Dragbegränsare står öppen

matso59
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 09 mar, 2005 20:43
Ort: Hasselfors Närke

Dragbegränsare står öppen

Inlägg av matso59 »

Jag har ett litet problem när det blåser mycket öppnar sig dragbegränsaren trots att brännaren stå still, om jag flyttar ut tyngderna så den inte öppnar orkar den inte öppna när det slutat och blåsa. Jag undrar om det finns någon grej så att man kan styra dragbegränsaren så den är stängd när pellets brännaren inte går. Mvh Mats
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Det är väl bara bra att den öppna när det blåser. Då går draget igenom dragluckan istället för brännare och pannan med nerkylning som följd.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
patrick
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: lör 13 nov, 2004 19:48
Ort: Stockholm/Tumba

Inlägg av patrick »

Det är ju det som är hela poängen med den.
Thermia Biomatic 20+ med 200kg förråd.
matso59
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 09 mar, 2005 20:43
Ort: Hasselfors Närke

Inlägg av matso59 »

Tack för svaren jag ska fixa ett spjäll efter dragbegränsaren som stänger rökröret när brännaren stannar och öppnar när den startar. Mvh Mats. Diom Topp och Biona som mot alla odds bara går o går.
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

matso59 skrev:Tack för svaren jag ska fixa ett spjäll efter dragbegränsaren som stänger rökröret när brännaren stannar och öppnar när den startar. Mvh Mats. Diom Topp och Biona som mot alla odds bara går o går.
Var alltid försíktig med spjäll. Vad händer om det blir strömavbrott mitt i en brännarcykel? Spjället måste nog konstrueras så att det, på något sätt, öppnar vid strömavbrott. Annars är det risk för både rök och smällar. Hur som helst bör man vara försiktig att ha mekanismer som stänger rökvägarna med automatik.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Netman
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 13:29
Ort: Broby
Kontakt:

Låter inte rätt

Inlägg av Netman »

Var sitter denna dragbegränsare på din panna matso59?
Värmebaronen Combimax 2000/ Strömsnasbruk 500l acktank/ Sverigebrännaren, eget tillverkat veckoförråd/ Kör bilen på E85
matso59
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 09 mar, 2005 20:43
Ort: Hasselfors Närke

Inlägg av matso59 »

Netman dragbegränsaren sitter på rökröret mellan panna och skorsten. ztz jag ska fixa en lösning så att spjället blir öppet vid ev strömavbrott eller driftstörning.Mvh Mats _____________________________________________________________ Diom topp o Biona
Netman
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 13:29
Ort: Broby
Kontakt:

Inlägg av Netman »

Ok Mats.. men som jag har förstått med själva funktionen med dragbegransaren är att den ska öppna när det blåser ute för att du ska få ett jämt drag i pannan, å står brännaren still ska skorstenen få luft ifrån luckan så pannan inte kyls av genom brännaren.

Är det nån annan på forumet som har nån bättre förklaring? eller är jag helt ute o cyklar?
Värmebaronen Combimax 2000/ Strömsnasbruk 500l acktank/ Sverigebrännaren, eget tillverkat veckoförråd/ Kör bilen på E85
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Netman skrev:Ok Mats.. men som jag har förstått med själva funktionen med dragbegransaren är att den ska öppna när det blåser ute för att du ska få ett jämt drag i pannan, å står brännaren still ska skorstenen få luft ifrån luckan så pannan inte kyls av genom brännaren.

Är det nån annan på forumet som har nån bättre förklaring? eller är jag helt ute o cyklar?
Nej det är min uppfattning också.

Oavsett draglucka så går nog en del drag genom själva pannan med nedkylning. Men, om man kunde konstruera ett spjäll som är säkert skulle ju inget drag gå igenom pannan. Möjliga problem är väl att man inte skulle få utvädring/uttorkning av skorstenen.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
belzebub
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 11:55
Ort: Ytterby, Kungälv

Inlägg av belzebub »

Hej på er och gott nytt år,
Fick min dragbegränsare installerad häromdagen...
Till skillnad mot "matso59" så står min lucka helt öppen då brännaren går och när den stängs av så stängs även luckan efter ett litet tag...

Jag mistänker att detta har med hur mycket drag man har i skorstenen.

Förlorar man något på att luckan står helt öppen under drift. Detta är ju nämligen enda sättet att få luckan att stå öppen då brännaren är avstängd (vilket är syftet med luckan).

mvh Jonas
1 1/2 plan+källare(100+50)1939
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

belzebub skrev: Till skillnad mot "matso59" så står min lucka helt öppen då brännaren går och när den stängs av så stängs även luckan efter ett litet tag...

Jag mistänker att detta har med hur mycket drag man har i skorstenen.

Förlorar man något på att luckan står helt öppen under drift. Detta är ju nämligen enda sättet att få luckan att stå öppen då brännaren är avstängd (vilket är syftet med luckan).

mvh Jonas
Så är det här oxå o de beror på att man inte har tillräckligt bra drag då pipan ä kall (stängd) men man har för mycket då den är varm (öppen)

Man vinner då luckan öppnas för att då sänks rökgashastigehetem genom pannan så den hinner ta upp värmen från röken..
Öppnas aldrig luckan då gör den ingen nytta för då har man antingen den felställd el riktigt dåligt drag o borde överväga inköp avrökgasfläkt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
belzebub
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 11:55
Ort: Ytterby, Kungälv

Inlägg av belzebub »

OK. Det verkar ju rimligt.
Men hur ska man då ställa in sin dragbegränsare ?
Ska man ställa in den efter då man har maximal rökgastemp eller då brännaren är avstängd ?
// Jonas
1 1/2 plan+källare(100+50)1939
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
matso59
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 09 mar, 2005 20:43
Ort: Hasselfors Närke

Inlägg av matso59 »

Hej belzebub min lucka stå också helt öppen när det blåser ute om det är lungt så pendlar luckan fram o tillbaka ca halvöppen till 3/4 öppen. Jag tror annars att min anläggning funkar rätt så bra. Rökgastemp är ca 170-190gr C. Förra säsongen gick det åt ca 6 ton pellets. Mvh Mats . Diom Topp O Biona
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

belzebub skrev:OK. Det verkar ju rimligt.
Men hur ska man då ställa in sin dragbegränsare ?
Ska man ställa in den efter då man har maximal rökgastemp eller då brännaren är avstängd ?
// Jonas
Har du ingen istruktion till luckan där det står hur den ska justeras??

På min lucka motsvarar varje cm man flyttar vikten 5 pa o många panntillverkare anger 15 pa
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
belzebub
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 11:55
Ort: Ytterby, Kungälv

Inlägg av belzebub »

Jodå, jag vet hur man ska justera den rent tekniskt.
Det är ca 1 mm för varje 10dels Pa.
Det är hur den ska stå som jag inte vet.
Jag har ställt den på ca 13 Pa nu så då får jag se om det blir bra.
Det blir åtminstone inga driftsstopp oavsett hur jag flyttar den. Det är ju reducerad pelletsförbrukning jag är ute efter (är vi inte alla det)

mvh Jonas
1 1/2 plan+källare(100+50)1939
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
Skriv svar