Intrimningsfråga

Frisse Frisén
Entusiast!

Intrimningsfråga

Inlägg av Frisse Frisén »

Jag gjorde ett litet test där jag jämförde driftdos kontra den tid det tar mellan till- och frånslag (1 driftdos= frammatad vikt på 6 minuter):

Driftdos 325 gram: 1 timme och 12 minuter
Driftdos 390 gram: 42 minuter

På 1 timme och 12 minuter går det alltså åt 325(gram)*12(sexminuterscykler)=3,9 kg

På 42 minuter går det åt 390(gram)*7(sexminuterscykler)=2,73 kg

Det innebär ju att jag får ner förbrukningen med 30% :shock:

Jag räknade drifttiden från det att startdosen matades fram till det att matarskruven gjorde sin sista rörelse.

Tillslagstemp=55 grader
Frånslagstemp=80 grader

Tänker jag helt galet? Är det nåt jag har glömt? :?

Den enda skillnaden jag kan komma på är att man får strålningsvärme i källaren under en längre period.
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Hmm låt se..
Tidsskillnaden är 30minuter och diffen i förbrukning ger en effektförbrukning på 10kW (om man räknar på 90% verkningsgrad).
(3,9-2,73)*(60/30)*4.8*0.9 => 10kW

Låter lite mycket för den här tiden på året, vet iof. inte vad du har för hus.

Jag har själv en KMP PX21 och tycker oxo att den funkar bäst om man bössar på lite.

Men om man ändrar driftdos måste man ju oxo ändra luftmängd om man ska ha "optimal" förbränning i båda fallen. :cry:
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Söppen
Gallringsobjekt

Inlägg av Söppen »

Jag tror du är helt rätt ute. Det kan nog vara ett bra sätt att optimera förbränningen att titta på förbrukning/drifttid. Man får bara se till att sambon inte rör varmvattenkranen under tiden :wink:
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Söppen: Hur fan lyckas du med det på ett BILLIGT sätt? :D
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Med den långa drifttiden kanske du sparar en eller två cykler på ett dygn. Dock verkar det ju som du sparar kg på den högre effekten ändå!

/Eric
Frisse Frisén
Entusiast!

Tilläggas bör att jag inte har nån dragbegränsare än och en rökgastemp på uppemot 400 grader när det är som varmast (när jag kör den högre driftdosen). Toppnotering 420 grader :shock: :(

Tempen 1 decimeter ner i skorstenen (jag vet,man ska inte mäta där) är ungefär 150 grader. Ingen risk för kondens i alla fall :lol:
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Frisse Frisén skrev:Tempen 1 decimeter ner i skorstenen (jag vet,man ska inte mäta där) är ungefär 150 grader. Ingen risk för kondens i alla fall :lol:
Det är ju rena ungstemperaturen, varför inte samla familjen och brassa lite käk på toppen av skorstenen. Mat i det fria med fin utsikt. :lol:
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Låter som väldigt hög rökgastemp, man ska väl ligga på max 350 grader. Vad säger sotarn om det ?
Hälsn Vatsug
Frisse Frisén
Entusiast!

vatsug skrev:Låter som väldigt hög rökgastemp, man ska väl ligga på max 350 grader. Vad säger sotarn om det ?
Hälsn Vatsug
Tja, säger och säger. Han vet helt enkelt inte om det :lol:

Jag testade att öppna sotningsluckan helt och mätte skillnaden 1 meter ner i skorstenen. Den sjönk från 200 till 175 grader. Hur får man ner den ytterligare 75 grader :roll: ?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Frisse Frisén det blev samma sak här då jag kollade, lägre förbrukning vid längre gångtider.. Tråden finns på forumet nånstans.. :roll:

Går det inte ställa ner effekten på brännaren för då blir de lägre rökgastemp.. Problemet är nog att din panna inte hinner ta rätt på värmen...
De kan iof hjälpa med motdragslucka om du har riktigt bra drag nu..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
olle67
Fröträd

Re: Intrimningsfråga

Inlägg av olle67 »

Frisse Frisén skrev:Jag gjorde ett litet test där jag jämförde driftdos kontra den tid det tar mellan till- och frånslag (1 driftdos= frammatad vikt på 6 minuter):

När du gjorde testet justerade du in fläkten också?
Hade du samma värmebehov på radiatorkretsen?
Samma varmvattenförbrukning?
Effecta Pellets 200 VVE + Pellx P21
Frisse Frisén
Entusiast!

Re: Intrimningsfråga

olle67 skrev:
Frisse Frisén skrev:Jag gjorde ett litet test där jag jämförde driftdos kontra den tid det tar mellan till- och frånslag (1 driftdos= frammatad vikt på 6 minuter):

När du gjorde testet justerade du in fläkten också?
Hade du samma värmebehov på radiatorkretsen?
Samma varmvattenförbrukning?
Nej, fläkthastigheten var densamma.
Utomhustempen var densamma (möjligtvis nån bråkdels grad kallare vid den högre driftdosen).
Inget varmvatten användes överhuvudtaget.
Syren1
Ungskog

Inlägg av Syren1 »

Frisse för det första vem har monterat din brännare det kan inte vara någon som vet vad det handlar om .För det första så en rökgas på över
250 ut från pannan är max ,annars får du ju ingen verkningsgrad, du ligger på max 60%.sen det här med motrdagslucka skulle va ett krav för du får jämmnare drag i pannan.Nej sätt baffelplåtar om du inte har det ,annars måste där vara något spjäll öppet i pannan så rökgaserna går rakt ut.De temperaturer du pratar om är FARLIGT:
Söppen
Gallringsobjekt

Inlägg av Söppen »

[quote="Syren1"]250 ut från pannan är max ,annars får du ju ingen verkningsgrad, du ligger på max 60%.quote]

Allt hänger inte på rökgastempen när det gäller verkningsgraden. Du kan gott o väl ha en verkningsgrad på mellan 80-85%, beroende på vilket co2 värde du har. Men för säkerhets skull är det nog bra att få ner tempen :!:
Frisse Frisén
Entusiast!

Syren1 skrev:Nej sätt baffelplåtar om du inte har det ,annars måste där vara något spjäll öppet i pannan så rökgaserna går rakt ut.De temperaturer du pratar om är FARLIGT:
Problemet är väl att jag har ett alldeles för högt drag i skorstenen. Installatören sa nånting i stil med "Ooops!" när han kollade på sin mätare.

Var skaffar man baffelplåtar? Hur fäster man dom? Vad är egentligen skillnaden mellan att sätta dit det och att stänga spjället lite? Jag bromsar ju rökgaserna i båda fallen :?
Skriv svar