wertok skrev:Man kan väl säga så här: Från det att jag verkligen felanmälde det till installatören tog det mindre än en vecka innan de kom hit och fixade det.
Innan dess ringde jag Thermia och de var inte så hjälpsamma tycker jag, men installatören var som sagt toppen!
som sagt är det fel på brännaren kontakta er installatör kan inte han hjälpa er BYT installatör.
Det är leverantören kunden SKA ha kontakt med.
leverantören HAR kontakten med tillverkaren.
wertok skrev:Man kan väl säga så här: Från det att jag verkligen felanmälde det till installatören tog det mindre än en vecka innan de kom hit och fixade det.
Innan dess ringde jag Thermia och de var inte så hjälpsamma tycker jag, men installatören var som sagt toppen!
som sagt är det fel på brännaren kontakta er installatör kan inte han hjälpa er BYT installatör.
Det är leverantören kunden SKA ha kontakt med.
leverantören HAR kontakten med tillverkaren.
Nja det är ju en sanning med modifikation. Om min installatör inte vill ta tag i det måste jag kunna ringa tillverkaren och där få hjälp.
Anledningen till att jag kontaktade Thermia direkt var att installatören var ledig den veckan (och jag var på skånska lite hied) så jag ringde Thermia för att pejla läget mest och för att kolla om jag på ett enkelt sätt kunde kostatera att de problem jag hade gick att härleda till deras feltillverkning. Enligt Magnus på Thermia fanns det absolut inget sätt att se det på.
När installatören kom igår så tittade han utanpå brännaren och sa"fy fan vad din doserskruv är långt ner". Gick alltså skitenkelt att se då tandhjulet knappt gick emot backspärren. Kunde inte Magnus berättat det för mig menar du?
Nej jag tror att det är viktigt för Thermia att gå till botten med dessa problem. Varför inte skicka ut ett brev till alla som köpt Biomatic under aktuell period med bilder som visar hur felet artar sig? Om man har felet ringer man ett 020-nummer och de fixar resten? Faktum är att det tog 30 min. för han att fixa felet.
Inte för mycket begärt när man gjort en investering på 74 000kr.
Då: 30 000:-/år med olja
Nu: 15 000:-/år med pellets
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
André med den perfekta brännaren... fatta att det är feta problem som många har med Thermias kvalité.
I alla trådar och andra ställen på forumet där det är problem ska du släta över. Har du provision från Thermia eller vad tusan är det för fel på dej????????
Du funkar ungefär som en gammal Amigaägare i kriget mot PC-datorerna för 15 år sen - fullständigt obstinat. Inse att Thermia har problem.
Jag fick min Biomatic 20 + installerad i slutet av oktober. Första två veckorna gick den på el på grund av av förrådet som följde med i paketet var restat. Sen när pannan skulle gå på pellets började helvetet. Driftsstopp varje dag i stort sett.
Både rörmokaren och Thermia har varit på besök. Ingen förbättring har skett. Nu på fredag skall brännaren bytas. Hoppas
Jasing skrev:Både rörmokaren och Thermia har varit på besök. Ingen förbättring har skett.
En del har ju nära till källan i Arvika. Hör av dig hur det gick.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Jasing skrev:Både rörmokaren och Thermia har varit på besök. Ingen förbättring har skett.
En del har ju nära till källan i Arvika. Hör av dig hur det gick.
Idag har självaste vd.n på Thermia pannor och brännare varit på besök. Pannan har tydligen varit felinställd och då fått för lite syre. Hoppas att det skall funka nu då
Jasing skrev:
Idag har självaste vd.n på Thermia pannor och brännare varit på besök. Pannan har tydligen varit felinställd och då fått för lite syre. Hoppas att det skall funka nu då
Det är inte sant??!!
Måste ett så stort företag som Thermia skicka ut sin VD för att det ska konstateras att brännaren är felinställd?!!!
Skam för din installatör...
/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Jasing skrev:Idag har självaste vd.n på Thermia pannor och brännare varit på besök.
Det enda som är mer uppseendeväckande än att VD kommer på besök är att han som administratör kan tekniken. Med den kompetensen på en maktposition borde han kunna reda ut kvalitetsproblemen.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Jasing skrev:Nu skall vi nog inte förringa kunskapen hos teknikerna. Driftstopp igen i inatt/morse. Kontrollera optovakt - fortsättning följer
Visst är säkert teknikerna duktiga men de har inte makt och resurer att åtgärda. Det har VD.
Som inlägg i debatten om Thermias kvalitet kan jag nämna kort nämna lite om mina erfarenheter.
Beställde en Bionet med 12D som skulle installeras i november förra året. För att göra en lång historia kort levererades inte pannan förräns i februari. Efter detta följde ändlösa problem med ideliga driftstopp och nya intressanta sorts jävelskap.
Reparationer och justeringar, slutligen brännarbyte. Då nya brännaren blivit installerad tog solsäsongen vid, varefter brännaren stängdes av. Då eldningssäsongen tog vid fungerade brännaren säkert en hel vecka inna nya jävelskap, driftstopp och felfunktioner tog vid.
Ett år efter att anläggningen beställdes byttes brännaren ytterligare en gång, denna gång till 15D. Denna brännare har (peppar, peppar) fungerat hur bra som helst!
Det som gör att mitt förtroende för Thermia trots allt detta är orubbat, är att jag under hela denna process fått utmärkt support och feedback från Thermia. Uppenbarligen har 12D kommit ut på marknaden innan den blivit fri från barnsjukdomar, men Thermia har kompenserat detta genom att vara mkt serviceminded och tillmötesgående.
Ivar skrev:
Ett år efter att anläggningen beställdes byttes brännaren ytterligare en gång, denna gång till 15D. Denna brännare har (peppar, peppar) fungerat hur bra som helst!
Jag tror oxå att problemet grundas i att marknaden vill ha nya grejer o särskilt nu då pellets ökar mycket.. Hoppas att t.ex janfire nh m.fl som kommer nu inte drabbas av problem.. Men helt klart börjar man undra vad de beror på att en brännare blir försenad nästan 6 mån innan den når marknaden.. Hoppas bara problemen är fixade..
Är det en vanlig 15D du fått som är nerställd effekt på el är de gjort nå mer t.ex mindre brännarkopp??
Man borde få välja en 15/20D om man vill köra bulk när man köper en bionet...
De smartaste vore väl om dom (thermia) fixat en mindre kopp till 15D o i övrigt varit samma brännare då de är efter 12D som problemen började..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd