Om jag kopplar till en acktank till våran dubbelpanna(TMV alhpa 1 1990 års model) och eldar på med ved så att pannan får brinna för fullt.
Är det någon som har en uppfattning om man behöver vara rädd för att
elda ner huset, med tanke på varma rökgaser.
Var hittar jag info om just den här pannan? Tacksam för alla funderingar och svar.
Varma rökgaser?
Jag vet ingenting om just din panna, men får du så höga rökgaser att du skulle "elda upp huset" så är det ju verkligen något som är fel. Och detta har ju ingenting med acktankar att göra, förutom det att man eldar längre tid om man har en tank.
Oavsett om du har en acktank eller ej så "SKA" du ha en motdragslucka, den blandar in pannrumsluften och sänker rökgastempen. En effekt av detta är att verkningsgraden stiger i pannan eftersom rökgaserna stannar kvar längre och avger mer värme till pannan.
Oavsett om du har en acktank eller ej så "SKA" du ha en motdragslucka, den blandar in pannrumsluften och sänker rökgastempen. En effekt av detta är att verkningsgraden stiger i pannan eftersom rökgaserna stannar kvar längre och avger mer värme till pannan.
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
Re: Varma rökgaser?
Jag hörde att en skorsten med stålpipa och isolering runt om har en temperatur av 70 (!!!) grader på utsidan om man har rökgaser på 300 grader. Absolut torrt trä anntänds vid 90 grader, alltså har man en marginal på endast 20 grader!! Så om man har för höga rökgaser är inte frågan om, huset tar eld utan NÄR!acktankaren skrev: Är det någon som har en uppfattning om man behöver vara rädd för att
elda ner huset, med tanke på varma rökgaser.

Men om man har rökgaser på över 300 grader är det ju något som inte är riktigt bra...

Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
-
- Pannrumshärskare!
Problemet med dubbel pannor är att när man stoppar i dom fullt med ved anntänds allt. Pannan orkar inte ta reda på all effekt och då blir det hög temp rökgaserna.. Bästa sättet att elda i en panna med överförbränning är att bara fylla halva magasinet med ved.
Men ska man hålla på så så blir det jäklig jobbigt att ladda en ack tank.
Men ska man hålla på så så blir det jäklig jobbigt att ladda en ack tank.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Kan det verkligen stämma? 90 grader har man ju i en bastu.Jag hörde att en skorsten med stålpipa och isolering runt om har en temperatur av 70 (!!!) grader på utsidan om man har rökgaser på 300 grader. Absolut torrt trä anntänds vid 90 grader, alltså har man en marginal på endast 20 grader!! Så om man har för höga rökgaser är inte frågan om, huset tar eld utan NÄR!
-
- Pannrumstomte!
Där är det inte speciellt torrt. Men det verkar lågt ändå.
Jag tittade på http://www.svenskttra.org/Pub/valjatra/s6-10.pdf. Där står att trä kan antändas genom långvarig uppvärmning vid temperaturer under 200ºC. Med öppen låga krävs 300-400ºC. Genom strålningsvärme krävs temperaturer på 500-600ºC för att få antändning.
Jag tittade på http://www.svenskttra.org/Pub/valjatra/s6-10.pdf. Där står att trä kan antändas genom långvarig uppvärmning vid temperaturer under 200ºC. Med öppen låga krävs 300-400ºC. Genom strålningsvärme krävs temperaturer på 500-600ºC för att få antändning.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.