Byte av pellets!

Skriv svar
Thomas W
Frö

Byte av pellets!

Inlägg av Thomas W »

Min installatör säger att ,om jag skall byta pelletstyp så måste brännaren justeras om a' 2000 spänn. Ska det va så ,ska det va så?
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

2000 Kr :shock: ..är det det det kostar att få det gjort .. :shock: ..näää jag skulle ta och kolla in vad jag har för rökgastemp och memorera färgen på aska och pannväggar och därefter skruva tills jag uppnått rökgastemp och färg ..om inställningar sedan är något fel så kan det knappast kosta 2000 kr i extra pellets ..och oavsett om man köper pellets från samma tillverkare så får man inte lika pellets varje gång ..och vad jag sett så är det fler än mig som märkt att det är olika kvallis på pellets från samma tillverkare vid olika tillfällen och då är det ju bara att skruva tills man hittat hem igen eller betala 2000Kr :shock:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
belzebub
Fröträd

Inlägg av belzebub »

Kan bara instämma.
Byt du pellets till nåt bra sen kan du skruva lite själv.
Om inte av någon annan anledning, så lär du dig hur allt funkar.
// b
1 1/2 plan+källare(100+50)1939
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Ni har att gör när ni byter pellets. :wink:

Har man en "gammal" A3:a så är det bara att titta och se glad ut. Går ej att göra några justeringar på brännaren så som att ändra matning, öka/minska luftmängd mm.

Den ger det den ger där med punkt.... :(
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
MP XP 21
Ungskog

Inlägg av MP XP 21 »

Det är väl så att alla skall tjäna på allt. Kan någon händig bygga ett änkelt instr, så tvivlar jag inte på att det fins köpare
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Förlåt en yngling, som aldrig sett ett rökgasinstrument, men inte ska det väl kosta 2000 kr att få en rökgasanalys gjord? Jag hade gissat på mellan 300 och 600kr! Vad säger ni som vet?
Med den prissättningen skulle ett instrument för 10.000 vara betalt på fem gånger!
Eftersom jag helst vill göra allting själv, har jag funderat på om man inte kunde gå ihop ett par man om ett instrument.
Säkert livsfarligt med gemensam egendom, man fick nog fundera igenom det juridiska innan. Vad säger ni, (skåningar)?
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
MP XP 21
Ungskog

Inlägg av MP XP 21 »

Vi får skriva till miljömossan ( Weterstrand eller vad hon nu heter) att alla som instalerar brännare, skall ha gratis kontroll så ofta dom vill i 10 år. Ikväll är det gott att elda med pellets, när snön yr där ute.
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

Allan skrev:Förlåt en yngling, som aldrig sett ett rökgasinstrument, men inte ska det väl kosta 2000 kr att få en rökgasanalys gjord? Jag hade gissat på mellan 300 och 600kr! Vad säger ni som vet?
Med den prissättningen skulle ett instrument för 10.000 vara betalt på fem gånger!
Eftersom jag helst vill göra allting själv, har jag funderat på om man inte kunde gå ihop ett par man om ett instrument.
Säkert livsfarligt med gemensam egendom, man fick nog fundera igenom det juridiska innan. Vad säger ni, (skåningar)?
Jag har hittat ett instrument för 5tusen någonting. Priset för 1 år sedan var ca 7 tusen.. så nått år till o det lönar sig..

Ang att gå ihop o köpa är det nog enklast att starta en enskild firma köpa instrumentet, hyra ut för några hundra. (instrumentet måste kalibreras 1 gång om året typ.. kostar nog runt 800-1000:-). Ofta får man ju levernanser 2 gånger om året eller mer.. några hundra varje gång av flers stycken så borde det gå runt. Det blir ju fler o fler pellets människor runt om kring en.
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Skriv svar