Beguem 20D

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Kenriddarn
Frö

Beguem 20D

Inlägg av Kenriddarn »

Hej!
Har en Beguem brännare som sitter i en panna Bionet +.
I instruktionsboken står att det går att använda 6 eller 8mm pellets. Har haft problem med pellets 8mm från leverantör. Det sintade väldigt mycket. Tyvärr kan jag inte få 8 mm bulk från annan leverantör som levererar hit.
Bestämde mig för att testa 6 mm vilket jag kör just nu. Kollar brännarkoppen med ca 1 veckas mellanrum. Mindre sintring men inte nöjd. Någon som vet om jag måste åtgärda något vid bytet till 6 mm?
Kenriddarn
Frö

Re: Beguem 20D

Inlägg av Kenriddarn »

Hej igen! Glömde skriva att problemet var att leveransen av
8 mm innehöll väldigt mycket ”findamm” samt att jag tror pelletsen inte var den bästa. Det var mycket mörkare än
den fina pelletsen jag hade först.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Beguem 20D

Inlägg av Stegatorparn »

När man får en ny leverans pellets gäller det att justera in matningen så att brännaren förbrukar samma vikt per minut som den gamla pelletsen för att förbränningen ska bli lika bra som tidigare. Fläkten justerar man aldrig om förbränningen varit bra och effekten är den rätta.
Hur man ställer in och mäter önskad effekt beskrivs här: https://www.pellets.info/viewtopic.php?p=175718#p175718
Tänk på att Bionet´s maxeffekt är 12 kW.

Man kan få en uppfattning om förbränningen status genom att notera sotets färg på pannans eldstadsväggar.
Vid en bra förbränning brukar sidoväggarna få en ljusbrun/ljusgrå färg beroende på pelletsen.
Är sotet vitt är matningen för låg, vilket ger en het låga som kan ge sintring i koppen.
Svart sot är tecken på för hög matning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar