Pelletspanna ihop med tvättstuga?
Pelletspanna ihop med tvättstuga?
Då jag redan ställt en fråga om leverans av bulkpellets kommer nästa fundering. Blir det något damm eller sot i pannrumet under normal drift (ej sotning så klart) Då jag har tvättmaskin&torktummlare i samma rum som elpannan så vore det ju inte så kul om all tvätt blev full av pelletsdamm. Förrådet skall givetvis inte vara i samma rum.
-
- Lärjunge!
Jag kan bara svara för mitt pannrum.
Ja det blir lite sot, Framförallt när man askar ur. men jag upplever som att det även kommer lite sot under drift.
T.ex så gjorde jag misstaget att måla lister med lackfärg i Pannrummet (Det gör ju inget om det luktar starkt där). Listerna blev ganska knottriga!
Jag skulle inte hänga tvätt i mitt pannrum!
/Eric
Ja det blir lite sot, Framförallt när man askar ur. men jag upplever som att det även kommer lite sot under drift.
T.ex så gjorde jag misstaget att måla lister med lackfärg i Pannrummet (Det gör ju inget om det luktar starkt där). Listerna blev ganska knottriga!
Jag skulle inte hänga tvätt i mitt pannrum!
/Eric
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Kan bara instämma i föregående talare..
Det är nog ingen hit att ha tvättstugan i samma rum som pelletspannan.
Det är nog ingen hit att ha tvättstugan i samma rum som pelletspannan.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skulle inte rekommendera kombinationen pannrum och tvättstuga ihop. Du kommer att få damm och sot på de rentvättade kläderna plus att det finns risk för röklukt också.
Så är det i mitt pannrum. Har förvisso ett luftmatningssystem för min pellets som ökar dammbildningen men det blir ändå sot och damm.
Så är det i mitt pannrum. Har förvisso ett luftmatningssystem för min pellets som ökar dammbildningen men det blir ändå sot och damm.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nja... Själv har jag pannan i garaget, i rummet bredvid tvättstugan. Med öppen dörr torkar tvätten fint, för pannan läcker mycket värme. Den har en tendens att ryka in litet vid uppstart, men det är normalt inget problem, den suger själv i sig röken efter en stund.
Ibland klagar dock hustrun på att tvätten luktar rök, man får då stänga dörren till pannan, eller sota den! Vid sotning bör man förstås också stänga dörren.
Under drift sprider pannan en del sot, har inte lyckats härleda varifrån, misstänker skarven mellan panna och rökrör.
Ibland klagar dock hustrun på att tvätten luktar rök, man får då stänga dörren till pannan, eller sota den! Vid sotning bör man förstås också stänga dörren.
Under drift sprider pannan en del sot, har inte lyckats härleda varifrån, misstänker skarven mellan panna och rökrör.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Har du ett tätt förråd o pannan är tätt som den ska va så är det endast vid sotning av pannan som det blir damm..
Så är det hos mej iaf..
Peter k vad är det för panna du ska in med??
Så är det hos mej iaf..

Peter k vad är det för panna du ska in med??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Om det blir någon så lutar det åt en Biomatic 20+ annars blir det nog bergvärme. Panrummet ligger ju mitt i huset med dörrar åt vå håll så det är svårt att hålla stängt då dusch, basu och hobbyrum ligger innanför och som sagt tvättstugan i pannrumet. Skulle iof gå att byta plats på tvättstuga och hobbyrum. Elpannan har i snitt förbrukat 140 KWh/dygn sedan vi flytta in i november, blir dyrt m.a.o
Kanske skulle fundera på att sätta pannan i garaget jag med då den ligger vägg i vägg med pannrumet och murstocken. Vet inte hur krångligt det blir med rökkanalerna bara.
Kanske skulle fundera på att sätta pannan i garaget jag med då den ligger vägg i vägg med pannrumet och murstocken. Vet inte hur krångligt det blir med rökkanalerna bara.
Vi installerade en Biomatic 20+ i vårt kombinerade pann- och tvättrum för 1½ månad sedan och är hittills kanonnöjda! Jag har ännu aldrig känt någon röklukt eller sett spåren av något sot på de vita lakanen. Pellistore-förrådet klarade första fyllningen galant, och inte heller då spreds det något pelletsdamm i pannrummet.
Nu har jag iofs vare sig sotat eller tömt asklådan ännu. Då lär det väl säkert spridas runt lite sot...
Men..., under normal drift trivs vår Biomatic alldeles utmärkt tillsammans med vittvätten.
Nu har jag iofs vare sig sotat eller tömt asklådan ännu. Då lär det väl säkert spridas runt lite sot...
Men..., under normal drift trivs vår Biomatic alldeles utmärkt tillsammans med vittvätten.
Thermia Biomatic 20+, 3m skruv från ett Pellistore-förråd
hej
Vi har pannrummet brevid tvättstugan, det finns ingen dörr att stänga.
Det har gått bra hittils, 3 veckor nu. Dammar lite när man sotar, men det är så lite så det kan jag inte tänka mig att det sätter sig på tvätten...
Damsuger all aska.
Har Comet + Viking bio. Hoppas på många sparade kronor nu...
Micke
Vi har pannrummet brevid tvättstugan, det finns ingen dörr att stänga.
Det har gått bra hittils, 3 veckor nu. Dammar lite när man sotar, men det är så lite så det kan jag inte tänka mig att det sätter sig på tvätten...
Damsuger all aska.
Har Comet + Viking bio. Hoppas på många sparade kronor nu...
Micke