Okkerpriser på brännare!

lennart wiklund
Lärjunge!

Okkerpriser på brännare!

Inlägg av lennart wiklund »

Varför i hela friden skall pelletsbrännarna vara så förb..t dyra??
En oljebrännare kostar hälften om ens det!
När skall någon våghalsig person börja importera utländska brännare
som kostar hälften och knappt det??
20.000kr för en brännare ÄR sjukt.komponenter för max 2-3 tusen..
Snacka om påslag.Inte som vanlig handel där inte,att man gångrar med 2.6.
Men några smarta personer sitter som alltid och tjänar grova slantar på andras oförstånd.
Själv köpte jag min janfire för en spottstyver,ungefär vad grejjorna kostar i lösvikt.Tur var väl det.
Visst är det väl en fel prissättning??
Eller är det bara jag som reagerar på priserna?
Är det någorlunda miljövänligt så får det kosta vad som helst??eller hur?

Men det är ju klart försäljarna får ju gnugga sina händer :lol:

lennart
christer
Stor entusiast!

Inlägg av christer »

Vad finns det för utlänska brännare??
håller jag med dig om priserna
på tok för höga o det skulle inte förvåna mig
om det blir en prishöjning efter nyår.

mvh christer
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Så länge det är en relativt omogen marknad och inte så internationellt spridd (tror jag) kommer vi se höga priser. Nu dras man med låga volymer som skall täcka en hel del utvecklingskostnader, det är nog en av anledningarna till de höga priserna.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
lennart wiklund
Lärjunge!

Jag har tittat på två olika brännare från utlandet.
Kan nämna att det är från andra sidan östersjön.
Håller på att prova få hem dessa två för undersökning samt provkörning.
Brännarna verkar mycket lovande så mycket kan jag säga.en är mer eller mindre en kopia på ett svenskt fabrikat som börjar på J :lol:
Men priset!!! håller värmaren vad den lovar då kan jag säga att den är prisvärd.skulle tänka mej att runt 6-7000kr vore rimligt,Med garantier dessutom.den andra brännaren är även den en fin sak.Skall prova att en kolega till mej som kör trailer på öststaterna tar med sej hem två av dessa brännare.
Sedan får vi se vad som händer,fungerar dom samt att fabrikerna håller vettiga garantier här i landet så kanske...det kommer in via mej.
Detta vore toppen tycker jag,då kanske brännarprofeterna här i landet för upp sina ögon,precis som det är med bra billig öststats pellets..
Vi får väl se hur det går.brännarna skall in i landet efter nyår någongång,Om det går enligt mina planer!! :wink:

lennart
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Ja men det är väl ändå inte bara brännare som det är ocker pris på ..en vettig panna borde inte kosta dessa pengar dom kostar idag :shock: ..tänk eftre det är ju bara en metall hög med ett fåtal elektriska komponeter och kostar en hel förmögenhet ..typ en halv bil ..och på 10 år är den lika omorden som en bil ..och om 20 år så är den skrot ..lätt att räkna hur många kilo plåt är det på den ..kostnad på det + arbete lika mycket som plåten kostar + elekronik kosnad + montering av det inte många kronor ..ja ni ser det är någon som blir fet på det
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
lennart wiklund
Lärjunge!

Nä,alldeles riktig några sitter och blir feta...
Men så är det oxå en ruffelcirkus värme/vvs med påslag uppemot 350%.
Jag vet att det är så,har och arbetar bitvis inom handel...
en brännare som kostar låt säga 20tusen kronor ut till kund,denna brännare köper återförsäljaren in för ca 5 tusen max+moms!
Så se det tyvärr ut.
Då kan du snabbt räkna ut vad en vvs firma tjänar..
dessutom på småplocket som typ kopplingar,klämringskopplingar mm mm
där är påslagen ännu värre.
Har en polare som har glasmästeri,nu är vi utom ämnet!!
Glas som kostar ut till kund 350kr kvm+moms,detta glas köper han in vid lite större beställning för hör o häpna!! 38kr kvm...
Så visst är bygg/värme/vvs en riktig tattardjungel,frågan är vad vi konsumenter kan göra??
Inte ett skit så länge vi står med kepsen snällt i handen och betalar,vi har ju garanti eller hur??
men till vilket pris!! :evil:

lennart
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

lennart wiklund skrev:Nä,alldeles riktig några sitter och blir feta...
Men så är det oxå en ruffelcirkus värme/vvs med påslag uppemot 350%.
Jag vet att det är så,har och arbetar bitvis inom handel...
en brännare som kostar låt säga 20tusen kronor ut till kund,denna brännare köper återförsäljaren in för ca 5 tusen max+moms!

lennart
Ändå verkar de som dom inte är allt för ivriga på jobben :shock:

Eller är de så att dom tjänar så satans bra att dom inte ids kränga mer än nödvändigt?? :?

Men de ä klart om du fixar import o säljer brännare för 6-7000:- så kanske de börjar hända nå med priserna.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Vänta bara tills kineserna börjar göra brännare! Följer prisutvecklingen den som elektriska handverktyg har haft, skulle en brännare väl kosta en 2000 kronor!
Faktum är att det här landet har ett rätt högt kostnadsläge, jämfört med t ex öststatsländerna. Vi kommer aldrig att kunna producera till deras priser. Så gillar vår arbetskraft t ex att jobba i uppvärmda lokaler, med hyfsade löner osv.
Pelletsbrännare är en småserieprodukt, vilket gör att produktionen inte är speciellt automatiserad och då blir det dyrt.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

Betala och le din granne kanske lever på att tillverka brännare :D
Thermia Biomatic 20+
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Jag kan säga att om någon av er kan tillverka en brännare i Sverige för under 6000 inklusive material och arbete kan ni betrakta er som anställda. Visst materialet är inte SÅ dyrt, men den värmebeständiga rostfria är inte gratis, det är inget bonnajärn i brännarna precis... Arbetet som tillkommer är inte gratis som det påpekas.
Om kineserna tillverkar pelletsbrännare med samma kvalitet som vissa av deras handverktyg så skulle jag ändå köpa en svensk... Kvaliteten är ju pålitlig som en politiker i ett valår!
Tolvan
Fröträd

Inlägg av Tolvan »

Om vi antar att skillnaden mellan materialkostnad och försäljningspris är 2000/20000, så kan det ju faktiskt vara så att vi inte betalar för själva "delarna" utan för FUNKTIONEN! Det finns många exempel på funktionsrelaterade priser. Ett visst företag levererar en pall samt en bunt med järnbalk; inte så stora pengar i detta, men kunden får betala ett par hundra tusen... och detta enbart för funktionen som för kunden sparar in en heltidsanställd samt mycket annan tid, så visst, det kanske lönar sig ändå... Så kan det ju även vara i pelletsbrännarfallet, men sparar ju trots allt en del om jämför med oljan. Och det vet tillverkarna om... så himla väl.
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
tobon48
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av tobon48 »

Hej !

Det ligger ju en del utvecklingsarbete bakom en produkt också.Det kostar en del som kineserna slipper eftersom dom kopierar.

mvh
tobon48
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Visst finns det utvecklingsarbete och kostnader på produkten men så som det är nu så vill tillverkaren ha vinnst omedelbart och inte typ vinnst efter första året som är vanligt i andra nystartade bolag
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Är det inte så som med dom flesta energiprodukter VP osv.
Det är lönsamheten för konsumenten som sätter priset.
Och så har man dom som vill slå sig in på marknaden som har låga etableringspriser.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Vad jag saknar är att ingen snart börjar sälja brännare, och framför allt reservdelar och förbrukningsdetaljer via Internet? För den vägen kan man ju sälja saker med helt andra marginaler än om man skall ex. ha egen VVS-firma.

Eller är det kanske så illa att tillverkarna "vägrar" att sälja till normala grossistpriser till en sådan idé kanske? Håller de varandra om ryggen?

Man kanske skulle kolla runt med tillverkarna och höra hur de ställer sig?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar