Fuktskadad pellets..
Fuktskadad pellets..
Efter att nu ha i eldat upp drygt tre pallar med pellets, sen Juli, 160 st. 16 kg säckar, så kan jag konstatera att ca 5-6% av pelletspåsarna har innehållit fuktskadad pellets och blivit kasserade. Pelletsen är från Statoil och beställd via via Värmekompaniet i Karlstad.. Är det en normal frekvens att ca 5% av påsarna innehåller fuktskadad pellets?
Biomatic 20+
-
- Lärjunge!
Fråga bara.
Statoil som säljer pellets, men varifrån tillverkar?
När du fick hemskickad pallarna, var de kläd med "plastfiole" bandage runda heltäck pall?
Är de säckar av "plastpåse"?
När du fick hemskickad pallarna, var de kläd med "plastfiole" bandage runda heltäck pall?
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Killen som levererade berättade att de har ett centrallager (om jag minns rätt) i Jönköping.. Ja.. Alla fyra pallarna var "invirade" i mängder av plast.. Och det är vanliga plastsäckar som pelletsen ligger i.. Jag har också märkt att det är hål på flera av påsarna, inga stora, men små hål antagligen tillräckligt för att fukt under förvaringen på centrallagret skall kunna tränga in..manin skrev:Fråga bara.
Biomatic 20+
Jag fick 3 fuktskadade säckar när jag beställde via Tege Energi.
Köpte 4 pall och tänkte att jag skulle ringa och tala med dem vid tillfälle.
Men Telge Energi ringde upp mig istället och frågade om jag var nöjd med allt...
De 3 säckarna drog han av på näst månads räkning. Och han sa även att de behövde få in sådan här info för att kunna påtala för chauförerna hur de skall behandla pelletsen vid transport.
Jag tycker att de generellt har jäkligt bra kundvård även med EL och köper gärna pellets av dem igen.
Köpte 4 pall och tänkte att jag skulle ringa och tala med dem vid tillfälle.
Men Telge Energi ringde upp mig istället och frågade om jag var nöjd med allt...

De 3 säckarna drog han av på näst månads räkning. Och han sa även att de behövde få in sådan här info för att kunna påtala för chauförerna hur de skall behandla pelletsen vid transport.
Jag tycker att de generellt har jäkligt bra kundvård även med EL och köper gärna pellets av dem igen.
----------------
BeQuem 15D i en CTC 171 från -80.
BeQuem 15D i en CTC 171 från -80.
Nån här som provat att förvara pallarna utomhus? Jag har gjort det och rekomenderar det inte. Trots massor av plast runt pallarna kommer det in fukt och knytnävsstora klumpar bildas. Det behöver inte ens regna, det räcker med luftfuktigheten. Hålen i säckarna är så små att de knappt syns, ändå kan fukt komma in.
Pellx-01
TMV-87
TMV-87
Jag förvarar mina pallar med säckar utomhus utan täcka dem alls.
Har kört så ca 2-3år och bara stött på ett par säckar där det var en klump mitt i pellets med spån. Har inte brytt mig om detta utan bara tagit bort klumpen och kört pelletsen iallafall.
Tar pelletsen från Skekraft
MVH
Marcus
Har kört så ca 2-3år och bara stött på ett par säckar där det var en klump mitt i pellets med spån. Har inte brytt mig om detta utan bara tagit bort klumpen och kört pelletsen iallafall.
Tar pelletsen från Skekraft
MVH
Marcus
Försöker idag bränna i en Pellx
Styrning med en Siemens PLC är på G
Styrning med en Siemens PLC är på G
fuktig pellets
Har hört att vissa brännare stannar stannar för minsta lilla fukt... köpte en årsförbrukning av baltisk pellets, kvallitén var varierande.... men det brann det med.. ler...
men jag kommer nu att reklamera det, kan de höja priserna, så skall det vara bra grejor ja köper.. ha det bäst
/Tommy
men jag kommer nu att reklamera det, kan de höja priserna, så skall det vara bra grejor ja köper.. ha det bäst
/Tommy
Thermia Biomatic 20+ -05á