Pannan är en Biomatic 20+ med brännare 20D
Jag har sedan ett par år problem med sur, bränd rök som kommer ur skorstenen. Jag har försökt hitta rätt inställningar på skruv och fläkt men inte lyckats helt ännu. Men det som jag har upptäckt nu, efter uppfräschning av pannan, är att den sura, brända röken kommer under glödhållningen. Det ligger och pyr, vilket jag naturligt vis förstår att glödhållning innebär

Jag har glödhållning inställd på 80 min då jag såg att någon här på forumet rekommenderade det.
Har dragbegränsare och bra tilluft i pannrummet och fläkt fungerar och pannan tänder som den ska.
Igår när jag startat pannan från att varit avstängd under sommaren så drog ju pannan på ordentligt och under den förbränningen så är röken bara lite ljus och synlig ur skorstenen. (Började med grundinställningarna som står i manualen från med skruv 55% och fläkt 36%, och låg skruv 55% och fläkt 36%) och tänkte söka mig till rätt inställningar därifrån om några dagar.
Vår panna behöver så här på hösten inte gå så mycket men problemet är detsamma även på vintern då den går betydligt mer. Jag upplever att vi har en sparsam förbrukning under året (4 pers, 140m2).
Eftersom jag inte sett någonstans att det frågas om det här problemet så kanske något specifikt är felinställt på min panna och en justering av exempelvis glödhållning och förbränning skulle kunna lösa det. T.ex. finns det någon skillnad i tiden för glödhållning beroende på värmebehov och ska man utefter det anpassa tiden för glödhållning? Men hur blir det då när förbrukningen växlar under året?
(Törs inte skriva om rekommenderade inställningar för skruv och fläkt, det är ju gjort några gånger och jag förstår att många olika faktorer påverkar en bra förbränning- värmebehov, pellets, skorsten etc. Och det finns ju en hel del trådar här som avhandlar det. Så jag får modulera lite och försöka hitta rätt inställning.)
Säg till om mer info behövs för att kunna ge råd. Och tack för att du läser det här.