Har du ett stabilt drag med en draglucksa så skall ju draget vara ok. om du lägger plåtar i pannan så kommer röken att ta omvägar vilket inte sker ifall du bromsar röken.Frisse Frisén skrev:Problemet är väl att jag har ett alldeles för högt drag i skorstenen. Installatören sa nånting i stil med "Ooops!" när han kollade på sin mätare.Syren1 skrev:Nej sätt baffelplåtar om du inte har det ,annars måste där vara något spjäll öppet i pannan så rökgaserna går rakt ut.De temperaturer du pratar om är FARLIGT:
Var skaffar man baffelplåtar? Hur fäster man dom? Vad är egentligen skillnaden mellan att sätta dit det och att stänga spjället lite? Jag bromsar ju rökgaserna i båda fallen
Intrimningsfråga
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden

-
- Entusiast!
Nej, det är ju sant, men man får väl ändå värmen att stanna kvar längre i pannan?Patrik skrev:Har du ett stabilt drag med en draglucksa så skall ju draget vara ok. om du lägger plåtar i pannan så kommer röken att ta omvägar vilket inte sker ifall du bromsar röken.Frisse Frisén skrev:Problemet är väl att jag har ett alldeles för högt drag i skorstenen. Installatören sa nånting i stil med "Ooops!" när han kollade på sin mätare.Syren1 skrev:Nej sätt baffelplåtar om du inte har det ,annars måste där vara något spjäll öppet i pannan så rökgaserna går rakt ut.De temperaturer du pratar om är FARLIGT:
Var skaffar man baffelplåtar? Hur fäster man dom? Vad är egentligen skillnaden mellan att sätta dit det och att stänga spjället lite? Jag bromsar ju rökgaserna i båda fallen
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
-
- Ungskog
ztz skrev:Det är ju rena ungstemperaturen, varför inte samla familjen och brassa lite käk på toppen av skorstenen. Mat i det fria med fin utsikt.Frisse Frisén skrev:Tempen 1 decimeter ner i skorstenen (jag vet,man ska inte mäta där) är ungefär 150 grader. Ingen risk för kondens i alla fall
HAHAHAHA den var bra hehe

Nibe Combi 100 VX -96 Torsbyugnen TB 160 -97
(Hög Förbrukning) Stort hus
(Hög Förbrukning) Stort hus

Effekt
Går inte den brännaren att köra i ett lägre effektläge ?
I så fall är det väl värt att testa detta och se om förbrukningen och rökgastempen sjunker, gör den det så är ju det att föredra i så fall.
I så fall är det väl värt att testa detta och se om förbrukningen och rökgastempen sjunker, gör den det så är ju det att föredra i så fall.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Åker hiss till vardags.
-
- Entusiast!
Re: Effekt
Jo, det finns ett lågeffektläge också, men det verkar ju inte löna sig nåt vidare enligt mitt första inlägg.snillet skrev:Går inte den brännaren att köra i ett lägre effektläge ?
Sant...Frisse Frisén skrev:Jo, det finns ett lågeffektläge också, men det verkar ju inte löna sig nåt vidare enligt mitt första inlägg.snillet skrev:Går inte den brännaren att köra i ett lägre effektläge ?
Men du har fortfarande ingen dragbegränsare va ?, då får du nog syreöverskott på det låga läget...kråkeldning

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
Men eftersom du inte justerade in fläkten när du testade så går inte brännare optimalt på lågeffekt, då är ju det testet inte mycket värt.Frisse Frisén skrev:
Jo, det finns ett lågeffektläge också, men det verkar ju inte löna sig nåt vidare enligt mitt första inlägg.
Effecta Pellets 200 VVE + Pellx P21
-
- Entusiast!
Ja, jag lär ju ha världens syreöverskott
Väntar fortfarande på luck-j*veln
Nån som vet ungefär hur mycket en dragbegränsare minskar rökgastempen? Gissa på bara, jag har ingen aning
Förresten, i manualen står det att om man kör med under 20 kW så ska lågeffektläget kopplas bort, så jag har gjort det.

Väntar fortfarande på luck-j*veln

Nån som vet ungefär hur mycket en dragbegränsare minskar rökgastempen? Gissa på bara, jag har ingen aning

Förresten, i manualen står det att om man kör med under 20 kW så ska lågeffektläget kopplas bort, så jag har gjort det.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ang rökgas tempen förmodar jag du menar efter pannan o inte efter dragbegränsaren??Frisse Frisén skrev:
Nån som vet ungefär hur mycket en dragbegränsare minskar rökgastempen? Gissa på bara, jag har ingen aning![]()
Jag har 210-220 grader ut ur pannan om jag låser luckan (stängd) o med luckan (öppen) på 10 pa 135 grader..
Går det inte justera ner effekten på brännaren??
Jag tror inte din panna klarar att ta rätt på all värme då du kör brännaren på full effekt..

Brännaren behöver inte ge mer effekt än att det täcker husets värmebehov då de är som kallast..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Entusiast!
Jo, det går att ställa ner effekten, men det sänker tyvärr tempen förvånansvärt lite och drifttiden ökar dramatiskt (se första inlägget)André skrev:Ang rökgas tempen förmodar jag du menar efter pannan o inte efter dragbegränsaren??Frisse Frisén skrev:
Nån som vet ungefär hur mycket en dragbegränsare minskar rökgastempen? Gissa på bara, jag har ingen aning![]()
Jag har 210-220 grader ut ur pannan om jag låser luckan (stängd) o med luckan (öppen) på 10 pa 135 grader..
Går det inte justera ner effekten på brännaren??
Jag tror inte din panna klarar att ta rätt på all värme då du kör brännaren på full effekt..![]()
Brännaren behöver inte ge mer effekt än att det täcker husets värmebehov då de är som kallast..

-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Frisse Frisén skrev:
Jo, det går att ställa ner effekten, men det sänker tyvärr tempen förvånansvärt lite och drifttiden ökar dramatiskt (se första inlägget)

Längre gång tider mindre förbrukning o detta kollade jag både med janfire´n o gammla pannan sen även med bionan med nya pannan o nu med bequemen.. Fick samma resultat med alla kombinationer..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Entusiast!
Jag såg det, och trodde att du hade tänkt rätt men skrivit felAndré skrev:Frisse Frisén skrev:
Jo, det går att ställa ner effekten, men det sänker tyvärr tempen förvånansvärt lite och drifttiden ökar dramatiskt (se första inlägget)ser att jag inte förståt ditt första inlägg som jag svarat på där ja skrev att jag märkt samma sak.. Jag ser nu att du fått pricis motsat resultat mot vad jag fått..
![]()
![]()
Längre gång tider mindre förbrukning o detta kollade jag både med janfire´n o gammla pannan sen även med bionan med nya pannan o nu med bequemen.. Fick samma resultat med alla kombinationer..

Baffelplåt
http://www.agerods-bioenergi.m.se/faq.php#a16
Kolla under: Får pannan sämre verkningsgrad med pellets?
http://www.agerods-bioenergi.m.se/faq.php#a16
Kolla under: Får pannan sämre verkningsgrad med pellets?
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.

En baffel är en skiva som det sitter högtalare i...Nej, vänta - det var nog ett annat forum...(Hi-Fi?)
En baffel är en plåt som förlänger vägen rökgaserna måste ta genom pannan, för att de ska avge mer värme. (Min definition, efter många trådar.)
Jag gjorde en plåt i min gamla dubbelpanna, där brännaren sitter i oljedelen, för att tvinga rökgaserna att ta en omväg därifrån, ner i veddelen och sedan upp till röret som leder upp och ut ur pannan.
Det blev en baffel! Fast det visste jag inte då.
Det låter ju enkelt, i själva verket består baffeln av fyra olika plåtar, som man får lirka ut, när man ska sota. Dessutom har jag tagit bort vedrostret, som mest kom i vägen. Tror att rökgastempen sjönk 20 grader.
En baffel är en plåt som förlänger vägen rökgaserna måste ta genom pannan, för att de ska avge mer värme. (Min definition, efter många trådar.)
Jag gjorde en plåt i min gamla dubbelpanna, där brännaren sitter i oljedelen, för att tvinga rökgaserna att ta en omväg därifrån, ner i veddelen och sedan upp till röret som leder upp och ut ur pannan.
Det blev en baffel! Fast det visste jag inte då.
Det låter ju enkelt, i själva verket består baffeln av fyra olika plåtar, som man får lirka ut, när man ska sota. Dessutom har jag tagit bort vedrostret, som mest kom i vägen. Tror att rökgastempen sjönk 20 grader.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol