-2010? Nån som vet?
Min olja är i det närmaste slut. Valet står mellan att besiktiga tanken och fylla på med billig olja för ung samma kWpris som för pellets. Det blir lite jobb med att tömma tankar och köra runt med fat, men väldigt billigt och det är bara att fortsätta att köra med pannan. Räknar med att kunna fylla min 3 kubikstank till det priset.
Eller att byta till pellets och investera 25-60´ för att kunna utnyttja bidraget. Undrar när det tar slut? Det är väl många som skall byta antar jag. Är det uppdelat på ett visst belopp varje år eller är det en klumpsumma för 2006-2010? Nån som vet?
Eldar fortfarande olja
-
- Lärjunge!
- Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
- Kontakt:
Ja plus att det är ett jävla mög att hålla på med luktar vidrigt!Geten skrev:Hmm man kanske skall skippa idén. Det kan bli stora saneringskostnader om det går snett på något sätt.Juggernaut skrev:Geten: Tänk på att man egentligen behöver tillstånd för att frakta runt olja i större kvantiteter. Inte för att jag bryr mig men andra kanske gör...
Då: 30 000:-/år med olja 
Nu: 15 000:-/år med pellets
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947

Nu: 15 000:-/år med pellets

Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Re: Varför byta till pellets??
Det känns ju som om du "bara" skjuter "problemet" längre fram i tiden.Geten skrev:Undrar om ni kan förläng mina tankar.
Går det att montera en pelletsbrännare i din oljepanna så är ju det den allra billigaste lösningen. Om nu inte den panna börjar närma sig "bäst före datumet" så det är dax att ersätta den med en ny.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Går det är göra tvärtom montera oljebrännaren i en pelletspanna t.ex. Thermias?Roli skrev:Går det att montera en pelletsbrännare i din oljepanna så är ju det den allra billigaste lösningen. Om nu inte den panna börjar närma sig "bäst före datumet" så det är dax att ersätta den med en ny.
Eldar fortfarande olja
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
JeppGeten skrev:
Går det är göra tvärtom montera oljebrännaren i en pelletspanna t.ex. Thermias?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag gjorde en kalkyl som visar att även om jag skulle få oljan lite billigare än pellets så mister jag bidraget och då blir det aldrig lönsamt med allt jobb och mög som någon så vackert
uttryckte det. För jag räknar ändå med att jag måste byta till pellets i framtiden och de 500 miljonerna räcker väl inte så länge eller vad tror ni experter?
Det enda jag skulle kunna vinna på att vänta är att tekniken gått framåt?

Det enda jag skulle kunna vinna på att vänta är att tekniken gått framåt?
Eldar fortfarande olja
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ja de ska väl va att de kommer bättre pannor/brännare men o andra sidan ser det ut som att dom flesta tillverkarna aviserar prishöjningar i vår..
Vad som stod i tidningen härom veckan va att det är först till kvarn som gäller ang. bidraget..
Därimot så om du byter till pelletspanna så kan du ju ändå köra med olja med nuvarande oljebrännare.. Så om du skulle få tag i oljan billigare än pelletsen är det bara att bränna på.. En ny panna har ju även bättre verkningsgrad än din nuvarande panna (skulle ja tro iaf) så det går ju mindre olja än nu oxå..

Vad som stod i tidningen härom veckan va att det är först till kvarn som gäller ang. bidraget..
Därimot så om du byter till pelletspanna så kan du ju ändå köra med olja med nuvarande oljebrännare.. Så om du skulle få tag i oljan billigare än pelletsen är det bara att bränna på.. En ny panna har ju även bättre verkningsgrad än din nuvarande panna (skulle ja tro iaf) så det går ju mindre olja än nu oxå..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Trodde att västerbottenfolkblad skulle ha notisen på nätet men icke de va bara om fjärrvärmen som skulle dras..
Men någon kanske har kvar vf från den 20/12??
Iaf så stod det att man skall ansöka minst 2 mån efter påbörjad installation o max 1 mån efter installationen är klar o att den inte får påbörjas innan 1/1 -06.. Sen att det va först till kvarn som det gällde så o som jag förstod de så är det inte säkert att man får nå om man inte är tidigt ute..
Bidraget är på 30% el max 14000:- o de gäller för både arbete/material..
Har fattat de som att summan som staten satsat till denna omställning är splitad under åren 06-10

Men någon kanske har kvar vf från den 20/12??
Iaf så stod det att man skall ansöka minst 2 mån efter påbörjad installation o max 1 mån efter installationen är klar o att den inte får påbörjas innan 1/1 -06.. Sen att det va först till kvarn som det gällde så o som jag förstod de så är det inte säkert att man får nå om man inte är tidigt ute..

Bidraget är på 30% el max 14000:- o de gäller för både arbete/material..
Har fattat de som att summan som staten satsat till denna omställning är splitad under åren 06-10