Ränna för bättre fyllnadsgrad i bulkförrådet?

Skriv svar
Ekorrens
Ungskog

Ränna för bättre fyllnadsgrad i bulkförrådet?

Inlägg av Ekorrens »

Har nu kört mitt bulkförråd som veckoförråd (säck) i två år. Det fungerar utmärkt. Jag har nu äntligen tagit mig tid att helt slutföra bygget. Det jag nu funderar på är hur jag ska säkerställa att jag får en hög fyllnadsgrad i bulkförrådet (3x1,5x2 - lbh). Inkommande påfyllningsrör sticker in 10 cm i mitt bulkförråd. Har läst att flera i forumet har anslutit en ränna vid inkommande rör för att öka påfyllnadsgraden längst in i förrådet. Jag överväger att göra detsamma och har några frågor som jag hoppas att någon av er kan hjälpa mig med :)

Om jag använder en ränna:
- finns några nackdelar med en ränna?
- hur lång bör den vara?
- hur höga kanter bör den ha?
- hur bred bör den vara?
- fungerar det med en "vanlig" hängränna?
- behöver jag ha någon dämpmatta?
- om jag behöver någon dämpmatta, hur långt från bortre kortsidan bör den sitta?

Tacksam för all hjälp jag kan få :)
Janfire Integral -08, Janfire NH -12, Janfire extern- och horisontalskruv, bulkförråd med integrerat veckoförråd, Aquasol 10m² plan solfångare, Stocksbro/Dalatanken 750 L. Värmer 120m² + 120 m² källare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Ränna för bättre fyllnadsgrad i bulkförrådet?

Inlägg av Stegatorparn »

Mitt förråd är 2,45 x 1,45 x 2,0 m lbh utan ränna. När bulkbilen fyllt förrådet går pelletsnivån upp mot taket med c:a 1 meters bredd. Ytterst mot bägge sidorna är det en liten kil med luft c:a 5 cm hög vid väggen. Det är såpass tryck i pelletsstrålen (inblåsningdtryck 0,8 bar) att den träffar gummimattan längst in och senare pelletshögen med sådan kraft att pelletsen studsar åt alla håll.
Förhållandena är de samma när jag blåser in säckad pellets med en lövblås.
Jag skulle inte ha någon nytta av en ränna. Den skulle nog snarare vara ivägen.
Det går ju alltid att komplettera i efterhand om behov skulle uppstå.
Dämpmatta rekommenderas. Det är bra fart på pelletsen och väggen de träffar blir blästrad.
Min gummiduk hänger på krokar i väggen och är väl c:a 1 x 1 m.
En bagagerumsmatta från Biltema kan duga. Sätt i öljetter för krokarna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jag hade gummimatta i mitt förråd när jag körde med bulk men den gav upp efter någon fyllning. När man fyller så blir duken "omringad" av pellets på alla sidor. När sedan förrådet sakta töms så dra pelletsen med sig gummimattan nedåt så att den går sönder i sin infästning. Detta hände i alla fall hos mig. Så jag bytte ut gummimattan, efter några gummimatsreparationer, till en gammal stoppad "soffryggstödskudde" som jag fick av en som slängde sin gamla IKEA soffa på återvinningen. Den soffkudden skruvade jag fast längst in på förrådsväggen, kuddens tjocklek, ca 10-12 cm, räckte för att pelletsen inte skulle skadas när den slog emot. Denna lösning fungerade bra de åren som jag sedan körde med bulk.

Numera kör jag endast säckad pellets trots merarbete då bulkpelletsen har blivit mycket sämre pga att transportörerna har bråttom och blåser in pelletsen med för högt tryck samt att man ofta fick "omblåst pellets" dvs omlastad från släp till bil vilket också försämrade kvaliteten. Det fick räcka med att jag fick tömma förrådet en gång på över 5 ton dålig pellets.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
nissetib
Stor entusiast!

Inlägg av nissetib »

Jag har en madrass som dämpmatta. Köpte någon billig skit på Jysk och skruvade fast den i bortre kortväggen. Sågade till stora fyrkantiga "träbrickor" av plywood, givetvis går det bra vad man än har.
Jag har också en ränna vilket gynnar mig iaf. Kan fylla nästan ända upp till taket mha av den.
En vanlig hängränna inköpt på byggmax. Sitter ca 1 m från madrassen.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Ekorrens
Ungskog

Inlägg av Ekorrens »

Stegatorparn skrev: mån 02 dec, 2024 10:06 Mitt förråd är 2,45 x 1,45 x 2,0 m lbh utan ränna. När bulkbilen fyllt förrådet går pelletsnivån upp mot taket med c:a 1 meters bredd. Ytterst mot bägge sidorna är det en liten kil med luft c:a 5 cm hög vid väggen. Det är såpass tryck i pelletsstrålen (inblåsningdtryck 0,8 bar) att den träffar gummimattan längst in och senare pelletshögen med sådan kraft att pelletsen studsar åt alla håll.
Förhållandena är de samma när jag blåser in säckad pellets med en lövblås.
Jag skulle inte ha någon nytta av en ränna. Den skulle nog snarare vara ivägen.
Det går ju alltid att komplettera i efterhand om behov skulle uppstå.
Dämpmatta rekommenderas. Det är bra fart på pelletsen och väggen de träffar blir blästrad.
Min gummiduk hänger på krokar i väggen och är väl c:a 1 x 1 m.
En bagagerumsmatta från Biltema kan duga. Sätt i öljetter för krokarna.
Tack för info Stegatorparn! En kompletterande fråga... Hur långt är det från din dämpmatta till den bortre kortsidan?
Janfire Integral -08, Janfire NH -12, Janfire extern- och horisontalskruv, bulkförråd med integrerat veckoförråd, Aquasol 10m² plan solfångare, Stocksbro/Dalatanken 750 L. Värmer 120m² + 120 m² källare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Bild

Gummimattan sitter direkt på väggen med krokar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Ekorrens
Ungskog

Inlägg av Ekorrens »

Ok! Jag förstår. Det räcker alltså för att dämpa? Jag trodde att dämpmattan behövde sitt en bit ifrån väggen så att det inte skulle vara stumt bakom.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Det är c:a 1 cm fritt bakom gummimattan.
Ekorrens
Ungskog

Inlägg av Ekorrens »

Tack! Då vet jag precis hur jag ska montera min dämpmatta :)
Skriv svar