Vilken brännareffekt optimalast..?
Vilken brännareffekt optimalast..?
Kan någon förklara hur man ska tänka när man ställer in/väljer effekten på brännaren?
Min Ariterm biomatic 20+ är väl på 20kw om jag fattat rätt.
Men det är väl bara om man kör på 100% matning på skruven?
Men vilken effekt vill man lägga sig på?
Har inte mött upp pellets men tror skruven står på 46% nu.
Ska man lägga sig så lågt som möjligt utan att tappa värmen när det är som allra kallast eller hur ska man tänka?
Min Ariterm biomatic 20+ är väl på 20kw om jag fattat rätt.
Men det är väl bara om man kör på 100% matning på skruven?
Men vilken effekt vill man lägga sig på?
Har inte mött upp pellets men tror skruven står på 46% nu.
Ska man lägga sig så lågt som möjligt utan att tappa värmen när det är som allra kallast eller hur ska man tänka?
Ariterm Biomatic 20+
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Re: Vilken brännareffekt optimalast..?
Först och främst måste man ha koll på rökgastemperaturen i skorstenstoppen som bör vara minst 80° en meter ner för att undvika kondens. Detta gäller tegelskorstenar. Finns det ett rostfritt insatsrör i skorstenen eller är den gjord i ett material som tål fukt, kan man glömma rekommendationen och köra med lägre temperatur.
En normal villaskorsten tappar c:a 10° per meter och då kan man räkna ut lämplig rökgastemperatur från pannan.
De flesta 20 kW brännare brukar ställas in på 15 kW för bästa verkningsgrad och ekonomi om det är tillräckligt för husets värmebehov.
Skruvens inställning är inte linjär med effekten utan där måste frammatad pellets vägas och omräknas till effekt. Om matningen ändras måste även fläktinställningen justeras för rätt balans mellan bränsle-luft.
En normal villaskorsten tappar c:a 10° per meter och då kan man räkna ut lämplig rökgastemperatur från pannan.
De flesta 20 kW brännare brukar ställas in på 15 kW för bästa verkningsgrad och ekonomi om det är tillräckligt för husets värmebehov.
Skruvens inställning är inte linjär med effekten utan där måste frammatad pellets vägas och omräknas till effekt. Om matningen ändras måste även fläktinställningen justeras för rätt balans mellan bränsle-luft.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jag har separat pannrumsbyggnad med skorsten i cotenstål.
Så antar att jag inte behöver oroa mig för kondensvatten.
Eldar motcen 1800lit tank om det nu har nån betydelse.
Får försöka ta tag i det här medxatt mäta upp effekt genom att väga inmatad pellets. Har tänkt på det i flera år men aldrig blivit av.
Får väl sikta in mig på 15kw då
Sen försöka tyda askan hur fläkten ska ställas in
Så antar att jag inte behöver oroa mig för kondensvatten.
Eldar motcen 1800lit tank om det nu har nån betydelse.
Får försöka ta tag i det här medxatt mäta upp effekt genom att väga inmatad pellets. Har tänkt på det i flera år men aldrig blivit av.
Får väl sikta in mig på 15kw då

Sen försöka tyda askan hur fläkten ska ställas in
Ariterm Biomatic 20+
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Askan säger inte så mycket om förbränningen.
Däremot brukar jag ställa in efter färgen på sotet på eldstadsväggarna som bör har en ljus grå/brun färg.
Lite knepigt att väga inmatad pellets på Biomatic/Bequem. Man får väga upp t.ex 500 gram pellets och ha i en separat skål och när mätningen ska ske, tar man av slangen till brännaren och fyller upp fallröret till kanten med pellets från en separat hink. Sedan tar man pellets från 500-grams skålen under exakt 6 minuter för att hålla nivån i fallröret konstant. När 6 minuter gått, väger man återstoden i skålen och skillnaden till 500 gram är förbrukningen.
Pelletsvikten i kg x 4,8 kW/kg pellets x 10 för hel timma x 0,9 verkningsgrad = avgiven effekt kW.
Däremot brukar jag ställa in efter färgen på sotet på eldstadsväggarna som bör har en ljus grå/brun färg.
Lite knepigt att väga inmatad pellets på Biomatic/Bequem. Man får väga upp t.ex 500 gram pellets och ha i en separat skål och när mätningen ska ske, tar man av slangen till brännaren och fyller upp fallröret till kanten med pellets från en separat hink. Sedan tar man pellets från 500-grams skålen under exakt 6 minuter för att hålla nivån i fallröret konstant. När 6 minuter gått, väger man återstoden i skålen och skillnaden till 500 gram är förbrukningen.
Pelletsvikten i kg x 4,8 kW/kg pellets x 10 för hel timma x 0,9 verkningsgrad = avgiven effekt kW.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Tack för utförlig beskrivning
Får återkomma när det blir kyligare. Pannan vilar än så länge. Kör med luftvärmepump för närvarande

Får återkomma när det blir kyligare. Pannan vilar än så länge. Kör med luftvärmepump för närvarande

Ariterm Biomatic 20+
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jag matar från digitalhushållsvåg ner i internförrådet som hålls helt fyllt under 10 minuter, ca 315 gram/10 min brukar de va med matning på 70% men skiljer en del mellan olika pellets men som riktmärke. Kan va allt mellan 65-73% matning för att få 15 kW.
Med 15 kW på brännare och med bra pellets är fläktvärdet 33% men brukar köra 34% fläkt, då ligger Co2 på ca 11,7% och pannan ren och fin.
20 kW pannor kör dom på 13-15 kW i tester och verkar vara de optimala enligt egna tester/erfarenheter, då jag också eldar mot acktank testade jag med att mäta pelletåtgången för att ladda acktanken utan att använda värme/vv sommartid. Använde en jättetratt som sattes på slangen, klarade ladda 500 liters acktanken 30-80 grader utan att behöva fylla på tratten.
Gick mest pellets om jag körde brännare på 10 kW lite mindre med 20 kW och minst med 15 kW.
Med 15 kW på brännare och med bra pellets är fläktvärdet 33% men brukar köra 34% fläkt, då ligger Co2 på ca 11,7% och pannan ren och fin.
20 kW pannor kör dom på 13-15 kW i tester och verkar vara de optimala enligt egna tester/erfarenheter, då jag också eldar mot acktank testade jag med att mäta pelletåtgången för att ladda acktanken utan att använda värme/vv sommartid. Använde en jättetratt som sattes på slangen, klarade ladda 500 liters acktanken 30-80 grader utan att behöva fylla på tratten.
Gick mest pellets om jag körde brännare på 10 kW lite mindre med 20 kW och minst med 15 kW.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Fick lite egentid med köksvågen ute I pannrummet ikväll.
Mätte upp två gånger. Får hoppas köksvågen stämmer någlunda.
0.268g x 4.8x10x0.9 = 11.5kW
0.294g x 4.8x10x0.9 = 12.7 kW
Skruv: 62%
Fläkt: 41%
Tycker det är mycket glöd kvar i askan. Ska försöka bifoga en bild
Mätte upp två gånger. Får hoppas köksvågen stämmer någlunda.
0.268g x 4.8x10x0.9 = 11.5kW
0.294g x 4.8x10x0.9 = 12.7 kW
Skruv: 62%
Fläkt: 41%
Tycker det är mycket glöd kvar i askan. Ska försöka bifoga en bild
Ariterm Biomatic 20+

Nästan 70 grader ut från pannan.. till 1800lit ack.tank

Är detta normalt under drift..? Tänkte på glöden
Ariterm Biomatic 20+
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Inte så bra med glödande pellets i asklådan. De har inte hunnit brinna färdigt.
Frågan är om pelletsen blåser ur koppen eller om koppen svämmar över?
Frågan är om pelletsen blåser ur koppen eller om koppen svämmar över?
Ja.. svårt att veta.
Ställde frågan i en Facebook grupp och där va det normalt enligt vissa
Kan du tyda något av skruv och fläkt värdena ovan..?
Man skulle ju vilja se själva förbränningen i koppen.. men inte så lätt genom det lilla siktglaset.
Ställde frågan i en Facebook grupp och där va det normalt enligt vissa

Kan du tyda något av skruv och fläkt värdena ovan..?
Man skulle ju vilja se själva förbränningen i koppen.. men inte så lätt genom det lilla siktglaset.
Ariterm Biomatic 20+
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Nu är ju varje anläggning unik, men om man jämför Andrés värden med dina, borde du kunna sänka fläkten med säg 3% i taget och se vilken effekt det har.
En metod att kontrollera inställningen är att 5 minuter efter varje sänkning, hålla upp dragbegränsaren, lysa in med en ficklampa och se om det blir någon synlig rök. Blir det synlig rök, får förbränningen för lite luft och man ökar i små steg tills röken försvinner.
Då har man nått en godtagbar inställning utan instrument.
En metod att kontrollera inställningen är att 5 minuter efter varje sänkning, hålla upp dragbegränsaren, lysa in med en ficklampa och se om det blir någon synlig rök. Blir det synlig rök, får förbränningen för lite luft och man ökar i små steg tills röken försvinner.
Då har man nått en godtagbar inställning utan instrument.
Hmm.. ok. Jag har dock ingen dragbegränsare..
Ariterm Biomatic 20+
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Det finns väl en sotlucka i rökkanalen du kan öppna.
Dragbegränsare är ett måste för att brännaren ska få stabila förhållanden att arbeta med. Annars gäller inställningen bara för stunden.
Dragbegränsare är ett måste för att brännaren ska få stabila förhållanden att arbeta med. Annars gäller inställningen bara för stunden.

Har ett runt lock på röret mellan panna och skorsten. Så är väl där jag kan lysa ner.
Var ev. Skulle man installera en sån där begränsare då..?
Sitter den efter pannan..?
Ariterm Biomatic 20+
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Det där ser ju inte så roligt ut.
Hur gör sotaren för att få ut sotet när han viskat skorstenen? Man vill ju inte ha ner sotet i pannan.
Hur hög är skorstenen?
Hur gör sotaren för att få ut sotet när han viskat skorstenen? Man vill ju inte ha ner sotet i pannan.
Hur hög är skorstenen?