Biona, pelconfig vad är integrator?
Min biona fick jag stänga av idag o kolla varför fotocellen
blinkade,rotorn var nedsliten och luften fick nog ögat att
blinka.Monterade bort rotorn och borstade den,vingarna
var nedsmällta ca:300timmar har den gått.
Har bytt till såbi pellets och min integrator har gått
ned från ca:1800 till ca:800 och tempen vid
nedsläckning ligger nu på 820 mot 870
med "noname" pellets.
mvh christer
blinkade,rotorn var nedsliten och luften fick nog ögat att
blinka.Monterade bort rotorn och borstade den,vingarna
var nedsmällta ca:300timmar har den gått.
Har bytt till såbi pellets och min integrator har gått
ned från ca:1800 till ca:800 och tempen vid
nedsläckning ligger nu på 820 mot 870
med "noname" pellets.
mvh christer
Min har gått ca 400timmar, och jag ser ingen skillnad mot när den va ny..
Eldar du med sopor?
När jag hade bionorr så var nersläckningstempen 850grader
Med vida (wiessman) så är den ca 800-810
Något är ju konstigt om dom smälter bort.. (ring mbio)
Eldar du med sopor?

När jag hade bionorr så var nersläckningstempen 850grader
Med vida (wiessman) så är den ca 800-810
Något är ju konstigt om dom smälter bort.. (ring mbio)

TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Hej Tobben!
Jo i min värld är det konstigt att en brännare skickar på mera bränsle när temperaturen ökar i syfte att sänka denna.....men jag är ju ingen expert på biona. Däremot har jag kört/kör alla möjliga typer av ångpanneanläggningar både fastbränsle oljeeldade och kemiska reaktorer. Har även under många år arbetat som instrumenttekniker, därav min nyfikenhet över denna brännare och dess reglerutrustning.
Har aldrig varit med om att man ökar bränsletillförseln när temperaturen (bädd eller roster) är för hög vid en konventionell ångpanneanläggning.
Grundförutsättningarna för att få bästa möjliga förbränning är en korrekt luft/bränsle-blandning, möjligtvis kan man acceptera ett visst luftöverkott för att säkerställa förbränningen men börjar man elda med luftunderskott i fastbränsleanläggningar då kan det gå riktigt snett. Nu går det ju inte att jämföra t.ex. en 100 MW ångpanna med en villapanna som har en pelletsbrännare rätt av. Men principiellt är det helt fel i mina ögon att "kväva fyren" med mera bränsle.
/Mava
Jo i min värld är det konstigt att en brännare skickar på mera bränsle när temperaturen ökar i syfte att sänka denna.....men jag är ju ingen expert på biona. Däremot har jag kört/kör alla möjliga typer av ångpanneanläggningar både fastbränsle oljeeldade och kemiska reaktorer. Har även under många år arbetat som instrumenttekniker, därav min nyfikenhet över denna brännare och dess reglerutrustning.
Har aldrig varit med om att man ökar bränsletillförseln när temperaturen (bädd eller roster) är för hög vid en konventionell ångpanneanläggning.
Grundförutsättningarna för att få bästa möjliga förbränning är en korrekt luft/bränsle-blandning, möjligtvis kan man acceptera ett visst luftöverkott för att säkerställa förbränningen men börjar man elda med luftunderskott i fastbränsleanläggningar då kan det gå riktigt snett. Nu går det ju inte att jämföra t.ex. en 100 MW ångpanna med en villapanna som har en pelletsbrännare rätt av. Men principiellt är det helt fel i mina ögon att "kväva fyren" med mera bränsle.
/Mava
Jag tror det hela bottnar i att man inte vet om man har bränsle i brännare eller inte egentligen. Genom att se hur temperaturen förändras när man matar kan man gissa rätt bra. Om man bara hade kört med reglering av luft så hade man inte vetat riktigt var man var i bränslets förbränningscykel (före eller efter pyrolys har skett på allt bränsle? några kom ju in senare än andra osv? ), och då tror jag man hade fått extremt ojämn förbränning.
Enligt mbio som sker förbänningen med syreunderskott i själva brännkammaren, för att det sedan skall tillsättas mer syre efteråt (där finns 3ställe den skickar ut det). Vinsten med detta vet jag inte faktiskt.... Men det blir iaf ingen skit kvar i brännkammaren.
Men jag kan hålla med dig att det nog inte är optimalt att göra så här.
Man borde reglera både luft och matning. (och rosterstorlek helst)
Mycket bottnar allså i att man vet inte om/hur mycket bränsle det kommer när man kallar det.
Nu babblar jag på om saker jag inte riktigt har belägg för, så skäll gärna om jag är helt vilse
Enligt mbio som sker förbänningen med syreunderskott i själva brännkammaren, för att det sedan skall tillsättas mer syre efteråt (där finns 3ställe den skickar ut det). Vinsten med detta vet jag inte faktiskt.... Men det blir iaf ingen skit kvar i brännkammaren.
Men jag kan hålla med dig att det nog inte är optimalt att göra så här.
Man borde reglera både luft och matning. (och rosterstorlek helst)
Mycket bottnar allså i att man vet inte om/hur mycket bränsle det kommer när man kallar det.
Nu babblar jag på om saker jag inte riktigt har belägg för, så skäll gärna om jag är helt vilse

TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Nörd
Jag själv och tobben kan nog mest räknas till avdelningen tekniknördar som gillar att titta på vad grejerna hållar på med.
I övrigt så behöver man inte pilla på bionans inställningar för att den skall fungera bra när man har bra dragförhållanden.
Själv har jag INTE det från början och har använt loggningen mest som en indikator på hur jag skall justera in flöde/undertryck med dragbegränsaren och rökgasfläkten för att grejerna skall fungera bra.
3.5meter 125mm stålrör är inget som är lämpat för fastbränsleeldning utan rökgasfläkt
.
Så de som sitter med 10 meter skorsten som är rak å fin(med någorlunda diameter) skall inte behöva göra nåt annat än täta pannluckor och tjuvdrag, montera dragbegränsare, montera bionan och köra på
I övrigt så behöver man inte pilla på bionans inställningar för att den skall fungera bra när man har bra dragförhållanden.
Själv har jag INTE det från början och har använt loggningen mest som en indikator på hur jag skall justera in flöde/undertryck med dragbegränsaren och rökgasfläkten för att grejerna skall fungera bra.
3.5meter 125mm stålrör är inget som är lämpat för fastbränsleeldning utan rökgasfläkt

Så de som sitter med 10 meter skorsten som är rak å fin(med någorlunda diameter) skall inte behöva göra nåt annat än täta pannluckor och tjuvdrag, montera dragbegränsare, montera bionan och köra på

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Åker hiss till vardags.
Eldar "sopor"=noname pellets och nu såbi..
Ringde till mbio och ser man på! samma morgon
en timme innan jag ringde var det en annan
som hade samma problem,sönderbränd
rotor
Mbio lovade att skicka en ny heder åt dom.
Jag har svetsat i den första som gick sönder
o skall prova att lägga på ett lager med
pulver kallat termisksprutning,tål 900grader.
Det ultimata vore att belägga den med keramik
tål då ca:1100grader.
summa sumarum det är nog problem med en
del pellets sorter el???
mvh christer
Ringde till mbio och ser man på! samma morgon
en timme innan jag ringde var det en annan
som hade samma problem,sönderbränd
rotor

Mbio lovade att skicka en ny heder åt dom.
Jag har svetsat i den första som gick sönder
o skall prova att lägga på ett lager med
pulver kallat termisksprutning,tål 900grader.
Det ultimata vore att belägga den med keramik
tål då ca:1100grader.
summa sumarum det är nog problem med en
del pellets sorter el???
mvh christer
kanske det
Kan nog vara så. Jag har hitills bara märkt sämre drift med den jag kör just nu, sydpellets, men inte nåt som man kan hänga upp sig på direkt eftersom förbrukningen och askan är ok.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
Matriel fel låter är troligt tycker jag.
Om pelletsen är av trä (inte URAN!)
Rapportera om du får redan på något...
När jag monterar min distans till brännaren skall jag öppna den och ta lite foto som visar hur det ser ut efter ca 400timmar... (har inte gjort någon uraskning ur brännaren alls)
Om pelletsen är av trä (inte URAN!)

Rapportera om du får redan på något...
När jag monterar min distans till brännaren skall jag öppna den och ta lite foto som visar hur det ser ut efter ca 400timmar... (har inte gjort någon uraskning ur brännaren alls)
Rapportera
Kan iaf rapportera att fram tills oktober(kört sen januari) när jag inte hade kört sydpellets så hade jag inga avlagringar i brännarröret, nu har jag det..... så nu ska det rengöras strax. Inge mer sydpellets, tack...
Christers problem bör nog vara materialfel ja.
Christers problem bör nog vara materialfel ja.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
Jag har kört ända sen förra hösten utan att göra ren brännaren nå spec invändigt, förrutom igår, och förr när man tittat så har det varit rent, men nu var det lite avlagringar i den.
Pratade med Jörgen (Mbio) idag och han sa att han inte hade en aning vad den där intergrator igentligen gör
för nytta.. tro värdigt?
Pratade med Jörgen (Mbio) idag och han sa att han inte hade en aning vad den där intergrator igentligen gör

Markus Andersson
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Mava såg att du undrade över ökad bränslemängd = sänktförbräningstemp...
kolla bara hur de blir när du stryper syret på en ved panna mycke sot o lite värme = fet bränsle/luft blandning......
Så fungerar en vanlig bensin motor oxå..
T.ex en skoter som man har för små munstycken på = går för snålt
Bränner man sönder kolvarna på...
Men har man avgastempmätare så räcker de med att ge chocke en kort stund så sjunker förbräningstempen...
El om du tar en gasbrännare o ökar syret så får du en vassare låga..Rally bilar ser du eldflammor de är överskottsbränsle som kyler motorn/kolvarna...
kolla bara hur de blir när du stryper syret på en ved panna mycke sot o lite värme = fet bränsle/luft blandning......
Så fungerar en vanlig bensin motor oxå..
T.ex en skoter som man har för små munstycken på = går för snålt
Bränner man sönder kolvarna på...
Men har man avgastempmätare så räcker de med att ge chocke en kort stund så sjunker förbräningstempen...
El om du tar en gasbrännare o ökar syret så får du en vassare låga..Rally bilar ser du eldflammor de är överskottsbränsle som kyler motorn/kolvarna...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd