Brand pga felaktig installation

joa
Stor entusiast!

Brand pga felaktig installation

Inlägg av joa »

I morse vid 07.00 tiden så reagerade jag på att elementen var kall. Då har väl brännaren hakat upp sig igen då tänkte jag. Tjejen tittade ut och såg att det rök ovanligt från skorstenen och även bolmade ut från en ventil.
Pannrummet ligger i ett separat hus på gården
Ut och tittade in genom fönstret och mycket riktigt så brann det och hela rummet var rökfyllt
Lyckades släcka det värsta med tre brandsläckare och skottade sedan snö för fulla muggar.
Sedan kom brandkåren och tog hand om resten.
Brännaren sitter monterad på plåt som är (var) svestad i pannan.
Hela brännaren inkl den svetsade luckan hade hoppat ur ca 1,5 m från panna så det måste exploderat.
Sotarn var här för två vekor sedan och jag sotade ut igår.

Nästan all plast i pannrummet ha smält, lysföf och armaturer ramlat ner, acctankarna har smält på utsidan och toppen på dem har lossnat så isoleringen sticker fram. Reglage och sturboxar är det bara sopor med. Likaså brännaren. Pannan i sig ser väl ok ut, men den är ju metall.

För ca 4 år sedan (Innan jag flyttade in så) så brann hela huset ner i en brand osakad av troligen brännaren som satte i då (något gammalt rassel)
Så det system som sitter i nu är bara tre år gammalt.

Nu till frågorna

* Hur skall man agera mot förskringsbolaget? Är missnöjd med den gamla brännaren (Iwabo 30 Kw från Naturenergi) som haft många driftstopp. Har bytt motor till internskruven (som matar pellets inne i brännaren) två gånger och Naturenergi säger själv att den är en svag länk i brännaren. Tankarna är 2 st Borö 750 l som jag tycker är dåligt isolerade.
Dessutom upplevde jag firman som installerade efter förra branden att de inte var så kunniga inom pellets. Pratade med dem om förråd och skruvar mm och de kunde ingenting :-(
* Vad har man för möjlighet att själv styra vad de installerar för nya prylar tror ni?
* Vad är det för brännare som är den som gäller på marknaden nu? Här är väl smaken som baken kanske.
* Hur skall man ställa sig till saker som ser ok ut, men är missfärgade. Tex laddomat, cirk.pumpar och pannan. De kan ju ha tagir skada utan att det först märks.

Dela gärna med er av egna erfarenheter om ni haft samma otur.
Spåna på om vilka möjligheter som finns och vad man kan tänkas göra.

//Jocke
Tolvan
Fröträd

Inlägg av Tolvan »

Jag har väl inget direkt att säga angående dina frågor, det enda jag tänker på är dig din stackare som råkar ut för detta på julafton... hoppas ni inte fryser fast i julmusten... :!: För du har väl ingen annan värme :?:

Usch va' grymt... Jag lider med dig.

// Tolvan
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
Peter k
Ungskog

Inlägg av Peter k »

Tur i oturen att pannrumet inte låg i huset :shock:
Kanske blir en bergvärmepump för min del i alla fall..... :?
Kenneth
Fröträd

Re: Idag brann pannrummet "upp". Behöver råd!!!

Inlägg av Kenneth »

joa skrev:I morse vid 07.00 tiden så reagerade jag på att elementen var kall. Då har väl brännaren hakat upp sig igen då tänkte jag. Tjejen tittade ut och såg att det rök ovanligt från skorstenen och även bolmade ut från en ventil.
Pannrummet ligger i ett separat hus på gården
Ut och tittade in genom fönstret och mycket riktigt så brann det och hela rummet var rökfyllt
Lyckades släcka det värsta med tre brandsläckare och skottade sedan snö för fulla muggar.
Sedan kom brandkåren och tog hand om resten.
Brännaren sitter monterad på plåt som är (var) svestad i pannan.
Hela brännaren inkl den svetsade luckan hade hoppat ur ca 1,5 m från panna så det måste exploderat.
Sotarn var här för två vekor sedan och jag sotade ut igår.

Nästan all plast i pannrummet ha smält, lysföf och armaturer ramlat ner, acctankarna har smält på utsidan och toppen på dem har lossnat så isoleringen sticker fram. Reglage och sturboxar är det bara sopor med. Likaså brännaren. Pannan i sig ser väl ok ut, men den är ju metall.

För ca 4 år sedan (Innan jag flyttade in så) så brann hela huset ner i en brand osakad av troligen brännaren som satte i då (något gammalt rassel)
Så det system som sitter i nu är bara tre år gammalt.

Nu till frågorna

* Hur skall man agera mot förskringsbolaget? Är missnöjd med den gamla brännaren (Iwabo 30 Kw från Naturenergi) som haft många driftstopp. Har bytt motor till internskruven (som matar pellets inne i brännaren) två gånger och Naturenergi säger själv att den är en svag länk i brännaren. Tankarna är 2 st Borö 750 l som jag tycker är dåligt isolerade.
Dessutom upplevde jag firman som installerade efter förra branden att de inte var så kunniga inom pellets. Pratade med dem om förråd och skruvar mm och de kunde ingenting :-(
* Vad har man för möjlighet att själv styra vad de installerar för nya prylar tror ni?
* Vad är det för brännare som är den som gäller på marknaden nu? Här är väl smaken som baken kanske.
* Hur skall man ställa sig till saker som ser ok ut, men är missfärgade. Tex laddomat, cirk.pumpar och pannan. De kan ju ha tagir skada utan att det först märks.

Dela gärna med er av egna erfarenheter om ni haft samma otur.
Spåna på om vilka möjligheter som finns och vad man kan tänkas göra.

//Jocke

Hej Jocke

Det var inte bra att det brann...

Jag har installerat Iwabo-brännare i 8 år så jag är intresserad
att få veta lite mer om din anläggning..
Skall nu på tisdag köra igång en storebror till din brännare 48 kw

Vilken panna har du =
Har du rökgasfläkt ? =
Har någon kollat ditt undertryck i pannan ? =
Vad har du för skruv från förrådet (iwabo org.skruv) ?=
Hur lång är skruven ?=
Vilket pelletsfabrikat har du ?=
Vilken effekt körde du på när det brann ?=
Hur mycket pellets förbrukar du per säsong ?=
Hur långt mellan rengöring av roster har du ?=

Har monterat en 30 kw för 3 år sen den har gått felfritt
de kör ca 15 ton genom den per år !

Motorn till internskruven i din brännare finns nu med en starkare motor...

Häls.Kenneth
pitch
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av pitch »

Jag lider med er.
Vad beträffar försäkringsbolag och att få välja någon annan brännare/panna tror jag inte det ska vara några problem...de vill säkert inte att det installeras något liknande som de tänker försäkra.
Ta kontakt med försäkringsbolaget och diskutera med dem. Förklara hur du känner/tycker om både brännare samt installatör.
Jag hoppas att försäkringsbolaget instämmer i dina tankar.
Om de inte skulle det måste du meddela oss här på forumet vad det är för försäkringsbolag du har så vi kan ta lärdom av hur just dem behandlar sina kunder...;-)
Du får förstås gärna berätta om hur det går oavsett försäkringsbolagets bemötande. Vi är väldigt nyfikna här på forumet.
Personligen skulle jag inte acceptera att någonting av de "rökskadade" prylarna sparas eftersom , som du säger, man inte vet hur de tagit stryk av branden.

Mitt i allt elände måste jag ändå önska er en God Jul!

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Som tur är så har vi en äldre spispanna som är kopplad till elementslingan och som värmer upp dessa mha självcirkulation. Har även en kamin i vardagsrummet så vi klarar oss ganska bra med dessa.
Dock brann ju elskåpet och en massa ledningar upp så cirkulationen till kulverterna och vv.beredare (finns elpatroner som back-up) funkar inte. Kommer en elektriker imorgon för att försöka få igång det provisoriskt så det inte fryser och så man kan få lite varmvatten (om nu påfyllningen till accen funkar).

Vilken panna har du =
Har du rökgasfläkt ? =
Har någon kollat ditt undertryck i pannan ? =
Vad har du för skruv från förrådet (iwabo org.skruv) ?=
Hur lång är skruven ?=
Vilket pelletsfabrikat har du ?=
Vilken effekt körde du på när det brann ?=
Hur mycket pellets förbrukar du per säsong ?=
Hur långt mellan rengöring av roster har du ?=

Vilken panna har du = Focus Eco V40
Har du rökgasfläkt ? = Nej, inte om det är en separat pryl
Har någon kollat ditt undertryck i pannan ? = När den installerades efter förra branden då hela huset brann ner. Då bodde inte vi här och det var helt annat utrustning.
Vad har du för skruv från förrådet (iwabo org.skruv) ?= Iwabo orginal med MAFA Mini.
Hur lång är skruven ?= Finns inget kvar att mäta på, men 2 meter.
Vilket pelletsfabrikat har du ?= Agrol
Vilken effekt körde du på när det brann ?= Effekt 2
Hur mycket pellets förbrukar du per säsong ?= Eldar en hel del ved i spispannan på höst, sommar och vår, men förra året gick det väl 7 ton. Året innan 10 ton.
Hur långt mellan rengöring av roster har du ?= Beror lite på förbrukning, men med dåligt isolerat hus och -20 grader blir det nog var tredje dag.

En fundering, det sitter ju en påsvetsad lucka på panna för att få anpassningen mot brännaren. På den sätter man sedan brännaren. Hela luckan med brännaren hade hoppat ut på golvet med ca 1-1,5 meter. När jag tänker efter så var luckan bara punktsvetsad. Är det inte tänkt att den skall orka stå emot en sådan rökpoff?
Felinstallerat?

Känner mig mest lättad att att hela byggnaden inte brann upp. Trodde defintivt att det var kört när jag öppnade dörren och såg hur det brann. Allt var rökfyllt om man kunde bara se lite längst nere vid govlet.

Till er som inte har släckare: Skaffa det! Utan de hade det aldrig gått att släcka. Den första mörkets knappt att den gjorde något, men efter den andra så könde jag lite hopp i alla fall.

Nu skall jag ta en glögg och en Whiskey och öppna lite julklappar.

//Jocke
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Idag brann pannrummet "upp". Behöver råd!!!

Inlägg av Roli »

joa skrev:

//Jocke
Vilken otur, hoppas ni har fått igång värmen.

När det gäller din fråga enligt ovan, så skulle inte jag vilja behålla någon el/elektronik pryl som varit utsatt för brandrök. Den innehåller mycket skadliga ämnen som dessutom kommer in överallt och kommer att ge dig problem om du ens kommer att få igång dessa prylar.

T.ex cirkulationspumpar, troligtvis kommer den inte att starta och gör den det så är det tveksamt om den kommer att fungera någon längre tid.

Mitt tips är att byta allt som är möjligt, går det att tvätta/sanera så kan man kanske ha det kvar (gäller ej el- och elektronik saker) men det är inget du själv skall göra utan det finns speciella företag för detta.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Pete
Prima virke

Inlägg av Pete »

Stackare...jag lider med dig.

Brännaren ska absolut stå emot en rökgassmäll, att bara punktsveta den med fyra punkter är inte ok, speciellt då dom flesta som tror sig kunna svetsa inte kan det. Så till alla som bara har sin brännarplåt punktsvetsad, be nån som kan kolla hur svetsarna ser ut, eller komplettera själva med några m8 eller dyligt.

Rörmokaren var här och installerade en sprinkler i pannrummet, en billig försäkring om oturen skulle vara framme.

Lycka till Jocke

/Pete
Värmebaronen Star 75 cm turbulatorer och Viking B16GL Mafa mini och Såbi säck
trevik
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av trevik »

Oj, stackare.
Man blir ju lite rädd när man läser sånt här, jag har mitt panrum i källaren så mitt hus hade nog brunnit upp....
Jag har Värmebaronens Comet-panna och vikingbio-brännare med orginal-lucka till brännaren. Håller den för en rökgas-puff?

Montera sprinkler, är det dyrt? Kanske en billig livförsäkring...

Micke
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

I morse hade jag en elektriker här som sparkade igång cirk.pumparna som faktisk fungerade. I alla fall så här långt. Fixade även så elpatronen till ena tanken funkar så jag kan få lite varmvatten. Vet inte om den orkar med att värma huset. Har i stort sett aldrig använt den förr så vi får se.
På Tisdag kommer Folkam hit och tittar.

Vilken möjlighet har man att säga vilken firma man skulle vilja använda sig av?
Behöver luska runt lite vilka firmor som finns och vilka brännare de är återförsäljare för.
Tips på brännare??

//Jocke
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

FOLKSKAM har säkert sina "egna" firmor som jobbar åt dom.. Precis som dom har bilfirmor som lagar bilar när man krockat..

tror jag
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
Tolvan
Fröträd

Inlägg av Tolvan »

När jag hade en vattenskada i duschen (smältvatten utifrån som blötte ner väggen pga dålig dränering och lut mot huset, så kakelplattorna lossnade från väggen) så frågade Länsförsäkringar om jag hade någon lokal firma som jag ville anlita, men jag var precis nyinflyttad i området och hade inte haft kontakt med någon lokal firma, så de anlitade en viss firma på inrådan av fuktteknikern som mätte och avfuktade väggarna.

Så framför du dina önskemål så får vi se vad dom säger!
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
Pete
Prima virke

Inlägg av Pete »

Montera sprinkler, är det dyrt? Kanske en billig livförsäkring...
Har för mig att själva sprinkler kostade 700 och sen hade rörisen ett annat ärende i närområdet, så han tog 1000:- jämnt för allt, blir väl dyrare om han åker enkom för en sprinkler, men jag skulle gladeligen betala det dubbla, det känns väldigt tryggt med den monterad...

/Pete
Värmebaronen Star 75 cm turbulatorer och Viking B16GL Mafa mini och Såbi säck
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

stackars er
tur att det gick hyfsat iaf
man funderar lite vad som kan ha orsakat det hela :?:
vart kan man köpa sprinkler :?:
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Galne-Gurra
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Galne-Gurra »

EcoTec Bioline 20 + Albin11b special panna från 1979 + ackumulatortank 1200 liter.
Hemmabyggt pelletsförråd på ca:0,7m3
2plans hus med vind och källare,boyta 130 Kvm2 + källare 65Kvm2.
Byggår 1901.
Skriv svar