Hur justera brännaren inför vintern?

Skriv svar
McFranz
Gallringsobjekt

Hur justera brännaren inför vintern?

Inlägg av McFranz »

Hej, jag har en ctc1100 av äldre modell med manuella vred. Det drivs idag med pellets istället för olja. Den kan även drivas av elpatron. Elinställning är på min. Olje inställning är på max. Brännare är en äldre Viking bio. Start temp (gult lite vred på kretskortet) är 64 grader och startdos (grönt litet vred på kretskortet) är till vänster om "nollmarkeringen", ca 8 min i hel om man ser vredet som en klocka.
Vi har sedan förra vintern lagt in ett vattenburet golv i kök samt badrum. Huset vi bor i är byggt 1939 med källare där pannan står, samt 2 våningar till. Temperaturen i källaren är just nu ca 12 gr när det är ca -4 ute. Tidigare har jag haft ca 15-18 grader. I källaren har jag även en luftkonvektor som jag kan dra igång för att få upp tempen vid behov.
Jag upplever att nu när temperaturen kryper ner ute så är det svårt att få varmare än ca 17-18 grader inne om vi bara använder pannan som värmekälla. På 1 :a våningen som har öppen planlösning så finns golvvärme i köksdel samt 2 st element. På övervåningen finns ett element i vardera rum samt golvvärme i badrum...allt vattenburet.
Tips för att få upp tempen?

Brukar ni justera brännarna inför kallare tider? Hur ? Varför?
CTC 1100 (elpatron, +oljedrift som numer är ombyggd till pelletsdrift).
Värmebaronen Viking Bio pelletsbrännare. CTC Parca draglucka.
SPG matarskruv 1,5 m.
Mafa pelletsförråd 238 dm3.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Hur justera brännaren inför vintern?

Inlägg av Stegatorparn »

Temperaturen ut till elementen och därmed rumstemperaturen regleras med shuntventilen som sitter på pannan. Den kan antingen regleras manuellt eller med automatik som antingen styrs av rumsgivare eller utegivare eller båda i kombination.
Golvvärmen behöver inte lika höga temperaturer som elementen utan brukar regleras med en egen shuntgrupp.
Brännaren behöver i regel bara gå på låg effekt, 15 kW, för en normalstor villa på 200 - 250 m2, vilket sparar på materialet i brännarrör och roster och drar lite mindre pellets.
Vid temperaturinställning 64° startar brännaren vid 56° och stoppar vid 72°.
Sedan är det bra att ha en rökgastermometer och ha kontroll på rökgaserna så de inte kondenserar i skorstenen om det är en murad skorsten.

Berätta gärna lite utförligare vad du har för styrutrustning för shuntventilen och golvvärmen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
McFranz
Gallringsobjekt

Inlägg av McFranz »

Golvvärmen har separata styrningar som du nämner.shuntvredet sitter på en box med texten EVR-M80. Det är manuellt och är rätt långt till vänster,timvisaren visar ca "kl 21.30." Jag upplever ibland att slangen nästan fylls med pellets, vad beror det på? Hög matning? Det är nyligen bytt roster o nysotad panna. Idag hörde jag en halvkort pip-signal när brännaren var i slutskedet. Slangen töms under avsvalningsfasen ner i brännaren. Röret som slangen sitter på från brännaren blev inte varmt dock.
Vad beror allt detta på måntro, justering av något ?
SPG matarskruv 1,5 m.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Du har alltså en shuntmotor EVR-M80 monterad på shuntventilen vilket indikerar att det finns eller har funnits en EVR-C reglercentral som styrt värmen. Om inte den fungerar längre, går det att handställa shuntventilen med spaken på ventilen. EVR-M80 överför motorns vridmoment med en svart plastarm som går sönder om ventilen börjar gå trögt. Saknas den är det bara att vrida shuntventilen medsols för mer värme till elementen. Ventilen har 90° reglerområde mellan stängd och helt öppen. Ska sitta en skala på ventilhuset som visar öppningsgraden.

När det börjar bygga upp i slangen är matningen för hög eller fläkten är för lågt ställd. När detta inträffar brukar springan i brännarrörsgaveln, som flamvakten ser lågan igenom, täckas för av pellets. Brännaren tror då att elden slocknat och fyller på med en ny startdos och börjar om startproceduren. Så kan det hålla på tills det blir "misslyckad start".

För att ha koll på om brännaren går med rätt effekt, rekommenderar jag att du mäter upp den på följande vis.
1. Ställ in SW1/1 till ON högerläge och SW1/2 till OFF vänsterläge.
2. Dra ur sladden till skruvmotorn.
3. Vrid upp termostatvredet på kretskortet så brännaren startar eller vänta tills panntemperaturen är låg.
4. Dra ur flamvakten och belys den med en lampa. jag brukade använda en sladdlampa.
5. Ta ur pelletsslangen från brännaren och trä på en plastpåse för att samla upp pelletsen.
6. När brännaren kommit in i normal drift, en lång och en kort blink, sätter du i skruvmotorns sladd och samlar upp pelletsen i exakt 6 minuter.
7. Väg plastpåsen på en hushållsvåg eller dylikt.

Brännarens effekt räknas fram med formeln pelletsvikt i kg x 4,8 kWh/kg x 10 (6x10=1 h) x 0,9 (ung. verkningsgrad) = avgiven effekt
Vikten bör hamna runt 330 - 360 gram, annars justera matningen och gör om proceduren.
När mätningen är klar, återställs allt för drift.

Sedan ska fläkten justeras och där får man bevaka genom att dra ur flamvakten en kort stund, max 15 sekunder, och kika in så inte slitsen täcks av pellets.
Efter ett par eldningar kan du titta in i pannans eldstad och notera sotets färg på sidoväggarna som bör vara ljusgrå/ljusbruna.
Svart sot tyder på för lite luft och vitt sot för mycket luft.

Lycka till!
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
McFranz
Gallringsobjekt

Inlägg av McFranz »

Tackar tackar, brännare o panna går bra nu efter lite injusteringar av startdos, starttemp samt dragbegränsningsluckan m.m. tempen vandrar mellan 58-75 grader, rökgaserna toppar på 210.
En fundering, jag får en pip-signal, summersignal....låter lite som en blåsljudssignal...tänk tågvissla...hoppas det framgår hur jag menar. Jag tycker mig härleda den till pannan och inte brännaren. Den verkar komma i samband med start och stopp av brännarcykeln.
Vad kan det vara?
Något jag behöver justera?
SPG matarskruv 1,5 m.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Vad jag vet så fanns det inga ljudsignaler i CTC 1100.
McFranz
Gallringsobjekt

Inlägg av McFranz »

Ok, spännande...undrar vad det då kan vara.. :?:
SPG matarskruv 1,5 m.
Skriv svar