Hög rökgastemp
Re: Hög rökgastemp
Jag har fått båda bafflarna nu och rökgasen ligger nu på 200 grader, ner från 268 från början.
Dragbegränsaren måste sitta i samma rum som pannan? Isf har jag ingen möjlighet att göra hål i skorstenen då pannan är helt ivägen.
Jag vet inte om jag har en sotlucka. Kan inte se något i källaren eller i bostaden. Kan den sitta högre upp på skorstenen?
Dragbegränsaren måste sitta i samma rum som pannan? Isf har jag ingen möjlighet att göra hål i skorstenen då pannan är helt ivägen.
Jag vet inte om jag har en sotlucka. Kan inte se något i källaren eller i bostaden. Kan den sitta högre upp på skorstenen?
Ecotec Bioline 20/25 + Focus PE 20
150kvm, 2-vån Villa i Ramnäs från 1937, ca 9m skorsten
Jag har installerat en tigex 25 nu. Den är inställd på 3 cm = 15 Pa undertryck. Den är inte i närheten av att slå i botten iaf, står och rycker lite med kanske 1-2 cm öppning. Dock har inte rökgasen sänkts. Den ligger strax över 200. Teknikern som installerat allt mätte effektivitet till 82-85%. Borde jag ställa om tigexen så den öppnas mer? Skulle det sänka rökgastempen?
En dragbegränsares uppgift är inte att sänka rökgastemperaturen utan den skall skapa ett "stabilt" drag i skorstenen så att brännaren kan få stabil gång utan att påverkas av ett varierande drag som stör förbränningen i brännaren.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
När rökgastemperaturen är hög och alla bafflar sitter i, går brännaren med onödigt hög effekt. Sänks effekten kommer temperaturen automatiskt att sjunka och verkningsgraden öka.
För att kontrollera inställningarna går man in i styrsystemets driftmeny och ser till att effektreglering =ja.
Avläs sedan Max effekt och Min effekt. Dessa båda bör stå på 70% för 14 kW effekt, vilket borde räcka för en normalstor villa.
Om du skickar din mejladress i ett PM, så sänder jag en utförlig manual för styrsystemet.
För att kontrollera inställningarna går man in i styrsystemets driftmeny och ser till att effektreglering =ja.
Avläs sedan Max effekt och Min effekt. Dessa båda bör stå på 70% för 14 kW effekt, vilket borde räcka för en normalstor villa.
Om du skickar din mejladress i ett PM, så sänder jag en utförlig manual för styrsystemet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jag har en bioline 20 och jag kan inte ställa in effekt. Däremot kan jag ställa in matning. Det står i manualen att matning är satt på 70% standard, och sen kan man justera matningsprocenten, och brännarfläkten följer linjärt den inställningen. 70% är 15 kW. Borde jag då ta -10% i matning så jag får 60% matning som i tabellen är 12 kW? Vad kan det ha för andra implikationer att skruva på matningsparametern?
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Fabriksinställningarna för effektreglering = ja, max effekt = 70% och min effekt 70%. Dessa och andra inställningar går att ändra i Avancerade inställningar som fordrar inloggning.
För att nå denna menystruktur måste man logga in. Inloggning sker genom att pil-knapp vänster, höger
och start-knapp trycks in samtidigt. Se nedan.
• Håll ner ◄
• Fortsätt hålla ner ◄ och tryck ner både ► och START
• Displayen växlar till en inloggningsmeny
Restricted Area
►Password:**********
PW No: XXXXXXXXXX
För att skriva in lösenordet tryck ► Markören flyttar till första *
För att ändra värde tryck pil upp ▲ eller ner ▼. För varje tryckning stegas värdet upp eller ner ett steg.
När rätt siffra är inmatad vänta i 1-2 sekunder så flyttar markören till nästa *. När rätt lösenord är inskrivet
tryck pil höger ►.
Lösenord ( =Password) för avancerade inställningar är: 111
OBS! om felaktigt lösenord matas in fem gånger i följd inom 15 min kommer inloggningsmöjligheten attOBS! om felaktigt lösenord matas in fem gånger i följd inom 15 min kommer inloggningsmöjligheten att spärras. Spärren släpper automatiskt efter 5 timmar, den kan även låsas upp med en Puk-kod som kan fås via EcoTec på begäran. Styrsystemet fungerar som vanligt även om inloggningen är spärrad.
Man lämnar menyn för avancerade inställningar på samma sätt som alla andra menyer genom att trycka
◄. Displayen växlar själv tillbaka till standardläget efter ca 5 min om inga knappar används.
Det är rekommenderat att ha styrsystemet i stoppat läge när parameterändringar utförs.
I ditt fall kan du prova att sänka med 5% till att börja med för att se vad det ger i rökgastemperatur och senare prova med -10%. Fläkten kommer att följa med automatiskt i.o.m. att Effektreglering är Ja.
En variant är att ha Max effekt på 70% och Min effekt på 60%, så går brännaren på det för tillfället lämpligaste.
För att nå denna menystruktur måste man logga in. Inloggning sker genom att pil-knapp vänster, höger
och start-knapp trycks in samtidigt. Se nedan.
• Håll ner ◄
• Fortsätt hålla ner ◄ och tryck ner både ► och START
• Displayen växlar till en inloggningsmeny
Restricted Area
►Password:**********
PW No: XXXXXXXXXX
För att skriva in lösenordet tryck ► Markören flyttar till första *
För att ändra värde tryck pil upp ▲ eller ner ▼. För varje tryckning stegas värdet upp eller ner ett steg.
När rätt siffra är inmatad vänta i 1-2 sekunder så flyttar markören till nästa *. När rätt lösenord är inskrivet
tryck pil höger ►.
Lösenord ( =Password) för avancerade inställningar är: 111
OBS! om felaktigt lösenord matas in fem gånger i följd inom 15 min kommer inloggningsmöjligheten attOBS! om felaktigt lösenord matas in fem gånger i följd inom 15 min kommer inloggningsmöjligheten att spärras. Spärren släpper automatiskt efter 5 timmar, den kan även låsas upp med en Puk-kod som kan fås via EcoTec på begäran. Styrsystemet fungerar som vanligt även om inloggningen är spärrad.
Man lämnar menyn för avancerade inställningar på samma sätt som alla andra menyer genom att trycka
◄. Displayen växlar själv tillbaka till standardläget efter ca 5 min om inga knappar används.
Det är rekommenderat att ha styrsystemet i stoppat läge när parameterändringar utförs.
I ditt fall kan du prova att sänka med 5% till att börja med för att se vad det ger i rökgastemperatur och senare prova med -10%. Fläkten kommer att följa med automatiskt i.o.m. att Effektreglering är Ja.
En variant är att ha Max effekt på 70% och Min effekt på 60%, så går brännaren på det för tillfället lämpligaste.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Jag ställde in 60 som min nu och under en cykel körde den med 60% matning. Dock blev det knappt någon skillnad i rökgastemp. Kanske 5 grader. Kan man ställa den lägre? Vad blir riskerna med det?
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Drar man ner effekten för mycket, blir temperaturen i fyren inte tillräcklig för en fullständig förbränning. Var gränsen går kan variera beroende på brännarkonstruktion. Du kan ju prova dig fram, men lägsta effekt som Ecotec nämner i tabellen är 12 kW. Under den bör man nog inte gå.
Du menar att det ligger kvar icke förbrända pellets i koppen?
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Nej, snarare att det blir mer grovkornig aska istället för ett fint puder i botten på pannans eldstad.