Varmvattenberedare fråga

Koderon
Ungskog

Varmvattenberedare fråga

Inlägg av Koderon »

Tjena alla kunniga. Jag har bosatt mig på en härlig gård med familjen och boat in mig sen september. Jag har lärt känna och skruvat/reparerat min pellx-brännare, precis som det ska.

Det som inte är som det ska är varmvattenberedaren. Varmvatten i duschen räcker i princip.. 2-5 minuter. Sen är det ljummet. Rätt j**** trökigt i en familj på 5 personer.

Jag har en pellx-20 brännare kopplad till en väldigt gammal oljepanna. Ovanför den sitter varmvattenberedaren. Hur fasiken går det till att byta en sån? Den är ju uppenbarligen för liten. Jag har inget vred vad jag kan se för att reglera varmvattnet bara utan det är en shunt på pannan som styr hela huset. Inte en sån där automatisk. Vad kostar det?

Ja, kort sagt är jag helt jäkla lost. Vad råder ni mig att göra? Kan jag "bara" köpa en ny beredare och koppla in den? Eller behöver man byta fler delar? Finns det andra lösningar?

mvh
Ny på gården
nyman
Pannrumstomte!

Re: Varmvattenberedare fråga

Inlägg av nyman »

Skaffa en elektrisk varmvattenberedare. Eller tänker du fjutta med dyr pellets för varmvattnet hela sommaren. Bor du i Skåne där el är mycket dyr så kanske pellets lönar sig för uppvärmningen mitt i vintern.
Här i mellansverige är det hugget som stucket. Med ett fast ettårigt elavtal bryr jag mig sällan om att dra igång brännaren. Luftvärmepumpen värmer hela huset till mycket låg kostnad
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Vad är det för varmvattenberedare, fabrikat, beteckning och volym?

Shunten styr enbart värmen ut till radiatorerna. Värmen till varmvattenberedaren brukar kopplas med en separat slinga till pannan.
Sitter shunten på pannan eller sitter den i rörkopplet över pannan, fabrikat?
Har du en gammal panna med inbyggd shunt, kan det eventuellt vara problem att motorisera den.
En shuntautomatik kostar runt 5-6000 kr.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Koderon
Ungskog

Inlägg av Koderon »

Hej och tack för svar. Jag har en gammal panna, focus eko 20 heter den. Shunten sitter ovanför den, imbyggd vad jag vet.

Bild

Varmvattenberedaren: Jag har aldrig rört den. Hon som bodde här innan kunde inte sina grejer då hennes make hade gått bort. Finns det något jag kan justera på den?

Bild

Bild

Bild

Direktcitering borttagen. / Moderator
Koderon
Ungskog

Inlägg av Koderon »

nyman skrev: fre 21 feb, 2025 22:18 Skaffa en elektrisk varmvattenberedare. Eller tänker du fjutta med dyr pellets för varmvattnet hela sommaren. Bor du i Skåne där el är mycket dyr så kanske pellets lönar sig för uppvärmningen mitt i vintern.
Här i mellansverige är det hugget som stucket. Med ett fast ettårigt elavtal bryr jag mig sällan om att dra igång brännaren. Luftvärmepumpen värmer hela huset till mycket låg kostnad
Tjena och tack för svar. På sommaren växlar jag över till el. Jag bor i Västergötland vid Vänern. Luftvärmepump är tyvärr inget bra alternativ för mitt hus.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Det du kallar varmvattenberedare är expansionskärlet för värmesystemet, vilket håller trycket i systemet och möjliggör värme till radiatorer i övre plan. Trycket ska ligga mellan 0,9 - 1,3 bar.

Ditt tappvarmvatten värms i pannan av en kopparrörsslinga som hänger ner från panntoppen. Pannans vattenvolym är 180 liter varifrån värme tas till både radiatorvärme och tappvarmvatten. Hur länge varmvattnet räcker beror alltså på hur mycket radiatorerna behöver, utetemperaturen, och hur urladdad pannan är när tappningen börjar.
En sak som du snabbt kan göra är att isolera de varma rören i pannrummet för att minska värmeförlusterna. Kan tänka mig att det är ganska varmt där.

Din shunt går lätt att montera en shuntstyrning på. ESBE shuntstyrningar passar direkt på axeln.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Tjena Koderon. Jag hade också en focus eko 20 i kåken jag sålde i våras. Eldade pellets i den sedan 2007. Konstruktionen är inte så väldigt gammal men det är en oljepanna i första hand. Ganska lätt att aska ur.
Jag hade den gröna lyxmodellen med påmonterad shunt. Använde dock aldrig shunten då det satt termostater på alla radiatorer så shunt behövs absolut inte.
Varmvattenslingan kan kalka igen om det är kalkrikt vatten i ledningarna. Brukar framgå på kommunens hemsida vilken hårdhet det är på vattnet. Varmvattenslingan har ingen större kapacitet så jag parallellkörde den med en 50 liter vvberedare från Jula. Bra produkt, tog ned den en gång och kollade anoden och tog bort kalkbeläggningar.
Till nya kåken gjorde jag samma sak. Köpte en något begagnad värmare av märket Nemi. Men den var astung till skillnad mot julas värmare så fick förstärka tegelväggen.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

När jag studerar bilderna noggrannare, noterar jag att framledningens temperatur till radiatorerna är nästan samma som returtemperaturen.
Om det går att sänka hastigheten på cirkulationspumpen, minskar det omsättningen i pannan och pannans övre del håller värmen längre.
Temperaturskillnaden t-r bör var 5°- 10°.

En annan sak jag funderar över är T-röret mellan pumpen och shunten, vart tar det avsticket vägen? Lite svårt att se men motsvarande T-rör verkar finnas även på tilloppet.
Koderon
Ungskog

Inlägg av Koderon »

nyman skrev: sön 23 feb, 2025 13:23 Tjena Koderon. Jag hade också en focus eko 20 i kåken jag sålde i våras. Eldade pellets i den sedan 2007. Konstruktionen är inte så väldigt gammal men det är en oljepanna i första hand. Ganska lätt att aska ur.
Jag hade den gröna lyxmodellen med påmonterad shunt. Använde dock aldrig shunten då det satt termostater på alla radiatorer så shunt behövs absolut inte.
Varmvattenslingan kan kalka igen om det är kalkrikt vatten i ledningarna. Brukar framgå på kommunens hemsida vilken hårdhet det är på vattnet. Varmvattenslingan har ingen större kapacitet så jag parallellkörde den med en 50 liter vvberedare från Jula. Bra produkt, tog ned den en gång och kollade anoden och tog bort kalkbeläggningar.
Till nya kåken gjorde jag samma sak. Köpte en något begagnad värmare av märket Nemi. Men den var astung till skillnad mot julas värmare så fick förstärka tegelväggen.
Tjena.

Själv har termostat på vissa av elementen men inte alla. Skulle behöva fixa dom där gamla elementen såklart men det ligger längre ner på priolistan just nu.

Jag kikade på kommunens hemsida och där jag bor i Österäng har vi mycket mjukt vatten ,2-2,5°dH. Hur fasiken monterar man in en vvberedare dock? Kopplar man bara på den någonstans eller är det en yrkesman som måste göra det?
Koderon
Ungskog

Inlägg av Koderon »

Stegatorparn skrev: sön 23 feb, 2025 11:04 Det du kallar varmvattenberedare är expansionskärlet för värmesystemet, vilket håller trycket i systemet och möjliggör värme till radiatorer i övre plan. Trycket ska ligga mellan 0,9 - 1,3 bar.

Ditt tappvarmvatten värms i pannan av en kopparrörsslinga som hänger ner från panntoppen. Pannans vattenvolym är 180 liter varifrån värme tas till både radiatorvärme och tappvarmvatten. Hur länge varmvattnet räcker beror alltså på hur mycket radiatorerna behöver, utetemperaturen, och hur urladdad pannan är när tappningen börjar.
En sak som du snabbt kan göra är att isolera de varma rören i pannrummet för att minska värmeförlusterna. Kan tänka mig att det är ganska varmt där.

Din shunt går lätt att montera en shuntstyrning på. ESBE shuntstyrningar passar direkt på axeln.
Hej! Va bra då har jag lärt mig det också :lol: . Trycket på expansionskärlet ligger strax under 1 bar ser jag. Jag kan pröva att isolera rören (med mineralull?) och se vad det ger.

Angående shunten, tror du att det skulle vara värt det? Jag har som jag skrev till en annan i tråden termostat på några av elementen i huset men inte alla. Två stora element är av gammaldags sort med ett slags kopparvred. Ser när jag googlar lite snabbt att en sån där shunt du tipsar om kostar runt 5000 spänn. Sen behöver jag fixa de där utdaterade elementen också då.

Bifogar två bilder här som visar på cirkulationspumpen. Kan jag sänka hastigheten på det där vredet?

Bild

Bild

Stort tack dig till som delar med dig av din kunskap.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Shuntautomatik är inte nödvändig om du har termostatventiler, men automatiken ser till att det inte går ut varmare vatten än vad som behövs.
Du slipper gå ner och ratta vid väderomslag.

Din cirkulationspump går på högsta hastigheten. Testa lägsta hastigheten, två hack medsols, vilket sänker energiförbrukningen med 55%.
Vet ju inte hur stort ditt hus är, men min pump går på lägsta hastigheten och försörjer 18 radiatorer i bostaden och 6 i källaren.

Sedan hur var det med T-rören? Verkar vara en slinga som inte drivs av cirkulationspumpen.
Echo Foxtrot
Entusiast!

Inlägg av Echo Foxtrot »

Har funnit att det är ganska ovanligt att radiatorer är korrekt balanserade, så kan ju vara att pumpen har ställts upp på max tidigare för att vissa rum blev för kalla.
Focus PE-20, Bioline 20 med hemmasnickrad Siemens Logo! - baserad styr, Iwabo Villa-S som reserv.
Hemmabyggd luft/vattenvärmepump som laddar acktankar på elpriset.
Automatisering med Home Assistant + Node RED
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

På vissa radiatorer finns det en dold "balanseringsventil", som ofta är "feljusterad". Rätt justerad så kan man ha kranarna ganska lika. Om det är feljusterat, får man lätt "kalla rum".
Senast redigerad av rod02 den ons 26 feb, 2025 12:16, redigerad totalt 1 gånger.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Koderon
Ungskog

Inlägg av Koderon »

Stegatorparn skrev: mån 24 feb, 2025 21:39 Shuntautomatik är inte nödvändig om du har termostatventiler, men automatiken ser till att det inte går ut varmare vatten än vad som behövs.
Du slipper gå ner och ratta vid väderomslag.

Din cirkulationspump går på högsta hastigheten. Testa lägsta hastigheten, två hack medsols, vilket sänker energiförbrukningen med 55%.
Vet ju inte hur stort ditt hus är, men min pump går på lägsta hastigheten och försörjer 18 radiatorer i bostaden och 6 i källaren.

Sedan hur var det med T-rören? Verkar vara en slinga som inte drivs av cirkulationspumpen.
Tjena. Tills jag täckt kostnader för andra saker känns shuntautomatiken som ett lyxproblem jag får åtgärda längre fram =).

Jag gjorde som du sa med cirkulationspumpen. Tempen hemma sjönk till 21 grader första dagen och sen 20 grader nästa dag. Det låter kanske varmt för vissa men golven och rummen känns för kalla för oss. Just nu testar jag på hastigheten i mitten. Jag märker ju en stor skillnad tycker jag på förbrukning av pellets. Det är för lite data hit tills men det känns nästan som en säck istället för 2 om dagen?!

En sak jag inte riktigt förstår är hur stor effekt jag ska ha på shunten? Jag menar nu när jag tagit ner cirkulationspumpen lite. Vad påverkar förbrukningen av pellets mest? Högre cirkulation eller högre effekt?

Jag vet inte riktigt vad du menar med T-rören. Syftar du på dom som sitter i väggen till höger i rummet med ett rött vred på?
Koderon
Ungskog

Inlägg av Koderon »

Echo Foxtrot skrev: ons 26 feb, 2025 08:56 Har funnit att det är ganska ovanligt att radiatorer är korrekt balanserade, så kan ju vara att pumpen har ställts upp på max tidigare för att vissa rum blev för kalla.
Det kan ligga något i det. Som jag skrev till en annan så hamnade tempen hemma på 20-21 grader men känslan i rummen och på golvet blev för kallt. Men jag måste ju väga det med kostnaden också. Vi har förbrukat på tok alldeles för mycket pellets än vad jag hade trott.
Skriv svar