Jag är helt ny på detta forum och möjligen finns redan denna fråga här på forumet men jag inte lyckats hitta den. Har ett tvåvåningshus med en Handöl 10T på övre våningen. Är jättenöjd med min braskamin men finns det några enkla sätt att flytta ner överskottsvärmen från övervåningen? Tacksam för svar.
Tack för svaret. Tror att den fungerar bra när det gäller att flytta varm luft som finns högt uppe nära kaminen och till angränsande rum. Men hur göra när luften skall ner? Kan man tro på "hål i golvet" där fläkten sitter?
Jag ber om ursäkt om jag kapar tråden men jag har ett liknande problem, när jag eldar i min kamin på nedanvåningen så får jag 24*C där men värmen vill inte upp på ovanvåningen, en tanke jag fick då (jag har nämligen hört någonstans att det lättaste sättet att få runt varm luft är att flytta den kalla) var att sätta en fläkt som istället blåser ner den kalla luften från ovanvåningen och på så sätt få upp den varma genom trappan.
styra luft är svårt att veta hur man ska göra , enklast är att prova sig fram
fast man vill ju inte borra överallt i huset
jag hade gjort så att luften som ska ner placeras så långt bort ifrån trappen som möjligt
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Det var det som var tanken, att luften går upp genom trappan, genom hela ovanvåningen, och ner från sovrummet på andra sidan, då kommer den ner i v-rummet igen. man tar ju också den kalla luften vid golvet där uppe och blandar den med den varma luften i taket där nere. Nån som tror på min idè?? Kanske bli svinkallt där nere istället..
Mate skrev:Jag ber om ursäkt om jag kapar tråden men jag har ett liknande problem, när jag eldar i min kamin på nedanvåningen så får jag 24*C där men värmen vill inte upp på ovanvåningen, en tanke jag fick då (jag har nämligen hört någonstans att det lättaste sättet att få runt varm luft är att flytta den kalla) var att sätta en fläkt som istället blåser ner den kalla luften från ovanvåningen och på så sätt få upp den varma genom trappan.
Kan det funka?
Gäller väl alla som vil flytta varmluft fårn nedervåning till övre:
Om byggnaden tillåter är ett simpelt hål i taket (golvet på övervåningen) det bästa. Varmlust har ju en tendens att dra sig uppåt. Hålet kan placeras smart så att det inte syns. Har en farbror som eldar en vedeldad bastu på nedervåningen varje dag och har helt enkelt ett hål i taket på den som löper upp i hallen på övervåningen. Snygga kamoflerat av en byrå. Skjutreglage så att man kan öppna efter själva bastubadande så att ingen "fuktig" luft kommer upp. Fungerar grymt bra.
Har själv en vedeldad bastu och en kanalfläkt kopplad till den för att kunna stödvärma en lägenhet på 70 kvadrat. Ett "hål" i väggen leder också till dess badrum från min bastu. Skjutreglage även där. Förlyttningen av värme genom dessa fungerar mycket bra hitills men är som stödvärme (värms med pellets annars).
Om du möter en person utan ett leende, ge honom ditt!
Skulle vara fint för oss att kunna skicka upp lite värme från järnkaminen. Men har inte Boverket eller nån annan myndighet synpunkter på dylika ventiler/fläktar med tanke på brandskydd? Bara en fundering...