Pelletsföråd nedgrävt i mark?
Pelletsföråd nedgrävt i mark?
Hej!
Har fått för mig att försöka gräva mig ner ett par meter utanför huset
och anlägga ett pelletsföråd, borra ett hål i källarväggen för att mata in
pelletsen i huset.
Finns det någon som gjort detta? Fördelar? Nackdelar? Vad bör man tänka
på osv... Problemet som jag ser det är ju att pelletsen inte får bli fuktig.
Hur klarar man sig ifrån detta...?
Högst tacksam för tips och idéer!
Har fått för mig att försöka gräva mig ner ett par meter utanför huset
och anlägga ett pelletsföråd, borra ett hål i källarväggen för att mata in
pelletsen i huset.
Finns det någon som gjort detta? Fördelar? Nackdelar? Vad bör man tänka
på osv... Problemet som jag ser det är ju att pelletsen inte får bli fuktig.
Hur klarar man sig ifrån detta...?
Högst tacksam för tips och idéer!
EcoTec A4 i Eryl dubbelpanna -78 med motdragslucka Tigex 25, 3 meter flexskruv.
http://www.novator.se/bioenergy/BE0303/s28-32.pdf
Kolla sida 5 Där har du ett färdigd föråd att gräva ner
Kolla sida 5 Där har du ett färdigd föråd att gräva ner
Thermia Biomatic 20+
Jag håller på att bygga ett förråd som är delvis nedgrävt i trädgården och har nedgrävd matning in i källaren.
Jag har borrat hål i källarväggen en dryg halvmeter ner i backen och har lagt ett 110mm avloppsrör i marken fram till gropen där jag har murat en grundmur med lecablock. Tanken är att jag ska bygga förrådet i hålet innanför muren och även låta det sticka upp ovan mark. Det kommer att bli ca 2x2x2m invändigt.
Eftersom det blir ett litet mellanrum mellan förrådet och muren samt att jag har gjort nedersta lagret med bredare block för att få en kant att ställa förrådet på blir det luft runtomkring och jag borde inte få några problem med fukt. Jag kommer att lägga en plåt typ fönsterbleck ut över muren från förrådet för att hindra vatten från att komma ner uppifrån.
Avloppsröret kommer att fungera som en kulvert fram till förrådet som jag sedan skjuter in matningsröret i. Detta gör att jag borde kunna dra ut matningen för underhåll även om marken är frusen mitt i vintern.
Om intresse finns så kan jag fixa lite bilder, jag ska jobba på förrådet i helgen.
Jag har borrat hål i källarväggen en dryg halvmeter ner i backen och har lagt ett 110mm avloppsrör i marken fram till gropen där jag har murat en grundmur med lecablock. Tanken är att jag ska bygga förrådet i hålet innanför muren och även låta det sticka upp ovan mark. Det kommer att bli ca 2x2x2m invändigt.
Eftersom det blir ett litet mellanrum mellan förrådet och muren samt att jag har gjort nedersta lagret med bredare block för att få en kant att ställa förrådet på blir det luft runtomkring och jag borde inte få några problem med fukt. Jag kommer att lägga en plåt typ fönsterbleck ut över muren från förrådet för att hindra vatten från att komma ner uppifrån.
Avloppsröret kommer att fungera som en kulvert fram till förrådet som jag sedan skjuter in matningsröret i. Detta gör att jag borde kunna dra ut matningen för underhåll även om marken är frusen mitt i vintern.
Om intresse finns så kan jag fixa lite bilder, jag ska jobba på förrådet i helgen.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Intresse för bilder finns alltid.zeylon skrev: Om intresse finns så kan jag fixa lite bilder, jag ska jobba på förrådet i helgen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Bygget framskrider trots regnet.
Det blev lite panik i i Söndags morse när jag upptäckte att det regnade trots att SMHI sagt uppehåll när jag kollade deras websida på kvällen innan.
Fort som attan till byggmax för att köpa lite fler reglar och snickra ihop ett par takstolar och över med en presenning.
Jag har tagit lite bilder och ska fixa upp dom på en websida inom kort.
Det är inte helt enkelt att ta bra bilder när det är mörkt...
Förrådet kommer att bli sisådär 7kbm.
Det blev lite panik i i Söndags morse när jag upptäckte att det regnade trots att SMHI sagt uppehåll när jag kollade deras websida på kvällen innan.

Jag har tagit lite bilder och ska fixa upp dom på en websida inom kort.
Det är inte helt enkelt att ta bra bilder när det är mörkt...
Förrådet kommer att bli sisådär 7kbm.

- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Jag slår på stort och gör en snygg yttervägg som harmoniserar med närliggande byggnader.Stugsittaren skrev:Vilken sorts skivor hade du tänkt använda? Blir dessa även yttervägg eller?
Jag reglar upp en stomme i 2tum3 och 2tum4. Invändigt gör jag väggar och lutande golv av golvspånskivor (starkt) och utvändigt sätter jag liggande s.k. fjällpanel.
Det ska bli spännande att summera kostnaden när jag är färdig. Det lär bli mer än 2000kr som en del har byggt för...
I kväll gör jag nog färdigt innerväggarna.
Bilder kommer...
Det blev lite trångt att spika nere vid intaget i botten...
Presenningen jag har lagt över läcker så regnet har nog förstört de skivor jag har lagt i botten.
Någon som vet hur en spånskivas hållbarhet påverkas om den blir fuktig och sedan torkar igen?
Jag stupade i säng i går så det blev inga bilder upplagda. Men i kväll så...
Presenningen jag har lagt över läcker så regnet har nog förstört de skivor jag har lagt i botten.

Någon som vet hur en spånskivas hållbarhet påverkas om den blir fuktig och sedan torkar igen?
Jag stupade i säng i går så det blev inga bilder upplagda. Men i kväll så...
Nu minsann har jag lagt upp bilderna.
http://www.zeylon.se/bulk/index.html
Det är inte jag som syns på en av bilderna utan en kompis som var vänlig nog att hjälpa till lite.
http://www.zeylon.se/bulk/index.html
Det är inte jag som syns på en av bilderna utan en kompis som var vänlig nog att hjälpa till lite.
Hej Zeylon!
Vekar bli ett snyggt föråd!!!
Hur lång flexskruv kommer du att ha? Och kommer den att gå direkt in
till brännaren?
Hade själv tänkt att ha det "veckoföråd" jag nu använder kvar och köra
in pelletsen via ytterligare en skruv som jag bara kör när den skall fylla
veckoförådet. Vet inte om jag är rätt ute i mina tankar där, men man kommer
i alla fall att få en veckas varning innan det är dags att fylla på pellets igen...
Hur kommer du att fästa flexskruven och få det tätt mellan förådet och skruven?
Har du lust får du gjärna lägga upp fler bilder vad det lider!
Lycka till i fortsättningen
Vekar bli ett snyggt föråd!!!
Hur lång flexskruv kommer du att ha? Och kommer den att gå direkt in
till brännaren?
Hade själv tänkt att ha det "veckoföråd" jag nu använder kvar och köra
i alla fall att få en veckas varning innan det är dags att fylla på pellets igen...

Hur kommer du att fästa flexskruven och få det tätt mellan förådet och skruven?
Har du lust får du gjärna lägga upp fler bilder vad det lider!

EcoTec A4 i Eryl dubbelpanna -78 med motdragslucka Tigex 25, 3 meter flexskruv.
Den kommer att gå direkt in till brännaren och blir väl sisådär 10-12m med en 90graders böj.Tunsta skrev:Hur lång flexskruv kommer du att ha? Och kommer den att gå direkt in
till brännaren?
Jag har en kort skruv med stora motorn till ett veckoförråd nu så jag behöver bara komplettera med lite fler rördelar och en ny spiral.
Nackdelen är ju att du behöver köpa en skruvmotor och utkastardel till plus att veckoförrådet tar upp plats.Hade själv tänkt att ha det "veckoföråd" jag nu använder kvar och köra
i alla fall att få en veckas varning innan det är dags att fylla på pellets igen...![]()
Skruven matar inte särskilt fort. Det tar låååång tid att fylla ett veckoförråd... Jag vill minnas att jag fyllde en halv hink på 10 minuter när jag skulle mäta upp matningshastigheten på min korta skruv.
(Biomaticen håller reda på hur mycket pellets den förbrukat genom att mäta hur lång tid skruven körts så man måste mata in en matningsfaktor i kg/h)
Jag hade tänkt att bygga förrådet inomhus i källaren först men tyckte att det skulle ta för stor plats plus att jag slipper damm om jag bygger det utomhus.
Jag håller på och klurar på vad som blir bäst. Jag ska i alla fall göra en U-formad plåt och lägga i hålet i bottnen på förrådet. Dn kommer att sticka ner sisådär 20-30cm för att nå ner till där avloppsröret kommer igenom stödmuren. Gaveln med ett hål för skruven gör jag nog i 22mm spånskiva.Hur kommer du att fästa flexskruven och få det tätt mellan förådet och skruven?
Jag fotar allt eftersom bygget framskrider. Det är bra att ha arkiverat hur det ser ut om man behöver göra reparationer längre fram.Har du lust får du gjärna lägga upp fler bilder vad det lider!
Att lägga upp det på en websida är inte så mycket extrajobb.

Tack!
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Följer ditt projekt med stort intresse! Ser fram emot med info och bilder.
Har du någon plan för hur du hanterar ev stopp i matningen?
Har du 2-3 öppningar i förrådsskruven (du har väl någon form av rör inne i skruven på den del som ligger i förrådsbotten?).
Om det kommer en stor störtskur finns det då nåtot behov av drenering så du inte förstör förråd och pellets? Det kanske följer avloppsröret in i källaren
Lycka till!
Har du någon plan för hur du hanterar ev stopp i matningen?
Har du 2-3 öppningar i förrådsskruven (du har väl någon form av rör inne i skruven på den del som ligger i förrådsbotten?).
Om det kommer en stor störtskur finns det då nåtot behov av drenering så du inte förstör förråd och pellets? Det kanske följer avloppsröret in i källaren

Lycka till!
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Vid stopp får jag väl ta på cyklop och snorkel och dyka ner i mitt "guld" precis som farbror Joakim.
Är det 3 ton med pellets i förrådet så blir det ju rätt så tungt att dra ut skruven även om jag slipper gräva. För att inte tala om att trycka tillbaka den...
Jag tänker fylla lite med småsäckar och provköra innan jag beställer bulkleverans.
Förrådsskruven har jag inte köpt än. Jag måste ta tag i det.
Enligt min åf så skulle det inte vara något rör i skruven i förrådet på Thermias matning.
Jag är skeptisk och ska kolla mer.
Eftersom det är 4 reglar i bottnen och därmed blir 3 mellanrum känns det rätt så passande med 3 intag.
Jag har funderat på det där med regn. Eftersom jag har någon decimeter luft under skruven så gör det inte så mycket om det skulle bli lite vatten stående i bottnen vid en störtskur.
Jag har grävt ut en grop i mitten av hålet för att samla upp ev. vatten som sedan får rinna ner i backen.
Om det visar sig att det blir problem så får jag väl gräva ner dräneringsslang på utsidan av stödmuren eller slänga ner en länspump under förrådet.

Är det 3 ton med pellets i förrådet så blir det ju rätt så tungt att dra ut skruven även om jag slipper gräva. För att inte tala om att trycka tillbaka den...

Jag tänker fylla lite med småsäckar och provköra innan jag beställer bulkleverans.
Förrådsskruven har jag inte köpt än. Jag måste ta tag i det.
Enligt min åf så skulle det inte vara något rör i skruven i förrådet på Thermias matning.

Eftersom det är 4 reglar i bottnen och därmed blir 3 mellanrum känns det rätt så passande med 3 intag.
Jag har funderat på det där med regn. Eftersom jag har någon decimeter luft under skruven så gör det inte så mycket om det skulle bli lite vatten stående i bottnen vid en störtskur.
Jag har grävt ut en grop i mitten av hålet för att samla upp ev. vatten som sedan får rinna ner i backen.
Om det visar sig att det blir problem så får jag väl gräva ner dräneringsslang på utsidan av stödmuren eller slänga ner en länspump under förrådet.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Hmm då lär du få dyka i ditt guld..zeylon skrev: Förrådsskruven har jag inte köpt än. Jag måste ta tag i det.
Enligt min åf så skulle det inte vara något rör i skruven i förrådet på Thermias matning.Jag är skeptisk och ska kolla mer.

Jag har ett vanligt koppar rör som är fäst i enden på skruven o de sträcker sej över alla öppningarna för annars skulle de komma in för mycket "guld" i skruven med spiralbrott som följd..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Det skall nog för säkerhets skull vara en kärna i skruven. Annars lär du nog få problem med "fullt" pelletstryck mot skruven när förrådet är fyllt. Du har väl sett bilderna som Libi tagit på sin förrådsskruv? Finns under Thermia fliken om jag inte minns fel.zeylon skrev:Förrådsskruven har jag inte köpt än. Jag måste ta tag i det.
Enligt min åf så skulle det inte vara något rör i skruven i förrådet på Thermias matning.Jag är skeptisk och ska kolla mer.
Jag har tre intag i min skruv och det har fungerat. Dock så har jag en 3-fas motor på 0,25 kW som driver min förrådsskruv. Kanske därför som jag inte har haft några problem med skruv eller pelletstryck mot skruv.zeylon skrev:Eftersom det är 4 reglar i bottnen och därmed blir 3 mellanrum känns det rätt så passande med 3 intag.
Hmmm, stående vatten eller markfukt under en obehandlad spånskiva. Hur kommer det att se ut om några årzeylon skrev:Jag har funderat på det där med regn. Eftersom jag har någon decimeter luft under skruven så gör det inte så mycket om det skulle bli lite vatten stående i bottnen vid en störtskur.

Är det inte risk att den kommer att suga tills sig fukt och börja svälla med tappad hållfasthet som slutprodukt?
Kan du inspektera förrådsbotten efter det att du byggt färdigt?
Jag hade nog iallafall ytbehandlat undersidan på skivan för att minska möjligheten att suga fukt från en eventuellt fuktig markyta.
Hur skall du lösa montaget av skruven. Ditt rör i "väggen" ser ju ut att sitta flera decimeter under själva förrådsbotten? Skall du hänga ner någon u-format plåt som du sedan lägger skruven i?
Moderator