Låga volttal.
-
- Lärjunge!
Låga volttal.
Hej!
Är det ngn annan än jag som har väldigt låga volttal på läge 2.
Har i omgångar skruvat ner min för testa lite. I går vred jag ner det till 85v, med förkortat drifttid som följd (= effektivare). Ingen svart rök ur skortstenen heller.
/Eric
Är det ngn annan än jag som har väldigt låga volttal på läge 2.
Har i omgångar skruvat ner min för testa lite. I går vred jag ner det till 85v, med förkortat drifttid som följd (= effektivare). Ingen svart rök ur skortstenen heller.
/Eric
-
- Lärjunge!
-
- Lärjunge!
Du justerar alltså ner matningen på pannan (-20%?) och kompenerar med mindre luft.
Kör du på fyran då när det blir riktigt kallt?.
Detta låter ju som alla som inte behöver 18Kw borde göra så. Vilket i sin tur gör att det var ett riktigt nerköp när min utbyteskontrollbox var utan matarinställningen. (Min orignalbox hade den).
Undrar om jag inte borde kunna "kräva" att få en box med matarinställning...
Detta låter ju som alla som inte behöver 18Kw borde göra så. Vilket i sin tur gör att det var ett riktigt nerköp när min utbyteskontrollbox var utan matarinställningen. (Min orignalbox hade den).
Undrar om jag inte borde kunna "kräva" att få en box med matarinställning...

Om inte läge 1 (9kW) orkar så låter det lite konstigt att måste justera ner läge 2 (12kW) för att inte få för kort drifttid på brännaren.
Skillnaden borde inte va så stor på läge1 och ett nedjusterat läge 2
Tror du ska försöka optimera 9Kw´s läget först.
Kör själv i läge 1 nu, har 210m² plus 100m² att värma
och än så orkar brännaren med utan som helst problem
(-6c och halvrisig isolering i kåken, +20c/ +18C i källaren )
Hur mycke värmer du upp?
/Micke
Skillnaden borde inte va så stor på läge1 och ett nedjusterat läge 2
Tror du ska försöka optimera 9Kw´s läget först.
Kör själv i läge 1 nu, har 210m² plus 100m² att värma
och än så orkar brännaren med utan som helst problem
(-6c och halvrisig isolering i kåken, +20c/ +18C i källaren )
Hur mycke värmer du upp?
/Micke
-
- Lärjunge!
har inte testat med läge 1 sen jag gick satte in lågriktaren.
Har luften inställd på MIN!
(Då visar min biltema-multimeter 77-80v
)
Satte på Läge1 igår, och det har väl varit ung samma temperatur ute. Denna bilder visar gångtiden. den långa gångtiden var efter en dusch.

Som sagt, jag bytte från Läge 3 till 1 vid 18-snåret.
Har luften inställd på MIN!

Satte på Läge1 igår, och det har väl varit ung samma temperatur ute. Denna bilder visar gångtiden. den långa gångtiden var efter en dusch.

Som sagt, jag bytte från Läge 3 till 1 vid 18-snåret.
-
- Lärjunge!
Det sitter ett uttag under Brännaren. I den sticker du inte proberna till en multimeter och ställer in den att mäta Volt växelström. (V ~ )
vad jag kommit fram till så varierar det värde du får beroende på vilket instrument du använder.
Som sagt i denna tråden, så när jag har min brännare i läge 1 och luften nerskruvad max, så visar multimeter ändå 80v.
Dessutom om jag byter mätområde (600v till 200v) så får jag olika värden på multimetern. Ngn som vet varför?
på höger sida av manöverpanelen sitter en liten lucka som är fastsatt med två skruvar. Under luckan finns 4 eller 5 (beroende på modell) små "skruvar". Dessa ställer luftmängd för de olika effektstegen, samt start fläkt och eventuellt doseringsmängd för internskruven. mer information finns i mängder på forumet!
vad jag kommit fram till så varierar det värde du får beroende på vilket instrument du använder.
Som sagt i denna tråden, så när jag har min brännare i läge 1 och luften nerskruvad max, så visar multimeter ändå 80v.
Dessutom om jag byter mätområde (600v till 200v) så får jag olika värden på multimetern. Ngn som vet varför?
på höger sida av manöverpanelen sitter en liten lucka som är fastsatt med två skruvar. Under luckan finns 4 eller 5 (beroende på modell) små "skruvar". Dessa ställer luftmängd för de olika effektstegen, samt start fläkt och eventuellt doseringsmängd för internskruven. mer information finns i mängder på forumet!

[quote="Eric Hjalmarsson"]Du justerar alltså ner matningen på pannan (-20%?) och kompenerar med mindre luft.
Nej läge 2/3 räcker till ändå,men slipper ju så många start och stopp.
Brukar slå över på underhållslåga när brännarn gör mer än två starter i timmen.
Kan upplysa att jag har 52volt på läge 1
dom här inställningarna funkar kanon för mitt värmebehov.
Hälsn. Gustav
Nej läge 2/3 räcker till ändå,men slipper ju så många start och stopp.
Brukar slå över på underhållslåga när brännarn gör mer än två starter i timmen.
Kan upplysa att jag har 52volt på läge 1

dom här inställningarna funkar kanon för mitt värmebehov.
Hälsn. Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
-
- Lärjunge!