Funderar nu allvarligt på att kolla möjligheterna till att få bergvärme installerat istället för en ny pelletsanläggning.
Ni kanske kan tala mig tillrätta eller kanske tvärtom övertyga mig om att det inte är så dumt.
Eldar en hel del ved inne i husets kaminer på höst och vår, men under resterade månader gör jag en normalvinter av med ca 7 ton pellets.
Pannrummet är en egen byggnad (50 kvm) som även hyser en tvättstuga Jag har kulvert in till huset för både varmvatten och värme.
Huset är på 120 kvm med en oisolerad övervåning som någon gång i framtiden skall inredas. Kasst isolerat hus med sågspån i golv och tak.
Värmer även upp stallet när det är riktigt kallt ute (-10 och nedåt). Dock bara till strax över 0 grader så inte tappvattnet fryser.
Som en exempel så shuntar jag in mellan 50-60 grader när tempraturen börjar sjunka ned mot -10 till -15 grader. Vid omkring 0 ligger jag strax över 40. Då har jag en innetempratur på 19 grader.
Nu är det ju mest en massa pelletsfreaks här och det är en av anledningarna till att jag frågar just här.
Vad skulle en bergvärmeanläggning innebära för totalkostandsbilden på en fastighet som jag har??
Ni behöver inte lägga en massa energi på att föreläsa om miljöaspekterna. Det är jag medveten om. Det är mer tekniska fakta jag är intresserad av.
Nu kanske inte ens möjligheten finns att de går med på detta, men det skadar ju inte att fiska lite.
Om jag pratar med en bergvärmesintallatör så är det ju inte svårt att räkna ut vad jag får för svar

//Jocke