Får en känsla av att min brännare inte är helt optimalt justerad, tyvärr sitter jag inte på kunskapen att själv justera detta utan behöver leja någon för detta.
Hur tycker ni, erfarna rävar att detta ser ut? Går det att utröna något?
Bilderna gör färgerna skapligt rättvisa även om de upplevs mer vita i blixten från kameran.
Färgen på askan säger inget om förbränningen.
Däremot är sotets färg på eldstadsväggarna och turbulatorn intressant.
Brännaren får lite förmycket luft som gör förbränningen mager.
Minska luften tills turbulatorns nedre tredjedel är vit och resten grå/brun.
Eldstadsväggarna skall ha en mellangrå färg.
Synd att jag inte tänkte på det igår men beläggningen är väldigt lik den du ser på turbulatorn.
Hur påverkar en mager förbränning? Negativt eller positivt och i vilket anseende?
Nästa fråga blir då, hur justerar jag luften? Gör jag det här någonstans :
Luften justeras med den blå ratten i änden på kretskortet.
Finns en liten pil på ratten och man brukar ange läget efter klockans positioner.
Du minskar luften genom att vrida ratten motsols.
Står t.ex. pilen "kl 11", minskar du till "kl 10.30".
Skulle det inte räcka till, tar du en "halvtimme" till, tills sotets färg är den önskvärda.
Förbränningen har bara en optimal punkt där bränsle och luft har exakt rätt proportioner.
Är det för mycket bränsle i förhållande till luft, sotar lågan, pannan blir svart inuti och värmeöverföringen till pannan försämras, man säger att brännaren går fett.
Motsatsen mager förbränning innebär för mycket luft som ger en kort och het låga, som en svetslåga, vilket utsätter brännarrör och roster för stora påfrestningar som slutar med att godset tunnas ut, deformeras och till slut bildar hål i röret.
Det var i de banorna jag tänkte också när du skrev att det gick magert.
Ska testa detta i eftermiddag då jag kommer hem från jobbet. Tycker det ser ut som att pilen står på 12 just nu så ska justera den motsols något och se om det blir någon förbättring.
En annan, kanske helt orelevant fråga till den ursprungliga, misstänker att min motdragslucka är underdimensionerad. Skorstenen är kring 8-9m hög, vet inget om arean just nu utan behöver kolla upp det men redan på längden bör en tigex vara underdimensionerad.
Tycker den sällan står i något annat läge än helt öppen eller helt stängd. Om det nu är så att den är underdimensionerad (vilket jag tror) bör jag byta den mot en mer lämplig snarast möjligt?
En Tigex 25 är otillräcklig för den skorstenshöjden men bättre än ingen alls.
Viking Bio kan hantera undertryck mellan 0 - 20 Pa. Upplever du startproblem när det är kallt ute eller det blåser friskt, kan det vara skäl att satsa på en dragbegränsare med bättre kapacitet.
Har aldrig haft problem med att brännaren inte startar fast det har ju inte varit någon kyla att tala om i år, -10 som kallast.
Kollat på en modell som bör fungera utifrån mina förutsättningar, WZB-1. Eller blir den onödigt stor?
WZB-1 är en trögdriven dragbegränsare lämplig för vedeldning.
Pelletseldning behöver en mer lättdriven sådan.
KW SID 012 eller KW Z150 är mer lättdrivna. http://www.transtemper.se/newlook/index ... up&group=1
Om du kontaktar Olle45/Ruben på Transtemper får du hjälp med rätt dragbegränsare och stos.
Han är expert på dessa detaljer.
Var över och kollade rökgasvärderna med mitt Testo327 och det såg fint ut tills skorstenen blivit riktigt varm då draget bara ökade hela tiden och när dragbegränsaren ställt sig helt öppet (-5 grader ute) så gick den bara snålare och snålare.
Tyckte det var ingen mening att börja skruva på fläkten för jag misstänker att det är inte fläkten som styr luftmängden utan det är snarar draget som styr. Första åtgärd blir större dragbegränsare så det finns någon chans att ställa in anläggningen riktigt med rätt förutsättningar.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Kör du pellets fortfarande och blev det byggd någon behållare? Har annars en Mafa Midi (730 liter) som ev är till salu. 1x1x1,5m stor med vridbart utlopp i botten.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Kostar nytt runt 5500:- men det är för stort för mig så jag tänkte köpa ett Mafa Micro istället så 3000:-
Gallret som ska sitta längst upp fick jag tyvärr inte med och jag vet inte hur det är med alla skruvar och muttrar. Fundera på saken och hör av dig.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.