Hej.
Har en Viking Bio 20 från 2009 som trilskas. Den startar och fläkten går ca 30sek. När den ska börja mata så slår den ifrån och larmar. En lång och en kort blinkning(SW2/3 läge off). Switchen står i läge off. Har kollar fläkt,skruv, tändelement,optosensor. Den vill inte starta. Nån som har tips? Elektroniken?
Mvh
Viking bio larmar
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Re: Viking bio larmar
Fungerar matningen om du fejkar en start och drar ur flamvakten och belyser den med en lampa?
Samla upp pelletsen i en hink.
Har du bytt tändelement nyligen p.g.a. kortslutning? Kontrollerat om det är kontakt mellan värmetråd och hölje?
Kortslutning i tändelementet kan orsaka att halvledarreläet som sitter mot bottenplåten också går sönder.
Värmebaronens relä tål max 10 A vilket lätt passeras vid kortslutning.
Vill minnas att detta varit felet i tidigare inlägg om just larm en lång, en kort.
Rekommenderar ett tåligare relä om det är aktuellt som dessutom är billigare.
https://www.electrokit.com/halvledarrel ... 280vac-40a
Lägg gärna lite kylpasta under reläet vid montering.
Samla upp pelletsen i en hink.
Har du bytt tändelement nyligen p.g.a. kortslutning? Kontrollerat om det är kontakt mellan värmetråd och hölje?
Kortslutning i tändelementet kan orsaka att halvledarreläet som sitter mot bottenplåten också går sönder.
Värmebaronens relä tål max 10 A vilket lätt passeras vid kortslutning.
Vill minnas att detta varit felet i tidigare inlägg om just larm en lång, en kort.
Rekommenderar ett tåligare relä om det är aktuellt som dessutom är billigare.
https://www.electrokit.com/halvledarrel ... 280vac-40a
Lägg gärna lite kylpasta under reläet vid montering.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
-
- Frö
Hej och tack för tips.
Vi hade översvämmning -23(stormen Hans). Brännaren stod under vatten. Jag hade en begagnad i reserv som jag först nu i våras skulle prova. Då råkade jag böja en kabelsko på tändelement så säkring gick i centralen. Så då kan det bero på det kanske. Går det att mäta upp halvledarrelät alt. koppla ur det och spänningssätta?
Mvh
Vi hade översvämmning -23(stormen Hans). Brännaren stod under vatten. Jag hade en begagnad i reserv som jag först nu i våras skulle prova. Då råkade jag böja en kabelsko på tändelement så säkring gick i centralen. Så då kan det bero på det kanske. Går det att mäta upp halvledarrelät alt. koppla ur det och spänningssätta?
Mvh
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Har aldrig behövt prova ett dylikt relä, men det borde gå att koppla in en likspänning, 3 - 32 volt med rätt polaritet till reläets styringång och sedan mäta resistansen mellan anslutningarna för växelspänningen som borde vara nära noll.
Utan likspänning på styringången ska det bli oändlig resistans.
Utan likspänning på styringången ska det bli oändlig resistans.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd