Underhållseldning är det bra?
Underhållseldning är det bra?
Ni som har möjlighet att välja mellan kallstart eller underhålllseldning vad föredrar ni? Själv använder jag underhåll under atopptiderna numera och tycker faktiskt att det går ganska bra. Dvs det sotar inte nämnvärt mer. Har iofs bara gjort så en kort tid.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Re: Underhållseldning är det bra?
När man höjde effekten på underhållselden till exempelvis 7 kW effekt fungerade den nästan lika bra som den "modulering" som idag har tagit över. Underhållseldning i plåtbrännare med stora plåtytor som ska hållas varma som den ursprungligen var tänkt med mycket låg effekt ger ingen bra förbränning.
Ecotec och Bequembrännarna (samma konstruktör) har en liten brännskål från början är konstruerad för underhållseldning med kort hysteres och där fungerar underhållseldningen bättre då värmen från glöden inte sprids ut i stora plåtytor.
Med dagens moderna moduleringsprogram från Pelletsteknik är väl underhållselden inte längre så intressant.
Sedan var ju underhållseldning väderberoende. Kallt ute - underhållseld med kort hysteres, varmare ute - eltändning med lång hysteres.
Ecotec och Bequembrännarna (samma konstruktör) har en liten brännskål från början är konstruerad för underhållseldning med kort hysteres och där fungerar underhållseldningen bättre då värmen från glöden inte sprids ut i stora plåtytor.
Med dagens moderna moduleringsprogram från Pelletsteknik är väl underhållselden inte längre så intressant.
Sedan var ju underhållseldning väderberoende. Kallt ute - underhållseld med kort hysteres, varmare ute - eltändning med lång hysteres.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Jag använder inte underhållsfyr även om jag kan det, när det är under nollan så har jag dock så tätt mellan gångtiderna att den inte behöver tända utan kan tända på glöden även om jag inte har underhållsfyr inställt 

CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
Mest för att slippa bakvärme sommartid, har lite luftläckage, när det är riktig vinter hinner det aldrig aktiveras.
Enplan ca 90 kvm med källare. CTC 172 -81 med Ecotec bioline 20, 3 m skruv och Mafa midi
Skvader förstår inte det lite?vad du menar. Kan du utveckls
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Ecotec matas ju underifrån så när brännaren tar paus så finns ju glöden kvar i koppen. Sommartid när det blir långt mellan starterna (2 tim+) så kan det iom. att min panna sviker in lite luft hinna gå in i röret så att det utlöser bakbrandskyddet. Om jag har underhållsfyr igång så kör brännaren matning och fläkt under en minut per timme, på så vis klarar jag bakvärme. På fallrörsbrännare kanske underhållseld har ett annat syfte, jag vet inte.
Enplan ca 90 kvm med källare. CTC 172 -81 med Ecotec bioline 20, 3 m skruv och Mafa midi
Ok nu är jag med, det var en aspekt jag inte kunde tänka mig. Tack
Jag måste ner på -10 grader eller mer för att det ska bli bra att köra på underhållselden, man kan i och för sig ställa ner tempgivaren på väldigt liten hysteres men bra blir det inte om det är varmare än så ute.
Senast redigerad av micke_932 den fre 11 mar, 2016 14:31, redigerad totalt 1 gånger.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Bra info! Inser att jag kanske borde uppgradera från min uråldriga panna...nyman skrev:När man höjde effekten på underhållselden ..........

Försök att hålla citeringstexten mindre än det egna inlägget annars blir forumet svårläst och oöverskådligt. Citeringen redigerad. / Roli moderator