Hur ordna enkelt larm för driftstopp?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Danne
Prima virke

Hur ordna enkelt larm för driftstopp?

Inlägg av Danne »

Jag har en 15D i min gamla Eryl panna. Det har hänt några gånger att brännaren stannat och därför skulle jag vilja ha någon form av indikering på att brännaren går/inte går uppe i bostadsdelen på huset.

Tips på hur jag löser detta på ett enkelt sätt mottages tacksamt.

/Danne
strandan
Fröträd

Inlägg av strandan »

jag tycker du ska lösa problemet med att den stannar,
den ska inte behöva stanna titt som tätt om allt står rätt till.
Varför stannar den??
CtC 260 med Pelletsbrännare Thermia BeQuem 12D
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

Det finns väl om jag inte mins fel utgångar för larm på kretskortet vet dock inte hur man kopplar in dom.

men som sagt bättre att fixa felet, än att avhjälpa symtomen.

stanna ska den ju inte "det är ju en Thermia :lol: "
Senast redigerad av Joachim A den mån 05 dec, 2005 18:16, redigerad totalt 1 gånger.
Thermia Biomatic 20+
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Håller med strandan kolla upp varför den stannar de ska den inte göra..

Kör du med underhållsglöd o de blir driftsstopp ändå??

En trådlös termometer som du stoppar in givaren under pannisoleringen så ser man iaf om pannan ä varm.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Danne
Prima virke

Inlägg av Danne »

strandan skrev:jag tycker du ska lösa problemet med att den stannar,
den ska inte behöva stanna titt som tätt om allt står rätt till.
Varför stannar den??
Nu var ju inte problemet att den stannar titt och tätt, däremot har det hänt att den stannat och då tycker jag att det skulle vara bra att direkt få en indikation på att något är fel istället för att upptäcka det i duschen.

Brännaren har ju en röd/grön lysdiod som indikator, den skulle jag hellre ha i köket än på brännaren fast det kanske beror på att jag tillbringar för lite av min fritid i pannrummet :wink:
Det kan säkert också vara anledningen till vissa stopp. :oops:

Jag kanske borde gå ner och aska ur pannan istället för att sitta vid datorn........... Vi får se hur det blir.

Trådlös termometer är i alla fall noterat.
Någon som vet mer om larmutgång på kortet?

/Danne
JoFi
Prima virke

Inlägg av JoFi »

om du har en lysdiod på pannan kan du enkelt med ett litet electroniskt relä från tex elfa plocka ut signalen o dra igång hesafredrik när pannan stannar.

Själv har jag en vikingbio o den är så snäll att den ger en 240 volts signal när det går "som vanligt" på denna tåt har jag monterat ett vanligt elurtag o denna proppat in e vanlig 240 - 6 volt trafo (tycker det är lite otäkt med starkström bara för en liten pingla) o sen spikat en vanlig 4-tråds tele tråd till källar trappen där jag satt upp en blinkade liten lysdiod o en summer. Rubb o stubb finns o köpa på Clas Ohlsson för 50 spänn + arbete.
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

Danne skrev:Någon som vet mer om larmutgång på kortet?
I elschemat finns det tre anslutningar inritatade på J3

51 larmrelä NC
52 larmrelä C
53 larmrelä NO

NC betyder normally closed
C betyder common
NO betyder normally open

Alltså borde relät sluta mellan 52 och 53 vid fel samt öppna mellan 51 och 52. Prova att mäta med en multimeter!

Det är en enkel sak att koppla en summer eller en lampa över reläet och placera på lämpligt ställe där man ser/hör den. Jag ska nog göra det själv vid tillfälle...

Eller kanske två lysdioder. En röd och en grön beroende på hur reläet står. Hmmm... Synd att jag har ett bulkförråd att bygga. :roll:
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Danne
Prima virke

Inlägg av Danne »

zeylon skrev:
NC betyder normally closed
C betyder common
NO betyder normally open
Tack!

Jag såg också dessa beteckningar i elschemat men visste inte vad det betydde.
Nu när brännaren går är det slutet mellan 51 och 52.

Sen är ju frågan VAD den kommer att larma för :?: Ljudlarmet gäller ju tex bara för pelletsbrist.

Hoppas det blir något stopp snart :shock:
The Burner
Fröträd

Inlägg av The Burner »

Det är ett summalarm för samtliga larmer på den utgången. (Enligt Thermias personal hur stor trovärdighet dom har i dessa tider??)
Reläet arbetar potentialfritt så för att få tut eller ljus så måste du lägga på en spänning på ex.vis C och får sen den vidare ut dit du vill (NC el. NO.
Sen vet jag inte om du kan koppla nån lägre spänning än 230 då detta inte framgår av elschemat såvitt jag kan se så ska du jobba med lysdioder så får du koppla via en trafo.
The sky isn´t the limit- ground is
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

Jag skulle ABSOLUT INTE koppla in 240V på detta relä. :!: :!: :!:

Jag har inte kollat hur mönsterkortet ser ut eller vad relät har för märkning men eftersom det sitter på styrkortet så finns det risk för överslag till andra delar vilket i värsta fall kan vara LIVSFARLIGT.

Ni som vill prova att koppla saker använd t.ex. 6,12 eller 24V beroende på vad ni ska ansluta. Glöm inte säkring!

Jag skulle kunna tillverka ett antal indikatorenheter som är klara att koppla in på relät och sälja dessa. Det är är bara att dra en sladd och skruva upp den på väggen på lämpligt ställe.

Finns intresse?
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Om man tvunget skulle vilja ansluta något som kräver 230V bör man sätta in ett relä som avlastar kretskortets relä från denna högre spänning. Och som vanligt vet man inte vad man gör finns det elektriker som kan hantera spänningar över 24V i ett pannrum på ett säkert sätt. Riskerna ökar markant med så mycket jordat i pannrummet! Risk för hus-, ev. pellsamförsäkring och inte minst eget liv.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
jth
Gallringsobjekt

Inlägg av jth »

Jag har också en Eryl med 15D.
Sen vet jag inte om du kan koppla nån lägre spänning än 230 då detta inte framgår av elschemat såvitt jag kan se så ska du jobba med lysdioder så får du koppla via en trafo.
Det ska inte vara några problem att ansluta en lägre spänning, eftersom man anger max spänning och ström på reläet.
Jag skulle ABSOLUT INTE koppla in 240V på detta relä.
Det är bra. Vet man inte hur det ser ut eller vad man håller på med bör man inte koppla med starkström.

Nu verkar det som det inte är något problem för just detta relä att styra 230V. Jag har en bild av reläet på webbsidan.

Jag skulle rekommendera en koppling med ett batteri eller batterieliminator tillsammans med en summer eller lysdiod om man nöjer sig med det. Vill du veta hur du kopplar så får du fråga efter det.

ClasO produkter batterieliminator summer
Johan i Borlänge
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Jag är uppriktigt imponerad över dina arrangemang i pannrummet. Jisses vilka anordningar! Grafen är vacker, antar att det inte är ett färdigt paket du köpt?
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
jth
Gallringsobjekt

Inlägg av jth »

wertok skrev:Grafen är vacker, antar att det inte är ett färdigt paket du köpt?
Det fanns ingen pelletssug att köpa i närheten för ett år sedan. Vi tittade på nätet och tillverkade en egen.

Själva temperaturgraferna och styrningen via datorn är vanliga. Jag köpte kopplingen till datorn och ett flertalet sensorer som bara är att koppla in på två eller tre ledningar. Sök på 1wire eller iButton på Google eller liknande så finns det en hel del färdiga enheter också. På Linuxdatorn så skapar man en rrd databas och sedan matar man in värderna från sensorerna och sedan får man ut grafer. Vill du veta mer så får du leta upp inlägget med "Budgetlösning dammsugartransport av pellets" under PELLETS forumet.
Johan i Borlänge
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

Enkeltlarm V1.0

Panna går :wink:

Panna stanna :twisted:

Nu ser jag direkt när jag kommer innanför dörren om det är som det ska 8)
Thermia Biomatic 20+
Skriv svar