Varmvatten prioriteras?
Varmvatten prioriteras?
Jag har hört att vid stort varmvattenuttag så prioriteras detta före radiatorvärmen. På vilket sätt prioriteras detta? Stängs cirkulationspumpen eller? Stängs flödet ut till shunten?
Det låter ju vackert men hur fungerar det i praktiken?
Det låter ju vackert men hur fungerar det i praktiken?
Då: 30 000:-/år med olja 
Nu: 15 000:-/år med pellets
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947

Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
-
- Fröträd
Det låter som en funktion som bara är möjlig med Thermias egna, interna shuntstyrning.
Den kan ju möjligen känna av att varmvattenuttaget är stort och isåfall strypa shunten.
Med en extern shuntstyrning tvivlar jag på att det fungerar, för shunten sitter väl kopplad direkt till pannvattnet
och är den enda möjligheten att strypa radiatorkretsen?
Den kan ju möjligen känna av att varmvattenuttaget är stort och isåfall strypa shunten.
Med en extern shuntstyrning tvivlar jag på att det fungerar, för shunten sitter väl kopplad direkt till pannvattnet
och är den enda möjligheten att strypa radiatorkretsen?
Biomatic 20+, 800 liter veckoförråd, Thermomatic Combi shuntstyrning.
-
- Ungskog
Nä, det finns en särskild pump för att pumpa vatten genom plattvärmeväxlaren som bara går när man tar vatten tack vare en flödesvakt på utgående varmvatten.Asterix skrev:Är det inte så att pannan vid varmvattenuttag styr om pannvattnet till värmeväxlaen för varmvattnet? I just det läget värms ju inte cirkulationsvattnet, så det skulle man kunna kalla prioritering om man vill?
Peter
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
-
- Ungskog
Mm jag har ju inte nån shuntstyrning så då görs det väl ingen prioritering. Finns än så länge inget behov av det heller såvitt jag märkt.
Man kunde ju t¨änkt sig en ganska enkel lösning att den stänger av cirkulationspumpen till radiatorerna när det görs ett stort varmvattenuttag. Det borde va enkelt löst då den matas från pannan...
Tror f-n jag skulle blivit konstruktör hos Thermia då hade jag kommit på den galanta idén med att den skulle ha ett kvittningsbart larm som ljuder när pelletsdriften är ur funktion oavsettom det är pelletsbrist eller stopp eller vad som helst.
Man kunde ju t¨änkt sig en ganska enkel lösning att den stänger av cirkulationspumpen till radiatorerna när det görs ett stort varmvattenuttag. Det borde va enkelt löst då den matas från pannan...
Tror f-n jag skulle blivit konstruktör hos Thermia då hade jag kommit på den galanta idén med att den skulle ha ett kvittningsbart larm som ljuder när pelletsdriften är ur funktion oavsettom det är pelletsbrist eller stopp eller vad som helst.
Då: 30 000:-/år med olja 
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947

Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947