Jag har installerat (eller ja krökarn har installerat) och nu håller jag som bäst på att lära mig hela systemet och gör förbättringar efterhand. En sak jag är inne på just nu är hur flödet fungerar då jag upplever att skiktningen inte är som den ska. Systemet är inkopplat enligt strömsnäspannans inkopplingsförslag förutom att jag har tre tankar och slutet expkärl.
I schemat så går radiatorreturen in i ett T på röret mellan nedre och mittenuttaget på tank 1. På det senare sitter ju då shunten VRG130 med automatik am20-w Vad jag inte förstår är i vilken riktning vattnet går från radiatorreturen in i t-kopplingen. I min värld kan inte vattnet gå både upp mot shunten och ner till returen på tanken!? Jag har för hög returtemp från raddarna (ett problem jag försöker lösa separat) och det påverkar ju skiktningen negativt men jag fattar inte flödet och hur det går vidare. Är svårt att förklara i text men om vattenmängd x tas UT ur ett uttag på tanken måste vattenmängd x IN i ett annat. Om radiatorretur och bottenanslutning tas UT från samma uttag till shunt och varmt vatten blandas UT från mittersta uttaget i tanken vart kommer då vatten IN?
I ett system där radiatorreturen är kopplad på tex sista tanken så förstår jag flödet. Ex 50%kallt från tankbotten UT, 50%varmt från tanktopp UT och 100% IN i retur i ett annat ställe i tankbotten.
Haha hoppas nån förstår min frågeställning!