http://pellets.buskas.org/koks/index.html
Eftersom jag är en så medioker fotograf måste jag även lägga till lite kommentarer...
Bild 1-3 visar "fallröret" före "rengöring"
Bild 4-10 visar efter rengöring med mejsel och hammare...jag vet att jag missade vissa bitar men de satt så hårt att jag var rädd att förstöra hela brännaren.
Bild 11-12 visar det som kom ut ur fallröret.
Bild 13 visar de "svärtade" pelletar som ramlat ur mitt veckoförråd...se även svärtan, soten på kopplingen från förrådet.
Bild 14 2/3 av sintringskoppen fylld efter ca 10 säckar á 16 kg
Bild 15-20 Den vackra "Jul godis"-skörden
Detta upptäkte jag nu när jag hållt mig hemma en tid och vågat ha pannan igång med maximalt drag, ca 40...
Jag har sett tidigare att det blivit beläggningar i fallröret men de har jag kunnat ta bort med en viska utan problem.
BIONA manualen säger ingenting om att man ska rensa fallröret, bara att "knacka på slangen", men det vet ni ju redan

Denna brännare funkar MYCKET dåligt i vissa pannor/system och det borde det informeras bättre om.
De pannor som MBIO nämner på sin hemsida om "Översikt över olika pannor som Bionabrännaren är monterad i "
handlar inte om att dessa pannor verkligen fungerar med deras BIONA brännare bara att de är monterade i vissa brännare.
/Pitch