Jäkla märkligt problem jag har fått nu!!
Brännaren är en Viking bio 20 som jag haft i många år. Har eldat ved några dagar och kopplade åter n brännaren idag. Har rengjort roster,rengjort hålet i brännarröret. Brännaren får ok startdos, tänder och den markerar gul lysdiod att den får låga. Likaförbannat börjar brännaren om och om igen att gå startfasen. Den vägrar att gå över till drift i lågeffekt. Optovakten är urtagen och rengjord flera gånger,den sitter även rätt i sitt spår som låser den i rätt läge! MEN tar jag ur optovakten och belyser den med stark ficklampa, ja då går brännaren efter ett tag in i låggefektsläget och brinner. Vad i hela friden kan felet vara?? Pellets får den,den markerar låga på oranga gula lysdioden.... jag blir galen på detta!! Kallt är det hos mej så jag måste få den att starta riktigt. Alternativet är att köra den på hög effekt och ladda acctankarna då den väl brinner,då har jag ju ett dygn på mej ungefär på mej innan jag måste starta den med ficklampa igen. Stegatorparn?? Hjälp!!!!
Kan även tillägga att hålet inne i brännaren för optovakten är rengjort så där sitter inget sot eller aska som skymmer vaktens låga
Kan verkligen optovakten bli dålig så den tappar känslighet?
Viking bio tappar lågan,optovakt
-
lennart wiklund
- Lärjunge!
Viking bio tappar lågan,optovakt
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Re: Viking bio tappar lågan,optovakt
Kan sladden till optovakten fått ett kabelbrott?
Dålig anslutning i kontakten på kretskortet?
Dålig anslutning i kontakten på kretskortet?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
-
Stegatorparn
- Pannrumsfanatiker!!!!
Re: Viking bio tappar lågan,optovakt
Matningen är lite för hög i förhållande till fläkten så pellets bygger upp och täcker för sitsen i brännarrörsgaveln för flamvakten, vilket får brännaren att tro att elden slocknat. Dra ut flamvakten under 10 sekunder och kika in i hålet om elden syns.
Kör du låg effekt så öka fläkten eller vid hög effekt, minska matningen.
Kör du låg effekt så öka fläkten eller vid hög effekt, minska matningen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare