Panna Nibe attack från 2002
Brännare KMP PX21 från 2006
Veckoföråd på ca 14 säckar.
Vi stänger av pannan över sommaren och använder då en varmvattenberedare som vintertid matas av pannan.
Gör över med ca 340-370 säckar/säsong.
Våran första tanke var solceller på taket och en luft/vatten pump.
Men efter som vi har ett gammalt hus från 1895 med källare så är vi lite rädda för fukt problem om man slutar elda.
För även om modernpanna inte avger så mycket värme så har man ändå ett stort luftflöde.
SÅ i dag hade jag en säljare här som säljer solceller/solvärme/pelletspannor och fick mig att börja fundera på en modern pelletspanna och ev solvärme på taket för att sköta varmvattnet speciellt sommartid.
Då skulle man även byta varmvattenberedaren mot acctank som då även solvärmen skulle värma.
De rekommendera två olika pannor en tysk jag ej minns namnet på (får papper på allt senare) och en KWB panna som skulle vara överlägsen.
SÅ frågan är vad har ni andra för roliga moderna rena pelletpannor och hur har det fungerat för er?
Någon som kanske bytt från oljepanna med pelletsbrännare till modern panna och kan ge en siffra på ändring i förbrukning?
Har hört allt från 20-40% mindre pellets från försäljare och i dag bad jag om en ärlig siffra som jag kan räkna på och fick siffran min 20% och oftast upp mot 30% minskning.
Så med dagens priser skulle det betyda minst 4700kr i vinst/vinter plus solvärmen sommar tid som då plockar bort varmvattenberedaren så bara höftar lite närmare 6000kr på år i minskning.
Så bara kom med bra förslag så mitt huvud får mer att tänka på