Pannrummet ligger i ett separat hus på gården
Ut och tittade in genom fönstret och mycket riktigt så brann det och hela rummet var rökfyllt
Lyckades släcka det värsta med tre brandsläckare och skottade sedan snö för fulla muggar.
Sedan kom brandkåren och tog hand om resten.
Brännaren sitter monterad på plåt som är (var) svestad i pannan.
Hela brännaren inkl den svetsade luckan hade hoppat ur ca 1,5 m från panna så det måste exploderat.
Sotarn var här för två vekor sedan och jag sotade ut igår.
Nästan all plast i pannrummet ha smält, lysföf och armaturer ramlat ner, acctankarna har smält på utsidan och toppen på dem har lossnat så isoleringen sticker fram. Reglage och sturboxar är det bara sopor med. Likaså brännaren. Pannan i sig ser väl ok ut, men den är ju metall.
För ca 4 år sedan (Innan jag flyttade in så) så brann hela huset ner i en brand osakad av troligen brännaren som satte i då (något gammalt rassel)
Så det system som sitter i nu är bara tre år gammalt.
Nu till frågorna
* Hur skall man agera mot förskringsbolaget? Är missnöjd med den gamla brännaren (Iwabo 30 Kw från Naturenergi) som haft många driftstopp. Har bytt motor till internskruven (som matar pellets inne i brännaren) två gånger och Naturenergi säger själv att den är en svag länk i brännaren. Tankarna är 2 st Borö 750 l som jag tycker är dåligt isolerade.
Dessutom upplevde jag firman som installerade efter förra branden att de inte var så kunniga inom pellets. Pratade med dem om förråd och skruvar mm och de kunde ingenting

* Vad har man för möjlighet att själv styra vad de installerar för nya prylar tror ni?
* Vad är det för brännare som är den som gäller på marknaden nu? Här är väl smaken som baken kanske.
* Hur skall man ställa sig till saker som ser ok ut, men är missfärgade. Tex laddomat, cirk.pumpar och pannan. De kan ju ha tagir skada utan att det först märks.
Dela gärna med er av egna erfarenheter om ni haft samma otur.
Spåna på om vilka möjligheter som finns och vad man kan tänkas göra.
//Jocke