Pelletsbrännning i en öppen spis - vad behövs?

Skriv svar
xrf
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 12 sep, 2005 08:40

Pelletsbrännning i en öppen spis - vad behövs?

Inlägg av xrf »

Hej!

Jag har en kompis som eldar med pellets. Han har även en öppen spis där han vill kunna elda med pellets. Vad behöver han för att kunna elda pellets i öppna spisen (någon form av korg etc). Vem säljer sådant?

Jimmy
lasse34
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:58
Ort: Örebro

Pelletskorg

Inlägg av lasse34 »

Comet + Viking
Bio
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag kör en pelletskorg ibland... Det funkar fint..

Men det ger ju inte alls samma värme effekt som ved.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Pebbe
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: mån 06 dec, 2004 04:37
Ort: Södermanland

Inlägg av Pebbe »

Jag har också en pelletskorg till insatsen i öppna spisen (köpte på skoj för att testa). Värmeljus är ta mig tusan effektivare. Pellets hör hemma i pelletspannan - till öppna spisen ska man ha ved. Är i alla fall min åsikt.
oaka
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: sön 21 nov, 2004 23:07
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av oaka »

Pebbe skrev:Jag har också en pelletskorg till insatsen i öppna spisen (köpte på skoj för att testa). Värmeljus är ta mig tusan effektivare. Pellets hör hemma i pelletspannan - till öppna spisen ska man ha ved. Är i alla fall min åsikt.
Håller med dig totalt :!:
Jag trodde att det skulle ge mycket mer värme....
Braskaminen blir ju för sjutton bara ljummen :( Däremot har jag provat bricketter... oj, oj ,oj jag lassade in som jag gör med ved första gången jag eldade :lol: Jädrarns va varmt det blev :!: Jag trodde kaminen skulle smälta :? Jag fick öppna fönster o dörrar för att kyla av lite.

Nej, upp med veden ifrån pannrummet till braskaminen och ner med pelletsen till pannrummet :!:
Mate
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 16:46

Inlägg av Mate »

Måste säga att jag blev positivt överaskad av pelletskorgen. visst tar det lite längre tid att elda upp värmen i kassetten men jag tycker att det värmer lika bra som ved efter en stund. Det är ju väldigt bekvämt också, man behöver ju inte springa å slänga in pinnar hela tiden, och framförallt stör inte lukten hela kvarteret. :)
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Hade en del pellets som var en massa spån i. Lade det helt enkelt på botten av kakelugnen och hällde på tändvätska. För att hålla det brinnande hade jag
luckorna fullt öppna. Det räckte väl för att värma upp Kakelugnen till bristningsgränsen på ett par timmar.

Kan tänka mig att det gick åt 3-4 liter pellets varje gång. Men eftersom jag ändå inte ville hälla det i förrådet så spelade det ingen roll.
svajen
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 30 okt, 2005 17:36

Inlägg av svajen »

Det finns en rapport om pelletskorgar någonstans. Där står det att om man har en liten smal korg så smiter luften runt korgen och kaminen inte blir varm. Korgen ska vara nästan lika bred som eldstaden och ungefär hälften av höjden. I en kamin med dörrar ska den vara rund och bara släppa igenom luft från ett håll.
Eld
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 03 dec, 2004 00:54

Inlägg av Eld »

Hade en del pellets som var en massa spån i. Lade det helt enkelt på botten av kakelugnen och hällde på tändvätska. För att hålla det brinnande hade jag
luckorna fullt öppna. Det räckte väl för att värma upp Kakelugnen till bristningsgränsen på ett par timmar.
Du är inte rädd om kakelungnen du :shock: :shock:
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Nej, kanske inte. ellr jo, jag har ju ingen spånpellets kvar så jag eldar ju inte med pellets längre (Har fått för mig att pelletsen är billigare att elda i pannan).

Då är ju frågan hur varm man kan elda en kakelugn? När tar den stryk. Vid ngt tillfälle har den råkat bli så varm att man inte kan hålla handen på den. Annars så vrämer den ju huset ganska dåligt...

/Eric
peje
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 11 jan, 2005 14:55
Ort: Borås

test pelletskorgar

Inlägg av peje »

här är en PDF som redovisar test av pelletskorgar

http://www.energycentre.info/pdf/dokume ... korgar.pdf

/p
Ecotec A3 20 kW, Parca Norrahammar -75, SAAB BioPower och etanol i gräsklipparen....
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

tid...

Inlägg av snillet »

Glöm inte att korgarna är gjorda för att brinna i flera timmar när de är fyllda, den avgivna effekten är då inte så hög 8) , har för mig att den storleken som säljs i butik skall avge en värmeeffekt på sådär 3kw eller nåt sånt.

Betänk då att de flesta braskaminer har en "märkeffekt" vid normal eldning med ved på cirka 10kW :!:

Så att kaminen bara blir ljummen med en sån är fullt normalt.

Vill man ha mer effekt skall man som skrives ovan köpa en av de lite större rektangulära korgarna som fyller upp botten i kaminen lite mer, då ligger du på dubbla den effekten, cirka 6kW om jag inte minns fel.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar