Gengasexplosioner - Eurofire Eryl dubbelpanna

Skriv svar
esbknut
Späd planta

Gengasexplosioner - Eurofire Eryl dubbelpanna

Inlägg av esbknut »

Hej,

Har haft en installation med Baxi Eurofire 20 i en dubbelpanna från Eryl sedan 2010. I många år har det fungerat bra, men till slut behövde kassetten bytas och efter det har det varit svårt att få till inställningarna, det har strulat lite till och från med tjuvstopp pga att bakbrandsskyddet löst ut, eller gengadexplosioner. Vilket ganska tydligt känns som dåligt drag. Men skorstenen sotas lika ofta nu som förr, möjligen oftare faktiskt.

Efter att dels ha ställt upp dörren till pannrummet lite på glänt och justerat dragbegränsaren till att vara mer stängd så har inte bakbrandsskyddet löst ut mer och förbränningen under drift upplevs bättre. Men det kvarstår problem vid uppstart med gengasexplosion som börjar efter kanske nån veckas drift efter rengöring.

Det som också ändrats under det senaste året är övergång till 6 mm pellets isf 8 mm och det är lite osäkert vilka inställningar som är bäst. Har minskat matningen en hel del och då även tid för startdosen, men jag vet inte riktigt längre vad som är vettigt, med 6 mm pellets. Är det storleken på startdosen som verkligen är bekymret? Känns fortfarande som att det ändå är dåligt drag på något sätt vid uppstarten och det har blivit sämre nu med varmare väderlek. Men om draget är för dåligt vet jag inte vad jag mer kan göra åt det.

Kanske man ska ta hem nån som kan titta på installationen, men vill kolla här först om det finns några bra tips.

Tack!
Eryl dubbelpanna (typ 60-tal) med Baxi Eurofire 20 kW, Millennium 3 PLC, förlängningsstos, EF matarskruv, Mafa Midi 730L, värmer 124 m² + källare
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Re: Gengasexplosioner - Eurofire Eryl dubbelpanna

Inlägg av CPMS »

Har ingen erfarenhet av den brännaren men det är inte ovanligt med explosioner i övermatade brännare om det blir ex dubbla startdoser, typ att den inte tänder på första dosen utan den ligger och skapar gaser som sen tänds vid andra dosen.
Så jag skulle misstänka för stor eller dubbel startdos, Torparn kommer nog in i tråden snart med mer förslag.

Ang draget - mät. Köp en billig undertrycksmätare från Banggood, Aliexpress, Amazon och mät så får du se vad som händer med undertrycket.

Dom flesta brännare är ju gjorda för 8mm så varför 6mm?
160+216m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, Danfoss ECL100 shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Midi, Maflex skruvar.
esbknut
Späd planta

Inlägg av esbknut »

Hej och tack för svaret.

Anledningen till 6 mm är att det är vad som erbjuds numera. Vi har pellets från Scandbio eftersom att dom erbjuder möjlighet att beställa 8 pall på månadsbetalning och med avrop 4 pall åt gången, vilket är vad som får plats hemma.

Jag läste nån annan tråd om att ställa ned andra startdosen till 0 för att slippa problem med för stort i starten, och sen säkerställa att första startdosen blir rätt. Men tror dock inte det har varit problemet här och då är kanske startdosen för stor. Ofta anges runt 3 dl som lämplig storlek, men jag skulle behöva veta lämplig vikt eftersom att med 6 mm får det plats mer i 3 dl så det svåra är att översätta det för 6 mm.
Eryl dubbelpanna (typ 60-tal) med Baxi Eurofire 20 kW, Millennium 3 PLC, förlängningsstos, EF matarskruv, Mafa Midi 730L, värmer 124 m² + källare
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Varför byter man till 6mm pellets när brännaren är byggd för standard 8 mm pellets. Finns massor av leverantörer. Är väl bara att avsluta Scandbio. Har eldat pellets sedan 2006 med olika typer av brännare. Den driftsäkraste brännaren har klart varit Baxi Eurofire.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Låter lite konstigt att det blev startsvårigheter efter kassettbyte. Har tändelementet hamnat tillräckligt långt fram?
Skall sitta så långt fram till hålet det går.
Startdosen ska täck hålet.

När man får en ny pelletssändning, är det alltid bra att först väga upp vad brännaren matar fram under 3 eller 6 minuter i normal drift med den gamla pelletsen och sedan göra samma sak med den nya pelletsen. Matningen med ny pellets justeras in till samma vikt som den gamla och inga andra justeringar behövs.
Speciellt är detta viktigt vid övergång mellan 8 mm till 6 mm.
Man kan använda brännarens testläge för denna kontroll.

Vilken styrning har brännaren?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
esbknut
Späd planta

Inlägg av esbknut »

Man byter till 6 mm när den leverantör man har och är nöjd med går över till Europastandard och inte längre erbjuder 8 mm. Ja, det finns absolut flera andra leverantörer, men då finns det begränsade möjligheter till fast månadspris och priset måste då baseras på den mängd man har plats för, dvs 4 pall, istället för 8 pall med avrop.

Problem med inställningar efter ny brännarkassett gällde även med 8 mm, sen har bytet till 6 mm gjorts som i sin tur har krävt ytterligare justering. Och eftersom att jag inte har någon känd vikt vid optimal förbränning så vet jag inte vad jag ska sträva efter. Men jag upplever inte att förbränningen vid drift är ett problem, det är uppstarten.

Efter byte av brännarkassett har fotocellen inte alls nått upp i motsvarande värden som innan, då gick den alltid upp på 1000 vid full effekt, det händer aldrig nu. Kanske behöver få sig en putsning, eller så är det nån annan justering som krävs.
esbknut
Späd planta

Inlägg av esbknut »

Just det, styrningen är Millennium 3.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Kan mycket väl vara övergången till 6 mm som gjort att skruven matar in mer pellets, vilket medför att brännaren sotar och fotocellen får en beläggning.
Ta ut brännaren och titta på pannans eldstadsväggar. Är de svarta, får brännaren för mycket pellets.
Färgen ska vara ljusgrå eller ljusbrun.
Ändra inte fläktinställningarna, utan justera ner matningen tills färgen blir rätt.
Kontrollera startdosen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
esbknut
Späd planta

Inlägg av esbknut »

Ja, jag har skruvat ner matningen en hel del för 6 mm, sen hade jag som sagt inte optimal förbränning med 8 mm innan med ny brännarkassett så optimal vikt har jag inte haft att jämföra med, helt enkelt svårt att veta ungefär vad en rimlig startdos ska väga. Men jag tror som sagt att förbränningen under drift är helt okej nu, det är uppstarten som strular ibland och det kan då möjligen vara startdosen som behöver justeras ned ytterligare. Jag har ställt om dos 2 till 0 nu och får väl testa mig fram till det som räcker för att den ska starta, utan puffar eller explosioner.

Tack
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Du nämde att startdosen ska vara runt 3dl, det blir runt 200gram 8mm vanlig pellets om jag räknat rätt.
Frågan är om det motsvarar 200gram 6mm pellets när man mäter upp startdosen men det är nog det närmaste man kan komma.
160+216m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, Danfoss ECL100 shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Midi, Maflex skruvar.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

När det gäller startdosen tror jag inte att vikten har någon betydelse, utan att pelletsen täcker för hålet framför tändelementet så den heta luften inte går rakt ut i pannan.

Man kan också fundera över om 6 mm ligger mera kompakt och inte släpper igenom luft så lätt. Fläkthastigheten vid tändning kanske ska justeras upp lite för att motverka gengasbildning. Observera att det finns två olika grundinställningar beroende på vilken fläkt som är installerad.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Skulle nog säga att det är mycket som kanske borde ändras när man kör 6mm, annan geometri i tändutrymmet så hålet täcks bättre, kanske tom mindre fläkthastighet så man får varmare luft som förgasar pelletsen snabbare och tänder gaserna innan det bildas för mycket gaser.

Mao man får nog testa sig fram. :)
Skriv svar