Thermia Biomatic +, internpumpen vill ej?

Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Thermia Biomatic +, internpumpen vill ej?

Inlägg av Stegatorparn »

Minst en rörtång eller skiftnyckel som greppar muttrarna behövs.
En stor polygrip kanske går men rekommenderas ej. Duger att hålla emot med.
Med rätt verktyg är det inga problem att lossa muttrarna även om de sitter hårt.
Stålrör och gjutgods är mycket tåliga om man drar rätt och inte utsätter andra skarvar för vridning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
cxenroute
Ungskog

Re: Thermia Biomatic +, internpumpen vill ej?

Inlägg av cxenroute »

Hallå igen, jag återkopplar efter färdigställt arbete. Den begagnade pumpen jag skulle byta ut den stillastående med kom aldrig till användning. Efter att ha stängt av ingående vatten med kulventilen(?) började jag skruva loss insexskruvarna på den pump jag tänkte byta (jag fick "knacka" på dem för att de skulle lossna) och med motordelen loss (en dryg liter vatten droppade ut) kunde jag ju röra på impellern (propellern?) "bakifrån" så att säga och se - den lossnade tämligen omgående! Så jag bara monterar tillbaka allt och prövar med att slå på strömmen och jo - den snurrar på för fullt. Men levererade inget varmvatten... Så medans jag funderar på vad som gick fel brakar ett oljud loss från pannan och rören bubblar och skakar - det var väl någon luftbubbla som släppte? Nu har jag varmvatten igen och pannan tickar på som den ska...
Stort Tack för all hjälp!
Skriv svar