Sprängt bulkförråd! Varning för Lantmännen!
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Jag kan bara instämma och beklaga..
Jag kan inte fatta att åkaren som levererade detta inte snabbt som sjutton såg till att rätta till sitt misstag.
Själva ansvarsfrågan är ju ganska intressant, då man ju ofta (som med ex. SÅBI och SBE m fl.) ingår ett köpeavtal med ett företag, som sedan anlitar ett helt annat för att utföra leveransen.
Det vill ju till att det säljande företaget verkligen har det finstilta på sin sida, och har upplyst om det i köpeavtalet på något sätt. Det känns som om en hel del "hänger lite i luften" på ganska många ställen.
Jag skulle benhårt kräva att det företag du gjort köpeavtalet med tar ett resonemang med åkaren som levererade. Så stora skador kan det ju inte handla om för en åkare. Backar en lastbil in i ett utskjutande tak vid lossning av gods t.ex. så är det ju bara att ringa snickare och skicka räkningen till åkaren. Brukar aldrig vara något snack om, utan ren generell princip.
Jag kan inte fatta att åkaren som levererade detta inte snabbt som sjutton såg till att rätta till sitt misstag.
Själva ansvarsfrågan är ju ganska intressant, då man ju ofta (som med ex. SÅBI och SBE m fl.) ingår ett köpeavtal med ett företag, som sedan anlitar ett helt annat för att utföra leveransen.
Det vill ju till att det säljande företaget verkligen har det finstilta på sin sida, och har upplyst om det i köpeavtalet på något sätt. Det känns som om en hel del "hänger lite i luften" på ganska många ställen.
Jag skulle benhårt kräva att det företag du gjort köpeavtalet med tar ett resonemang med åkaren som levererade. Så stora skador kan det ju inte handla om för en åkare. Backar en lastbil in i ett utskjutande tak vid lossning av gods t.ex. så är det ju bara att ringa snickare och skicka räkningen till åkaren. Brukar aldrig vara något snack om, utan ren generell princip.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
-
- Lärjunge!
- Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
- Kontakt:
Jag har emailat och frågat dom vad dom ställer för krav på pelletsförråd, ska bli intressant att se vad jag får för svar....
Micke
Micke
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Svaret var.....
"Hej
Om jag tänker på rätt kund så var det
försäkringsbolaget som ansåg att det skulle
vara byggt av plåt.
Tyvärr var den besiktningsman som var ute
helt okunnig när det gäller pelletsförråd.
Vi kommer att driva detta vidare gentemot försäkringsbolaget.
Det finns information på vår hemsida.Jag skickar med den
informationen som en länk nedan.
Mvh Yvonne"
"Hej
Om jag tänker på rätt kund så var det
försäkringsbolaget som ansåg att det skulle
vara byggt av plåt.
Tyvärr var den besiktningsman som var ute
helt okunnig när det gäller pelletsförråd.
Vi kommer att driva detta vidare gentemot försäkringsbolaget.
Det finns information på vår hemsida.Jag skickar med den
informationen som en länk nedan.
Mvh Yvonne"
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
Hej igen och tack för alla svar!
Senaste nytt jag hört från SBE är att de skall reda ut med Lantmännen vem som skall ta ansvaret för skadan.
Det verkar mao som att det finns en liten chans att SBE själva tar ansvaret för skadan trots att det var Lantmännen som orsakade den. Hoppas såklart på att SBE och Lantmännen kan lösa detta sinsemellan så att jag slipper drabbas ekonomiskt.
Fortfarande ett utmärkt trevligt bemötande från alla på SBE. Det enda jag kan göra nu är att vänta en vecka eftersom det var någon ansvarig där som var på semester.
Så fort jag får mer information så lägger jag in det här.
Väntar med spänning...
Senaste nytt jag hört från SBE är att de skall reda ut med Lantmännen vem som skall ta ansvaret för skadan.
Det verkar mao som att det finns en liten chans att SBE själva tar ansvaret för skadan trots att det var Lantmännen som orsakade den. Hoppas såklart på att SBE och Lantmännen kan lösa detta sinsemellan så att jag slipper drabbas ekonomiskt.
Fortfarande ett utmärkt trevligt bemötande från alla på SBE. Det enda jag kan göra nu är att vänta en vecka eftersom det var någon ansvarig där som var på semester.
Så fort jag får mer information så lägger jag in det här.
Väntar med spänning...
Frasse
Eryl-1966 (konv.oljepanna)
Iwabo Villa-S1 20kw
Hemsnickrat bulkförråd (f.n sprängt)
Verkningsgrad 89%, värmer 296kvm
Iwabo Villa-S1 20kw
Hej.
Har lagt upp lite bilder på sprickorna på pannrumsväggen och förrådet. Svårt att se på bilderna att panrummsväggen buktar ut 3cm på mitten.
Hann inte få några bra bilder på förrådet eftersom jag lagade det provisoriskt och fyllde det igen, har ingen annan värmekälla. Vid den fyllningen fungerade dessutom utmärkt förutom att det dammade i hela kåken eftersom jag inte hann få dit silikonfogarna.
Den fyllningen gjordes av killen som körde sugbilen, han visste vad han gjorde och då var det inga problem alls.
Här är länken:
http://fra-sse.magix.net/ (klicka på pellets)
Har lagt upp lite bilder på sprickorna på pannrumsväggen och förrådet. Svårt att se på bilderna att panrummsväggen buktar ut 3cm på mitten.
Hann inte få några bra bilder på förrådet eftersom jag lagade det provisoriskt och fyllde det igen, har ingen annan värmekälla. Vid den fyllningen fungerade dessutom utmärkt förutom att det dammade i hela kåken eftersom jag inte hann få dit silikonfogarna.
Den fyllningen gjordes av killen som körde sugbilen, han visste vad han gjorde och då var det inga problem alls.
Här är länken:
http://fra-sse.magix.net/ (klicka på pellets)
Frasse
Iwabo Villa-S1 20kw
Iwabo Villa-S1 20kw
Stomme
Ett av de största problemen här är väl egentligen att husets stomme har skadats, känns ju inte helt 100 den där väggen längre...
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Vad har ni använt för material i era bulkförråd?
Står just i begrepp att snickra samman ett bulkförråd för 7 kbm men vill inte råka ut för sammma elände som visas på denna tråd.
Jag planerar att använda 11 mm OSB-skiva, cc 30 mellan reglar. Alla reglar på utsidan. Reglar kommer att vila direkt på betongolv så någon form av fuktspärr skall väl dit. Avluftning genom spiro-rör. Eftersom jag inte skall ha skruvmatning så skall jag ordna ett fack "á la fågelmatare" där jag kan ösa med hink.
Vad tror ni profeter om detta, kan det fungera?
- Är det tillräckliga dimensioner?
- Riskerar pelletsen att rasa ut genom min lucka?
- Kan man dra belysning i förrådet eller finns det risker med det?
- Brukar leverantören godkänna röranslutning 2 meter upp på yttervägg? (förrådet skall stå i markplan men jag vill ha ett vågrätt rör in i förrådet.)
- Hur långt in i förrådet skall hängrännan gå?
- Har ni bra tips på gummimatta eller annat som skall ta emot pelleten?
- Var köper jag rörkopplingen?
El Bosso, tar tacksamt emot synpunkter.
Jag planerar att använda 11 mm OSB-skiva, cc 30 mellan reglar. Alla reglar på utsidan. Reglar kommer att vila direkt på betongolv så någon form av fuktspärr skall väl dit. Avluftning genom spiro-rör. Eftersom jag inte skall ha skruvmatning så skall jag ordna ett fack "á la fågelmatare" där jag kan ösa med hink.
- Är det tillräckliga dimensioner?
- Riskerar pelletsen att rasa ut genom min lucka?
- Kan man dra belysning i förrådet eller finns det risker med det?
- Brukar leverantören godkänna röranslutning 2 meter upp på yttervägg? (förrådet skall stå i markplan men jag vill ha ett vågrätt rör in i förrådet.)
- Hur långt in i förrådet skall hängrännan gå?
- Har ni bra tips på gummimatta eller annat som skall ta emot pelleten?
- Var köper jag rörkopplingen?
Värmebaronen Comet, Viking bio, 240 kvm att värma, Uppsala
Tänk på att om du skall använda Lantmännen som transportör så kräver de att förrådet byggs av 6mm stålplåt.
Själv hade jag nog inte använt osb eftersom den är mjukare än vanlig flyfa.
Själv hade jag nog inte använt osb eftersom den är mjukare än vanlig flyfa.
Frasse
Iwabo Villa-S1 20kw
Iwabo Villa-S1 20kw
Re: Vad har ni använt för material i era bulkförråd?
Fungerar kanske det gör men du kommer inte att kunna tömma förrådet " bara" genom ett "fågelmataruttag", men du kanske hade tänkt ha det utefter hela botten? Kan du stänga detta "fågelmatarfack"? Annars kommer det att damma väldigt bra genom det, när förrådet fylls, om inte pelletsen tom kommer att blåsas ut genom det. Funktionen beror till stor del på hur det kommer att se ut.....El Bosso skrev: Jag planerar att använda 11 mm OSB-skiva, cc 30 mellan reglar. Alla reglar på utsidan. Reglar kommer att vila direkt på betongolv så någon form av fuktspärr skall väl dit. Avluftning genom spiro-rör. Eftersom jag inte skall ha skruvmatning så skall jag ordna ett fack "á la fågelmatare" där jag kan ösa med hink.
Vilken dimension på reglar? Och hur långa?El Bosso skrev:- Är det tillräckliga dimensioner?
Skulle vilja rekommendera 22 mm golvspånskiva till väggar, limma skarvarna och de är garanterat täta, håller och kostar inte så mycket. Men det finns annat material som också duger/är bra.
Se ovan. Någon form av tät lucka kommer att behövas.El Bosso skrev:- Riskerar pelletsen att rasa ut genom min lucka?
Har själv belysning i mitt förråd och det har fungerat nu i över sju år. Välj en armatur som inte blir varm och är så dammtät som möjligt.El Bosso skrev:- Kan man dra belysning i förrådet eller finns det risker med det?
Min bulkanslutning sitter precis under carport taket, ca 2,8-2,9 m över mark och den lösningen har ingen "pelletsblåsare" klagat på ännu. Jag brukar ställa ut en trappstege modell lite större så de kommer åt anslutningen och det fungerar bra.El Bosso skrev:- Brukar leverantören godkänna röranslutning 2 meter upp på yttervägg? (förrådet skall stå i markplan men jag vill ha ett vågrätt rör in i förrådet.)
Min hängränna går genom hela förrådet.El Bosso skrev:- Hur långt in i förrådet skall hängrännan gå?
Har använt största modellen av golvbilmattor som går att finna på tillbehörsföretaget, men det är inte den bästa lösningen. Det har gått sönder för mig. Det har "dragits" sönder av pelletsen när pelletsen "sjunker" ner mot botten vid tömning.El Bosso skrev:- Har ni bra tips på gummimatta eller annat som skall ta emot pelleten?
Lantmännen lär vara ett ställe, sedan brukar nog många pelletsbrännarinstallatörer ha dessa hemma på lagret för försäljning.El Bosso skrev:- Var köper jag rörkopplingen?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Lärjunge!
El Bosso skrev:
- Har ni bra tips på gummimatta eller annat som skall ta emot pelleten
Jag satte helt sonika in en gammal skumgummimadrass i förådet.en som är 90bred,täcker mitt förråd nästan.
Detta funkar kanon.
lennart
- Har ni bra tips på gummimatta eller annat som skall ta emot pelleten
Jag satte helt sonika in en gammal skumgummimadrass i förådet.en som är 90bred,täcker mitt förråd nästan.
Detta funkar kanon.
lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Vad har du klätt in madrassen med??lennart wiklund skrev:
Detta funkar kanon.
lennart
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd