Hade för några veckor sedan det klassiska problemet med att kondensatorn till externa skruven blivit dålig. Jag kollade att skruven gick runt som den skulle och det visade det sig att den fastnade rejält av och till nere vid påfyllningen. Fixade det och allt gick mjukt och fint efter att jag bytt kondensatorn (30 januari). Och motorn och matningen tickade på fint -tills idag 15 feb.
Jag upptäckte ett litet gnisslande ljud från brännaren igår och kollade vad det var. Nu visade det sig att den lilla skruven som matar fram pellets till slussvingarna stannande typ i varje varv pga av att den blockerades av pellets. Utan pellets så gick det runt som det skulle, inget glapp eller motstånd. Men med pellets i så fastnar den igen.
Skulle testköra pannan upptäckte att motorn till externskruven lät illa och gick inte runt som den skulle, inte alls. Bortplockad från externa skruven så rasslar den ordentligt. Om jag tar bort växellådan så går motorn går tyst och fint. Växellådan ger ifrån sig visst ljud när jag snurrar den för hand. Monterade tillsammans och obelastat så går den runt som den ska men med missljud (se video, om det går att lägga upp den här.) Det låter mindre utan plåten monterad men med den monterad så förstärks ljudet, vilket kanske beror på vibrationer från att motorn går ojämnt?).
(om det inte finns någon video så tipsa mig gärna hur jag kan visa den)
Det är väl mindre sannolikt att motorn skulle skära 14 dagar efter att kondensatorn behövde bytas om problemet enbart varit att kondensatorn "blivit utsliten". Och när allt gick mjukt och fint när den var bytt 30 jan och allt genom gånget så måste ju grundproblemet kvarstå?
Om både lilla skruven som matar fram pelletsen ovan slussvingarna och den externa skruven fastnar pga pelletsen så verkar det finnas ett samband.
För mig verkar det som att pelletsen som ska matas fram orsakar problemet, den är glasartad och väldigt hård. Vissa pellets går att bryta ganska lätt medans merparten är svår att bryta.
Så; Kan det vara så att kondensatorn till externa skruvens motor behövde bytas pga att motorn gått hårt när skruven fastnat. Och när jag bytte kondensator och allt var genomgånget så gick det fint direkt inpå men att det sen blev problem med stopp och den nya kondensatorn var "fräsch" och orkade pressa motorn mer och den skadades? Eller att den redan sen tidigare varit på gränsen pga av att ha fått slitit.
Har någon haft liknade problem? Problemen uppstod efter att jag började med den pellets jag fått hem. Laxå pellets som alltid varit bra tidigare. Om jag byter motor så törs jag inte använda den pall av pellets jag har. Kontakta leverantören och höra om de haft några problem?
Och låter det av ljudet som att motorn är dålig eller växellådan? Jag tycker nästan att det låter som motorn när den går belastad.
Grymt tacksam för input!