Jag köpte nyss en villa i Göteborg och vill kolla över värmesystemet. Huset är byggt för att värmas med oljepanna, och värms i dagsläget av en elpatron till vår kombipanna CTC 265. Det är vattenburna radiatorer genomgående i hela huset som ventileras med självdrag. Huset är 130 kvm, med 80 kvm källare. Jag gillar tanken på att gå över till pellets för att hålla murstocken varm och ventilationen i ordning. Helt enkelt använda huset så som det var tänkt när det byggdes. Det verkar dock i mina ögon som att fler och fler väljer bergvärme eller liknande modernt värmesystem. Jag har därför några frågor:
Är det en bra idé att köpa en billig kanske rentav begagnad pelletsbrännare och köra den i min CTC? Verkar vara mycket löpande jobb, men å andra sidan väldigt billigt att komma igång?
Är det värt att köpa en helt ny pelletsanläggning? Detta verkar landa på 70-100k med installation och allt. En väldigt hög startsumma, som nästan närmar sig trakterna för bergvärme. Om detta alternativ gillas här på forumet (vilket jag antar att det gör?

Kort sagt, alla tips, tricks och allmänna rekommendationer eller tankar är värmt välkomna!