Mitt första inlägg på detta forum.
Jag har en Janfire NH monterad på en äldre Albinpanna nere i källaren. Sedan vi köpte huset av föregående ägare upplever jag att brännaren alltsom oftast har svårt/omöjligt att arbeta upp till och behålla den temperatur som krävs för att vi ska kunna shunta ut tillräckligt varmt vatten till elementen.
Föregående husägare (som tidigare arbetat som servicetekniker för Janfire) har förklarat att han aldrig haft problem att hålla en högre panntemperatur såvida det inte varit superkallt ute. Under hans tid i huset levererade Skellefteåkraft pellets vilket numer inte är fallet och jag har sedan förra vintern vänt mig till Glommers Miljöenergi för att köpa bulklevererad pellets.
Oavsett om jag använt mig av standardinställningar (675g/l & 4,8 kW/kg), de värden GME anger i sin fakta (660-700 g/l & 5,0 kW/kg) eller det viktvärde jag själv uppmätt till nära 800g/l så tycks det aldrig riktigt bli bra.

Jag upplever med olika inställningar en varierad förbränning, till allt från ljusgrå och torr aska till svart och fetare. Vid högre valt effektläge kan jag ibland uppleva att det enda som stiger är förbrukningen av pellets men att temperaturen alltsom oftast ligger kvar i samma omfång eller t.om sjunker vilket sällan innebär högre panntemp än 55-60C.
Brännaren har återställts vid olika tillfällen till dess standardinställningar bortsett från att jag sett till att högre effektlägen kan väljas.
Ni med erfarenhet av denna brännare, är det något uppenbart som jag missat?
Vänligen,
Andreas