Nyss blivit husägare till en tvåplansvilla byggd 1941 med boarea om 149m2 samt källare och garage om ca 70m2 och dessutom helt grön gällande pellets och detta forum. Har ägt hus tidigare men då värmde jag med jordvärme och stödeldning med ved under den kallare årstiden. Huset är beläget i Hudiksvall om ni funderar över geografisk plats... Har ett gårdshus också men det värms av en luft/luft-värmepump.
I mitt nya hus sitter en gammal CTC 265 från 1976 med Viking Bio, orig 2003 men det sitter ett nyare kretskort i den så den är aningen uppdaterad, pelletsbrännare som huvuduppvärmningskälla. Sommartid finns en elpanna modell lite äldre för att hålla hushållet med varmvatten. De gamla ägarna har dessutom lämnat en äldre ackumulatortank 500l med uttag för elpatron, som inte är inkopplad, eller som jag ens vet har varit inkopplad någonsin. Törs man använda den tanken?
Jag har blivit erbjuden att köpa en Nibe City OE100 VX 13kW från 2002 med en 6 år gammal Viking Bio, tillhörande skruv och ett veckoförråd från MAFA. Grejen är att jag inte har den blekaste aning om anläggningen är bra eller dålig, om den räcker till en stor familj? Vi är varannan vecka 2 vuxna och fem barn 3-15 år och varannan vecka bara två vuxna... Så det går en del varmvatten...

Jag har bara sett pannan på bild, den är nyligen urkopplad och ser väldigt fin ut, men det är som sagt på bild. Klarar den av att försörja vårt hushåll?
Personen som erbjudit mig att köpa grejerna har frågat vad jag kan vara beredd att betala. Grejen är ju också den att jag inte har en aning om vad den är värd. Hittar ingen på blocket exempelvis. Vad tror ni? Vad kan det vara värt att betala för att elda pellets i en Nibe oljepanna? Jag är kanske inte helt oduglig när det kommer till installationsmomentet men jag tror nog att det bästa är att överlåta den biten till proffessionen. Vad kan ett sånt projekt tänkas kosta? Är det svårt?
Jag har funderat kring att göra en nyinvestering i en helt ny pelletsanläggning också, alternativt borra efter bergvärme och komplettera med antingen en ved- eller pelletskamin under vintertid... Men ju mer jag kikat runt så har begagnatalternativet tagit över mina tankar. Samtidigt som det känns som ett risktagande att köpa en 14 år gammal panna så känns det ännu mer riskfyllt att inte byta den 40 år gamla pannan som sitter där nu. Så jag känner mig väldigt tvungen till någon form av byte av värmekälla.
Tips och råd mottages tacksamt av alla er som förmodligen kan betydligt mer än jag om detta...

/Henrik