Bor sedan i somras i mitt första hus och kommer närmast från lägenhet. Har med andra ord ingen som helst erfarenhet av eldning med pellets och därför vänder jag mig nu till er som besitter kompetensen

Kåken är utrustad med en Nibe City VX från 1996 och i denna sitter en Viking Bio 20 årsmodell okänd.
Hade hit en lokal snubbe ("duktig på vikings brännare") som gick igenom lite, ytterst övergripande kring ingående komponenter och så ställde han vikten på dragbegränsaren så denna står i princip helt öppen hela tiden

Hursomhelst. Vad bör man ha för rutiner kring installationen?
Kör enligt tidigare ägarens mönster just nu dvs uraskning och dragning av tuber 1 gång/vecka vid vintereldning och var 2-3 vecka vid sommareldning.
Verkar det vara rimligt? Eller hur ofta bör man aska ur och dra tuberna? Och hur viktigt är det att borsta pannväggarna rena från sot?
Apropå tuberna så har jag plockat ut en turbolator då jag tyckte rökgastempen va lite i underkant (orolig för den murade skorstenen)
Bifogar några bilder som jag vore tacksam för lite inputs på. Ser allt bra ut? Eller finns det något jag kan förbättra?
Okej färg och konsistens på askan?
Normalt med denna typ av kådaktiga avlagringar i pannans botten?
Rostret efter 1 veckas vintereldning.
Brådskande att åtgärda? Finns alternativ till originalsten för 1200kr?
Stort tack på förhand!