Radiatorslinga med omvänt flöde

Skriv svar
ElDon
Späd planta

Radiatorslinga med omvänt flöde

Inlägg av ElDon »

Jag bor i en kåk från 1962. Radiatorslingan är ett tvåkretssystem som ursprungligen värmts med olja, men nu med pellets.
Jag märkte att radiatorerna fylls underifrån istället för ovanifrån. Detta torde ge sämre verkningsgrad på radiatorerna... (sämre utnyttjande av radiatorytan, lägre delta T på hela kretsen etc...)
Hörde av en bekant som också bor i ett liknande hus att han hade likadant innan han bytte olja mot bergvärme.
Är det bara så trivialt att någon hempulare eller rörmokare råkat vända cirkulationspumpen åt fel håll? Eller finns det någon vettig förklaring till att man skulle vilja fylla radiatorerna underifrån?
Kanske kan tyckas som en något av en akademisk frågeställning, men jag är nyfiken! :)
xdigger
Pannrumsnisse!

Re: Radiatorslinga med omvänt flöde

Inlägg av xdigger »

Låter snarare som någon som inte vet vad dom gör har varit i farten! ;) Så brukar man inte ha normalt, kan ju vara som du tror att man bytt pump och då monterat den fel helt enkelt. ;)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Radiatorslinga med omvänt flöde

Inlägg av Stegatorparn »

Det händer ibland att rörläggarna inte har riktig koll på flödesriktningarna, men det brukar upptäckas vid besiktningarna.
Vad som behöver göras beror på hur det är kopplat vid pump och shuntventil.
Finns ingen vettig anledning till att inte cirkulera vatten i radiatorerna uppifrån och ner.
Termostatventiler är konstruerade för en bestämd flödesriktning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar