Vi har nyligen köpt ett hus som tidigare eldats med olja (dock senaste minst 2 åren med enbart el). Vi vill nu byta till pellets, men jag har inte någon erfarenhet inom området och skulle gärna vilja ha lite tips på vad som är bra att tänka på.
1. Jag har förstått att det finns plats för ett pelletsförråd där den (nu bortplockade) gamla oljetanken stod. Och om jag förstår det rätt kan en normalhändig person bygga ett pelletsförråd själv lika gärna som att köpa en färdig lösning?
2. Jag förstår att valet är mellan att sätta en pelletsbrännare i den gamla pannan eller att byta ut den gamla pannan mot en pelletspanna. Vilka saker har jag att ta hänsyn till där? Enklare sotning har jag förstått, men annars? Bättre ekonomi i en ny pelletspanna? Renare rök?
3. Är det en rimlig tanke att börja med bara en begagnad brännare i nuvarande panna och pellets på pall - för att senare bygga förråd för löspellets och byta till en dedikerad pelletspanna? Eller är det lika bra att byta till pelletspanna på en gång?
4. Om jag köper en begagnad brännare och monterar själv - kan jag som nybörjare få till ett rimligt bra system, eller finns det för många fallgropar som man inte tänker på som nybörjare för att det ska vara en bra lösning?